Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstrem varm PC hardware (?)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har GeForce 8800 GTS 320 mb, Intel Core 2 duo E6400 og Asus P5N-E SLI.

På SpeedFan får jeg opp det jeg tror er helt syke temperaturer. Se på bildet under:

Med Opera (7 faner), FM 2008, Winamp og MSN oppe:

ikkeloaddu6.jpg

Her med bare Opera oppe med 2 faner:

aaaagg2.jpg

PCen står for øyeblikket litt skjermet og inne i en liten krok på rommet, kan dette ha noe og si på varmen den produserer, eller kan det være defekt kjøling? Tenkte på å overklokke prosessoren, men tør ikke gjøre det når det så varmt allerede...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmen er da ikke så syk da.. dette kan være at kabinettet har dårlig tilgang på luft (lav gjennostrømning) og dårlig cpu kjøler, sikkert den orginale som fulgte med?

Hvilke typer vifter har du?

men varmen er ikke så høy vist den har dårlig tilgang på luft...

Lenke til kommentar
Varmen er da ikke så syk da.. dette kan være at kabinettet har dårlig tilgang på luft (lav gjennostrømning) og dårlig cpu kjøler, sikkert den orginale som fulgte med?

Hvilke typer vifter har du?

men varmen er ikke så høy vist den har dårlig tilgang på luft...

Kabinettet er en Cooler Master Centurion 534, med 1 innstallert vifte (det er 4 stk; 2 bak, 2 på sida). Jeg vet ikke om det er dårlig CPU kjøler, det er garantert den originale, ettersom det var Komplett som bygde PCen for meg.

Hmm, dersom varmen ikke er så høy i forhold til tilgangen på luft, vil det da være mulig å overklokke prosessoren? Syns ikke det ser så trygt ut når det er et flammemerke ved siden av temperaturen :p

(Se vedlegg for å se hvordan PCen står)

Dårlig kvalitet, men kanskje det er pga. for lite ventilasjon? Lufta er ganske varm bak der...

Hvor måles disse temperaturene egentlig?
Måler det med SpeedFan:)
Lenke til kommentar
Men HVA er det de måler?

Ohh :blush:

De måler temperaturene i kabinettet. Mer enn det veit jeg ikke, regner med at det er noen brikker eller lignende som tar tempen ved hver prosessorkjerne og lignende... hvis det var det du lurte på da :)

EDIT: så ikke at du redigerte posten din. Jeg veit ikke hvor i maskinen disse sitter akkurat, men regner med det er som jeg sa over, at de sitter på/i prosessorkjernen eller lignende.

Jeg veit ikke helt hva Temp3 osv er, det jeg skjønner er Core1 og Core2, som jeg regner med er prosessorkjerne 1 og 2:)

Endret av Tuftez
Lenke til kommentar
Har samme kabinettet selv og sliter litt med varme der også (ikke fullt så gæli som hos deg men), var nok dårlig kjøp av oss begge det der :p

Huff, vil det da være mulig å overklokke prosessoren til rundt 3 ghz uten at den tar skade av det?

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har samme prosessor og kontrollerer også kjølinga med speedfan. Vil tro temperaturene kommer fra sensorer på de forskjellige komponentene i PC-en, så henter speedfan info via HK. Flammemerket kommer når temp. overstiger det du har satt som max temp under config. Etter som det meste er forholdsvis varmt er det tydelig at luftgjennomstrømmingen i kabinettet ditt er for dårlig eller for varm, kan nok være lurt å møblere om litt. Jeg har klokket min E6400 til 3200 og har aldri klart å presse den over 55 grader, ligger på rundt 40 grader på idle og kjøling på 40%. Men jeg kjøler med en enkel vannkjøling som jeg bruker på både CPU og GPU.

Temp1 kan jo være skjermkortet. Jeg får opp mitt skjermkort som Core, men ID på de forskjellige temp'ene varierer fra HK til HK.

Endret av Qman321
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar hittil.

Man aner jo egentlig ikke om disse temperaturene er av prosessoren eller hva de nå enn er. Sjekk i BIOS hva som står der.

Jeg lastet ned et annet program, Core Temp, og resultatet var enda verre. For øyeblikket, med Winamp og Opera (6 faner) oppe, så ligger de på 70 og 71 grader, her er det også bare CPU -> Core0 og Core1 å velge mellom, så dette er garantert prosessoren.

Hei.

Jeg har samme prosessor og kontrollerer også kjølinga med speedfan. Vil tro temperaturene kommer fra sensorer på de forskjellige komponentene i PC-en, så henter speedfan info via HK. Flammemerket kommer når temp. overstiger det du har satt som max temp under config. Etter som det meste er forholdsvis varmt er det tydelig at luftgjennomstrømmingen i kabinettet ditt er for dårlig eller for varm, kan nok være lurt å møblere om litt. Jeg har klokket min E6400 til 3200 og har aldri klart å presse den over 55 grader, ligger på rundt 40 grader på idle og kjøling på 40%. Men jeg kjøler med en enkel vannkjøling som jeg bruker på både CPU og GPU.

Ok. Med ommøblering, så regner jeg med at du mener å flytte PCen slik at det blir luftigere, og ikke drive å romstere inne i PCen?

Med kjøling på 40%, mener du da at du har skrudd ned viftene (vannkjølingen for deg) til 40%? Er det dyrt/vanskelig å innstallere en slik vannkjøling? Og eventuelt, hvem bruker du? Den du har høres jo super ut.

Lenke til kommentar

For det første, temperaturmåling via BIOS, Speedfan og andre programmer er uansett "halveis" bingo. Alle bruker algoritmer knyttet til ulike sensorer for å angi temperatur. Avhengig av CPU (batch), hovedkort og diverse annet, kan de gi ulike resultat. Byttet faktisk hovedkort på en P4 Northwood med resultat at CPU-temp gikk opp 10 grader (alle andre forhold identiske). Det er også en del info i E8400 tråden som viser at f.eks to ulike måleprogram kan gi 10 grader i forskjell. Videre at enkelte batcher av CPU-er gir konsekvente feil.

Ellers er det klart at luftgjennomstrømming i kabinettet, kvalitet på kjøler, for mye/lite goop, skjev CPU-ramme, plassering av PC har betydning for hvor kald CPU-er. Og så er faktisk ikke ca 50 grader på E6400 så uvanlig avlesninger, selv om mange også har lave temperaturer.

For E6400 er temperaturer på 70 - 75 grader under full load ikke problematiske.

Men overklokking krever bedre kjøler enn den orginale.

Lenke til kommentar
For det første, temperaturmåling via BIOS, Speedfan og andre programmer er uansett "halveis" bingo. Alle bruker algoritmer knyttet til ulike sensorer for å angi temperatur. Avhengig av CPU (batch), hovedkort og diverse annet, kan de gi ulike resultat. Byttet faktisk hovedkort på en P4 Northwood med resultat at CPU-temp gikk opp 10 grader (alle andre forhold identiske). Det er også en del info i E8400 tråden som viser at f.eks to ulike måleprogram kan gi 10 grader i forskjell. Videre at enkelte batcher av CPU-er gir konsekvente feil.

Ellers er det klart at luftgjennomstrømming i kabinettet, kvalitet på kjøler, for mye/lite goop, skjev CPU-ramme, plassering av PC har betydning for hvor kald CPU-er. Og så er faktisk ikke ca 50 grader på E6400 så uvanlig avlesninger, selv om mange også har lave temperaturer.

For E6400 er temperaturer på 70 - 75 grader under full load ikke problematiske.

Men overklokking krever bedre kjøler enn den orginale.

Takk. Da går jeg for å skaffe meg bedre kjøler. Er det noen som har tips til hva slags type/modell som er bra/billig og pålitelig? Eventuelt link til pris/nettbutikk?

Lenke til kommentar

@Tuftes:

Jeg lurer litt også på hvilket hovedkort du har (Edit - fant ut at det hadde du skrevet). På mitt har jeg omtrent samme avlesning på Core i Speedfan, Real Temp og Core Temp (variasjon 1 til 2 grader). Hos deg ser det ut til at du har 12 - 15 grader forskjell.

Ellers er det andre også som har hatt høye avlesninger på det hovedkortet.

Kjøler er litt smak og behag, og ikke minst behov. Skikkelige må du over 300 kr for å kjøpe, men Scythe, Noctua, Termaltake og Zalman har alle gode modeller. Denne et år gamle testen, er relevant i dag også.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ok. Med ommøblering, så regner jeg med at du mener å flytte PCen slik at det blir luftigere, og ikke drive å romstere inne i PCen?

Med kjøling på 40%, mener du da at du har skrudd ned viftene (vannkjølingen for deg) til 40%? Er det dyrt/vanskelig å innstallere en slik vannkjøling? Og eventuelt, hvem bruker du? Den du har høres jo super ut.

Mente å flytte på PC-en ja. Plassere den så viftene som drar luft inn i kabinettet har god tilgang til luft. Er det vifter i fronten av kabinettet ditt? Ser ut som det er noen i siden, også vil jo PSU'en dra luften ut.

Jeg har satt opp speedfan til å justere pumpe- og viftehastigheten automatisk ut ifra de temp grensene jeg har satt opp. Fungerer fint. 40% til min.temp på 45 grader, 70% til max temp på 55 grader. Dersom temp går over max vil kjølinga øke til 100%. Ikke sikker på om det har skjedd hos meg. På skjermkort har jeg respektive 50 og 60 grader. Kan ikke huske å ha oppnådd makstemperaturer.

Jeg bruker Thermaltake Bigwater 735, men Mist har kommet med noen interessante løsninger. Den støyet ganske mye på høyt turtall (mest resonans), men ikke mere enn at DVD spilleren overdøver den når den spinner på max. Det ble bedre da jeg plasserte pumpen utenfor kabinettet og satte den på litt skumgummi. Jeg kjøpte også en vannblokk til skjermkortet og ble kvitt en del støy der.

Jeg mener en slik vannkjøling er enkel å installere, men du må forsikre deg om av koblingene er tekke før du fyrer av PC-en.

Lenke til kommentar
Kongen på haugen på luft er den jeg har! Thermalright Ultra120 Extreme!!!!!!

Det er bare å sjekke tester her på hardware og andre steder så får du dette bekreftet! bare forsikre deg om at du har plass nok i kabinettet...

Ultra 120 Extreme er vel ikke testet på hardware.no. Men det er klart en meget bra kjøler, som kommer på topp i de fleste tester. Forskjellen fra andre varierer fra test til test, avhengig av sammenligningsgrunnlag (og er ikke alltid så stor).

Men så er prisen deretter, med vifte må man fort regne 550 til 600 kr.

Derfor er Thermaltake Big Typhoon VX (350 - 400 kr), Zalman CNPS9500 AT (350 kr) og Scythe Ninja Plus (350 kr) helt kurante alternativer til lavere pris. Big Typhoon VX ga 6 grader høyere temp på en E6420 klokket til 3,4 Ghz en Ultra 120 Extreme (noe som er meget akseptabelt for de som ikke er ekstremklokkere).

Ellers kommer Cooler Master Hyper 212 (250 kr), meget bra ut når det gjelder ytelse/pris. Ikke fullt så god som konkurrenter i høyere prisklasser, men til prisen er den mer eller mindre uovertruffen. Så er budsjetter maks 300 kr, ja da er denne alternativet. Anandtech sin test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...