Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal jeg ha trådløs router eller trådløs aksesspunkt? (anbefallinger)

Anbefalte innlegg

Hei

Har brebånd fra ngt og bruker deres modem med en svitsj til mine stasjonære maskiner.

Mitt spørsmål er da når jeg nå skal ha flere bærbare og stasjonære maskiner på trådløst nett samtidig. Bør jeg da kjøpe et trådløst aksesspunkt eller en router og bør jeg beholde svitsj'en jeg har eller kan jeg legge vekk den?

Viktig at det nye utstyret fungerer optimalt med vista

Takker for svar

mvh

..Christer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er ett aksesspunkt, men du kan kjøpe en router :p

De fleste trådløse routere kan du bruke som aksesspunkt ved å skru av dhcp funksjonen og ikke bruke WAN porten.

De aller fleste trådløse routere har også innebygget switch på som oftest 4 porter. Det vil si at du da har 3 porter ledige etter å ha koblet til routeren. Da kan du kanskje legge bort switchen du bruker i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Med en router har man jo mange flere muligheter, om dette skulle være ønskelig ved en senere anledning. Som sagt er det ikke vanskelig å få en router til å jobbe som et aksesspunkt (gjør dette selv). Ta en titt på den nyeste serien fra D-Link. ;)

Lenke til kommentar

Husk å kontrollere Prisguiden.

Selv om det ligger lite info/tester ute på WAG300N kan det se ut som om Linksys fortsatt klarer seg bra i forhold til andre konkurrenter.

Nå inkluderer WAG300N også et modem, så om du kun skal ha en AP + router (som ser ut til å være behovet ditt) så kan du jo ta en titt på denne listen fra Komplett.

Om muligheten for 3dje parts firmware kan bli aktuell, så kontrollerer du ønskelisten din mot for eksempel Dd-Wrt's kompabilitetsliste.

[edit:addon]

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Hvis du skal koble opp WAG300N så må du først notere ned hvilke parametre som benyttes i routermodemet du har nå.

Det som må legges inn er encapsulation (=LLC), VPI, VCI og om det brukes PPPoE eller PPPoA. I tillegg må passord og brukernavn inn.

Den eneste ulempen med å bruke eget utstyr er at du ikke får like bra support. Du må derfor ha den andre boksen i bakhånd slik at du kan sette den inn ved evt problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...