Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstrem varm PC hardware (?)


Anbefalte innlegg

Det hjelper vel lite med en super CPU-kjøler hvis lufta i kabinettet står stille. Min erfaring er at luft inn i front og ut bak fungerer bra. Man får en mer liner luftstrøm og får med de fleste komponentene. Prøvde en gang å sette inn ei vifte i siden på kabinettet i tillegg til fram og bak. Det gjorde at temp på chipset økte, sansynligvis fordi lufta inne i kab. ble turbulent. Dersom man får styrt lufta direkte på cpu kjøleren med rør kan det nok gi en viss positiv effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda den er testet, vel og merke uten vifte her da...

 

http://www.hardware.no/artikler/aatte_prosessorkjolere/34980

 

Med vifte er denne kongen på haugen!

Men JA den er dyrere enn alle andre også! ellers er nocuta verdt å nevne som en god nr 2 !

 

Nei, det er den opprinnelige versjonen, Ultra 120 som er testet der. Forskjellen er at eXtreme har flere heatpipes (6 kontra 4), ellers er de kliss like. Ellers er både Ultra 120 og Noctua NH-U12 svært avhengig av rett valg av vifte for virkelig å yte. SilenX iXtrema PRO IXP-74-14 (200 kr) og Scythe S-Flex (150kr) har gitt gode resultater i test.

 

Og som du ser i hw.no testen, Ultra 120 blir klart slått av Noctua, og delvis også Zalman og Thermaltake. Var nok derfor Ultra 120 eXtreme kom, for å ta igjen førsteplassen fra Noctua.

 

Men testen av Cooler Master Hyper 212 hos Anandtech viser faktisk at denne konkurerrer meget bra med Ultra 120 eXtreme. Vi snakker om ca 1 grad i forskjell på en X6800 fra standard klokk og opp til overklokk på ca 3,8 Ghz (idle), og opp til 5 - 6 grader på Load. Og når prisen er langt under det halve, ja da synes jeg det er lite å tenkte på for de fleste.

 

Ellers er det som Qman321 sier, like viktig å få til en effektiv luftgjennomstrømming i kabinettet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, det var virkelig mer enn jeg hadde forventet :D

 

Det der er ingenting, mitt skjermkort ligger på 115 grader ved load, så dra lenger ut på landet med din ekstremvarme.:D

Hehe, jeg ser at det er så mange andre ligger på 40 grader idle, og oppi 50-55 load, og når jeg selv ligger på 60 grader i idle, og oppi 80 i load så ble jeg bekymret. Uansett så kan det ikke være sunt for PCen!

 

Ellers er det andre også som har hatt høye avlesninger på det hovedkortet.

 

Kjøler er litt smak og behag, og ikke minst behov. Skikkelige må du over 300 kr for å kjøpe, men Scythe, Noctua, Termaltake og Zalman har alle gode modeller. Denne et år gamle testen, er relevant i dag også.

Hehe, jeg regnet med rundt 1000 lappen for en kjøler, så 300 kr er jo da en super pris! Takk for linken til testen, skal se nærmere på den etterhvert, jeg regner med at alle kjølere passer til alle prosessore?

 

Mente å flytte på PC-en ja. Plassere den så viftene som drar luft inn i kabinettet har god tilgang til luft. Er det vifter i fronten av kabinettet ditt? Ser ut som det er noen i siden, også vil jo PSU'en dra luften ut.

Ser ut som om viftene som drar inn ligger på siden, mens luften går ut igjen bak. Hmm, blir tricky å få omplassert PCen til å passe dette, men skal se om jeg får det til og om det hjelper.

 

300-500 kr virker da som en god pris for en god kjøler, så ser hovedsaklig på noe rundt der, da helst vannbasert hvis jeg har forstått det riktig, ettersom enda mer luftkjøling kan bli bortkasta siden det er begrenset hvor mye jeg får flytta PCen. Krever vannbasert kjøling påfyll av vann - vanlig vann eller noen form for 'spesialvæske'?

Lenke til kommentar

Når det gjelder vannkjøling, gir plasseringa av PC-en nesten samme problem som for luftkjøling. Radiatoren trenger nemlig tilførsel av kjølig luft den og. Kjøligere blir det dog, men regn med over 1000 lappen for vannkjøling som gir betydelig bedre effekt en de gode luftkjølerene.

Lenke til kommentar
Bolson: i den testen til hardware så har ikke Ultra 120 vifte! og da skulle det bare mangle at den blir slått av nocuta som har vifte!

 

men du har helt rett i at det ikke er extream...

men alle testene hvor TRU120E og N-nu12 er testet har TRUE vunnet.. i alle fall de jeg fant når jeg skulle kjøpe..

 

Den ble nok testet med vifte. Under testoppsett står det.

ThermalRight Ultra 120 & Noctua NH-U12 ble utrustet med en Cooler Master 120 mm-vifte (AAF-B12-E1).

 

Og jeg sier jo at eXtreme kommer på topp i flertallet tester, men i noen særdeles marginalt (ca 1 grad eller ikke i det hele). Men samtidig må det påpekes at testutvalget ikke alltid er ideelt, og at viftevalget særlig på Noctua betyr en del for resultatene. Noctua NH-U12 har større mottrykk enn Ultra 120 eXtreme, og krever derfor vifte som håndterer dette godt. Noctua sine egne vifter er faktisk ikke så gode på dette området, med unntak av vifta på den nye 12P serien

 

Anandtech sin test av 12P. Her ser du at Noctua NH-U12P yter temp for temp mer eller mer identisk med Ultra 120 eXtreme, og at den i Pull-Push oppsett er hakket bedre. Se de to nederste grafene/tabellene. Det at Noctua har klart å løfte ytelsen såpass bare ved å skifte ut vifta, viser egentlig hvor "følsomme" disse kjølerene er for å bruke rette vifter. Vifta selges separat, og burde være interessant også på Ultra 120 eXtreme oppsett.

 

Så det vil ikke forundre meg om også Ultra 120 eXtreme vil gi ulike tall avhengig av hvilken vifte som brukes, og at med en dårlig vifte vil den faktisk bli slått av langt billigere kjølere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...