Gå til innhold

Vifteløse eller extrem støysvake strømforsyninger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en HTPC hvor jeg ønsker å skifte ut strømforsyningen fordi den bråker formye.

Hvilke alternativer har jeg vedr. vifteløse eller extrem støy svake strømforsynere.

I HTPC står det et x38 HK, Intel Q6600 prossessor, Radeon 3850 Ultimate vifteløs skjermkort samt en Raptor disk

Så hvor kraftig bør strømforsyningen være?

Pris spiller ikke så veldig mye rolle, bør jo ikke koste flere tusen da.

På forhånd takk..

Mvh.

Combat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har intrykk av at støysvake psuer bråker mindre enn vifteløse. iogmed at det kommer mer susing fra en vifteløs enn fra en skikkelig ordentlig strømforsyning.

til ditt oppsett ville jeg tro du ikke trenger mer enn en ordentlig 500 watt. mulig enda mindre.

Hva med Corsair sin 520 watt?

etter jeg fikk storebroren på 620watt er pcen min blitt heelt stille, og det eneste som lager lyd er harddisken. :)

hørte meg rundt ganske mye når jeg ville ha ny støysvak psu og da fant jeg ut at den var veldig god før jeg bestilte. når jeg fikk den, kunne jeg aldri vært mer fornøyd =)

også får du jo modulære kabler, sånn at du kan få minst mulig kabler iforhold til hva du trenger =)

Lenke til kommentar

Corsair HX520W er nok et godt alternativ her ja, men det neste du kommer til å plages med er nok raptor-disken. Da er det en idé å få tak i en rimelig liten 2.5" SATA disk som erstatning, disse blir knapt varme, og bråker veldig lite (kan evt. legge den på litt bobleplast o.l. i kabinettet).

(Ikke at jeg forstår hva i hule man skal med raptor i en htpc i første omgang...)

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

nei kjøp deg en god og billig 350w eller 400W psu. og kjøp en god vifte og sette inni.

en psu blir aldri stille nok for htpc bruk. noctua vifter med den motstanden gir tilstrekkelig kjøling. og er lydløst

har du klokka cpu? eller? hvis ikke burde du undervolte den

Lenke til kommentar

Totalt uenig.

HX520 er mer enn stille nok for HTPC bruk og i tillegg vil både cpuvifte og disk overdøve psuet ganske betraktelig.

Jeg har et par, tre HX520W selv, og har testa litt for hvor mye bråk de lager... er såvidt hørbart om du har psuet liggende på pulten og øret ganske nærme, det sier sitt.

Systemet han har vil dessuten ikke dra nok strøm til å få vifta i psu til å spinne opp over laveste hastighet (oppsettet hans vil dra rundt 190W peak, og han vil neppe oppnå det under normal bruk)

Dette er 36% av maks, psuet begynner ikke å spinne opp vifta før det når 50% last og vil ikke nå - og gå over - 22-23dB før man når over 65% av maks.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Det blir nok en corsair , men satser sikkert på den 620W det var jo så liten pris forskjell.

Da har jo jeg mye å gå på om jeg bygge htpc ut med flere hardisker etc.

Jeg har lest at PSU støyer mer når de blir stresset. Så da tenker jeg at den blir enda mer stillegåene når har store marginer å gå på eller?

Jeg har kjøpt meg en stillegående cpu vifte, 14 db. Det bør holde.

CPU temp ligger nå på 35 grader og det er jo fult akseptabelt vil jeg tro.

Raptor disk i en HTPC ja.... he he he.. hadde en til overs fra et raid oppsett hvor jeg nå har gått over i SCSI enheter. Driver endel med video og bilde redigering.

Kan jo forøvrig nevne at det er ikke støyen fra hardisken som plager meg men viften fra min gamle PSU, samt min gamle cpu vifte (den som fulgte med Q6600 CPU)

Har også bestilt meg fra microplex 9 db kabinett vifter.

Så dette blir spennende.

Takker og bukker for hjelpen.

Mvh.

Combat34

Endret av combat34
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...