Gå til innhold

Nvidias neste en varm potet

Anbefalte innlegg

Allerede i 3. kvartal i år kommer erstatteren til nylig lanserte GeForce 9800 GTX.
Det kan ikke defineres som "Allerede" da den skulle kommet kun 18mnd etter 8800GTX.

Men nvidia har som kjent brutt dette prinsippet/lovordet denne gang og fylt på med en halvdårlig G92 GTX. De kan skylde på "jamen amd/ati bla bla" så mye de vil, men dette skuffer en forbruker uansett.

Pris blir nok som 8800GTX ved lansering eller høyere, dvs 6000+. Jammen på tide!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns det er skuffende at de fortsatt går for 65nm. 55 eller 45nm hadde virkelig satt fart på sakene tror jeg ;)

Om de bruker 65nm eller 55nm er bare baser på rykter enda, det er ganske liten forskjell imellom disse.

45nm blir det i alle fall ikke. nVIDIA har lært at man unngår cutting edge prosessteknologi på high-end produkter (problemene med NV30)

250W TPD er overkill, og også bare rykter.

Disse kortene kommer ikke til å ha 9000-serie navn, og high-end lanseres først. Regn med at kortene blir dyre!

Da får vi håpe på virkelig ytelseshopp i tilfelle. Var nok mange av oss uvitende som etter hint fra flere "interne" nasjonalt og internasjonalt som ble litt skuffet ved G92 lanseringen. Det ble hinet til at det skulle lanseres ett "toppkort" i forkant før jul, noe som vel ikke er feil, missforså meg rett, men det var ikke snakk om noen nevneverdig ytelsesøkning i forhold til G80. Produktet var godt og jeg syntes nå imidlertid at G92 er det beste som er lansert av nVidia noen gang, men hadde håpet på en lansering ala G80 i ytelseshopp. Det var vel mye å forvente kanskje, men hadde tro på det. Blir uansett spennende med neste generasjon fra både nVidia og AMD til sommeren!

Lenke til kommentar
håper R700 yter bedre enn GT200, for konkurransens skyld, og fordi jeg liker ATI bedre enn nVidia ^^,

Jeg liker ingen best, jeg liker gode produkter best.

Jeg syns det er skuffende at de fortsatt går for 65nm. 55 eller 45nm hadde virkelig satt fart på sakene tror jeg ;)

Om de bruker 65nm eller 55nm er bare baser på rykter enda, det er ganske liten forskjell imellom disse.

45nm blir det i alle fall ikke. nVIDIA har lært at man unngår cutting edge prosessteknologi på high-end produkter (problemene med NV30)

250W TPD er overkill, og også bare rykter.

Disse kortene kommer ikke til å ha 9000-serie navn, og high-end lanseres først. Regn med at kortene blir dyre!

Da får vi håpe på virkelig ytelseshopp i tilfelle. Var nok mange av oss uvitende som etter hint fra flere "interne" nasjonalt og internasjonalt som ble litt skuffet ved G92 lanseringen. Det ble hinet til at det skulle lanseres ett "toppkort" i forkant før jul, noe som vel ikke er feil, missforså meg rett, men det var ikke snakk om noen nevneverdig ytelsesøkning i forhold til G80. Produktet var godt og jeg syntes nå imidlertid at G92 er det beste som er lansert av nVidia noen gang, men hadde håpet på en lansering ala G80 i ytelseshopp. Det var vel mye å forvente kanskje, men hadde tro på det. Blir uansett spennende med neste generasjon fra både nVidia og AMD til sommeren!

Jeg forventet ikke et stort hopp med G92, det visste jeg at ikke ville skje, men at det var en forbedring av G80. Dog kom G92 altfor sent i m ine øyne som igjen har skøvet GT200 over 18mnd etter 8800GTX.

G92 og spesielt 9800 serien med hybrid og tri-sli er et meget godt produkt, for all del. Men G92 er ikke et topp-produkt selv om 8800GT kortet mitt er det beste jeg noensinne har hatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er vel blitt spekulert lenge i at GT200 skal komme i løpet av høsten 2008. Synes at nVidia burde ha droppet hele 9800-serien, ikke melke på G92-brikken, heller gå videre i produksjonsteknologien og direkte på 9900-serien. ATI gjør det riktig her, og velger 55nm-teknologien.

Med tanke på hvilke nye kort nVidia har kommet med nå, så er 9600-serien det mest spennende etter 8800-serien med tanke på pris/ytelse.

AllColer: GT200-brikken var kjent som G100-brikken i første stund, men skiftet navn senere.

Lenke til kommentar

Vil GT200 klare "Crysis" med ALT av eye candy på, er det store spørsmålet for meg. Om det skulle klare det, skal eg vurdere å kjøpe både spelet og skjermkortet.

Vil sjå et skjermkort som revolusjonerer ytelsesmessig, til de grader. Å kjøpe 3 stk skjermkort til SLI, som SLUKER strøm er lite attraktivt...

Lenke til kommentar

nei... spør du meg så blir det for dumt å slenge seg på denne bølgen..

Virker på meg som Nvida sattser på enormt tungt skyts for å oppnå den kraften de ønsker.

Jeg vi jo selvfølgelig ha ting så kraftig som mulig, men det er kanskje ikke rett vei å gå når man trenger et eget kjøleagregat for å holde temperaturen nede i monsteret heller.

Nei... blir å vente på Nehalem, DD3 og billigere SSD disker.

Lenke til kommentar

Onyx: ja husker det når du sier det.

PanzerLoco:

Samme tenker jeg, vil ha en ny 8800gtx era. Har dessuten intel chipset så sli er uaktuelt for nå og tri-sli hadde jeg ikke kjøpt om jeg var millionær en gang pågrunn av skaleringa\pris.

R@age:

Mener du for no ? du vill jo uansett trenge et bra skjermkort selv om du har en god cpu,ram og flashdisk, og du tror vel ikke nehalem sin kommende integrerte gpu skal klare og konkurere med dedikerte kort ?

Og til sammenligning så kan man vel ikke si det er gal vei og gå når triple-sli lager sikert mye mer varme og støy en ett gt200 vil gjør. Sånn jeg ser det så er det jo det ENESTE riktige man kan gjør.

Jeg vet ihverfall at tungt skyts og monster er akkurat det jeg vil ha, kan godt ha det mens det er kaldt og godt såklart med vis det er nødvendig for bedre ytelse så javel, vil jeg allikevel ha det :yes:

Og så over til noe helt annet: denne gangen blir det ikke gts på meg men GTX, var det jeg skulle gjort den gang når 88 serien kom, men ingen viste vel at 88 serien skulle holde seg så godt så lenge.

Endret av AllColer
Lenke til kommentar
Ingen visste at Nvidia plutselig ville slutte med 18mnd syklusen og vente dødslenge med 8800GT og GS.

Hmmm...

Hvis kortet kommer i juli så er det snakk om 2 måneder over. Dessuten har det aldri vært akuratt 18 månder, det har variert.

Tror ikke dere helt vet hvor komplisert det tross alt er å lage en brikke på over 1 milliard transistorer.

Det ble hinet til at det skulle lanseres ett "toppkort" i forkant før jul

Ja, planen var å lansere G92x2 (9800GX2) i desember, noe som ble utsatt grunnet både SLI-drivere som trengte mer optimalisering, samt et par andre småproblemer.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Jeg vet ihverfall at tungt skyts og monster er akkurat det jeg vil ha, kan godt ha det mens det er kaldt og godt såklart med vis det er nødvendig for bedre ytelse så javel, vil jeg allikevel ha det :yes:

Jeg også ja, men poenget mitt er vel at jeg tror du får billigere varmeovner på Elkjøp.

Jeg vil så absolutt ha kraften, men er ikke helt fornøyd med måten de får den på.

Nå er ikke jeg noen spesialist her, men det er noe som skurrer når man har peak på 500 watt på et "vanlig" SLI oppsett..

Mulig jeg misforstår ett eller annet, men så er nok min kunnskap på dette meget begrenset.

Lenke til kommentar
AllCooler:

Ingen visste at Nvidia plutselig ville slutte med 18mnd syklusen og vente dødslenge med 8800GT og GS.

Da hadde selv jeg kjøpt 8800GTX veldig tidlig.

Det var ikke et spørsmål, det var jo det jeg sa at ingen viste vel det.

Det var ikke en korreksjon men "jepps helt enig og frustrerende" utsagn hehe

Hmmm...

Hvis kortet kommer i juli så er det snakk om 2 måneder over. Dessuten har det aldri vært akuratt 18 månder, det har variert.

Tror ikke dere helt vet hvor komplisert det tross alt er å lage en brikke på over 1 milliard transistorer.

ATI vet jo litt om det og har vaket rundt det tallet.

Men neida, jeg er ikke så krass som jeg kan høres ut som her, det er mest for egen del at jeg håpet på et nytt fullverdig GTX produkt allerede etter 18mnd. Men jeg tror faktisk det var du som "lærte" meg at syklusen var 18 mnd hehe.

For å si det slik, det ble litt mer surt å ikke ha kjøpt 8800GTX tidlig når GT og ny fullverdig GTX kom senere enn håpet.

Jeg har siste året verket usannsynelig mye på å kaste penger på Nvidia og når GT200 kommer skal jeg kaste mens alle som ikke forstår hvorfor man bruker så mye penger på slik ler av meg. Om dog ikke R700 skulle overraske.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...