Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jepp, da har jeg endelig fått meg et SLR, nærmere bestemt et 400D som jeg har kjøpt brukt. Det følger med et kit-objektiv som jeg forstår ikke er spesielt bra. Har noen forslag til et ok objektiv? Husk at jeg er nybegynner og at budsjettet ikke er helt på topp. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kit-objektivet er ikke så ille. Det er vel mer det at det føles ille ut (mye plast osv).

Jeg foreslår at du prøver det ut en del og lærer deg å bli godt kjent med kamera og objektiv før du bytter det.

Fordi det er mange muligheter som du bør ha klart for deg før du oppgraderer.

1. Trenger du mer lysstyrke?

2. Trenger du mer vidvinkel?

3. trenger du mer tele?

4. Er det bestemte ting du tar bilder av, eller er du mer en allrounder?

Hvis du trenger mer cred hos kompisene så går du ikke feil med en Tamron 17-50mm f/2.8. Men om det er det du trenger, det er en annen diskusjon.

Tom

Lenke til kommentar

Greia med Canons kitobjektiver av forrige generasjon, dvs de uten IS er ikke at de alle sammen ikke er bra, men at kvaliteten kan variere noe enormt. Her på bruket har vi for eksempel et helt ålreit eksemplar som fulgte med vårt 350D, men da vi fikk låne et testeksemplar av 400D av Canon var kitobjektivet som fulgte med svært mye dårligere enn vårt eksemplar. Du kan med andre ord være heldig og få et ok eksemplar, eller du kan være uheldig og få et skikkelig kjipt eksemplar.

Lenke til kommentar
Jepp, da har jeg endelig fått meg et SLR, nærmere bestemt et 400D som jeg har kjøpt brukt. Det følger med et kit-objektiv som jeg forstår ikke er spesielt bra.

Bytter du fordi vi (les: de kresne) sier at objektivet "ikke er bra", eller bytter du fordi du føler at objektivet har mangler eller feil som du er misfornøyd med? Om objektivet er bra nok for deg, er det bare du som kan svare på.

Spør deg selv hva du trenger. :)

Lenke til kommentar
Jepp, da har jeg endelig fått meg et SLR, nærmere bestemt et 400D som jeg har kjøpt brukt. Det følger med et kit-objektiv som jeg forstår ikke er spesielt bra.

Bytter du fordi vi (les: de kresne) sier at objektivet "ikke er bra", eller bytter du fordi du føler at objektivet har mangler eller feil som du er misfornøyd med? Om objektivet er bra nok for deg, er det bare du som kan svare på.

Spør deg selv hva du trenger. :)

Enig! Bruk det objektivet du har til du merker at "faen, dette var uskarpt" eller "faen, skulle hatt mer vidvinkel" eller "faen, skulle ha kunne kommet meg nærmere den blomsten" eller "faen, skulle gjerne ha hatt bakgrunnen mer uklar" eller "faen, skulle ha hatt bedre lysstyrke" osv. Når den tid kommer at du vil kjøpe noe nytt, vær forberedt på å måtte ut med 3000-4000kr, for det er i den prisklassen du finner de fleste objektivene som er ei skikkelig oppgradering fra kit-objektivet (med unntak, selvsagt).

Lenke til kommentar
Takk for alle svar. Har fått kameraet i posten nå og har begynt å fikle med det. Dere har vel rett, jeg får vel finne ut av dette selv.

Det er bra, husk på å lese bruksanvisningen, det tar ikke lang tid og det står masse fornuftig der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...