Gå til innhold

Hjelp til å lage en meny

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil veldig gjerne lage en meny ut av et bilde jeg har tatt.

Tingen er denne; At bakgrundsbildet skal være i sort/hvit, mens når jeg beveger meg over menyene blir knappene, som fortsatt er en del av bildet opplyst i farger.

Her prøver jeg å illustre det:

post-96585-1207179389_thumb.jpg post-96585-1207179400_thumb.jpg post-96585-1207179413_thumb.jpg post-96585-1207179421_thumb.jpg post-96585-1207179429_thumb.jpg

post-96585-1207179439_thumb.jpg post-96585-1207179455_thumb.jpg post-96585-1207179466_thumb.jpg

Noen som vet hvordan?

Bruker programmene Illustrator, photoshop og Dreamweaver.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok trolig dele opp bildet i flere deler, hvor hver del består av både fargebilde og sorthvittbilde (Artikkel fra alistapart.com). Du lager som vanlig en meny av en <ul>- liste, hvor hvert element har fastsatt høyde, og er satt til å være et blokkelement. Ved hover, vil bakgrunnsbildet flytte posisjon, slik at det vises i farger. Da tror jeg du skal være i boks. :-)

PS: Husk å sette følgende i toppen av css- filen, så slipper du endel eventuelle problemer;

* {

margin: 0;

padding: 0;

}

Lenke til kommentar
Hva med å legge jenta under menyen?

Da vil jeg tro det blir vanskeligere å få bildene til å vises riktig i skjøten. Litt av poenget er jo nettopp å få det til å se ut som det ligger et lag over som gir farge. Hadde forøvrig Internet Explorer hatt full støtte for .png, kunne det jo vært enklere å gjort nettopp dette.

Lenke til kommentar

Da vil jeg tro det blir vanskeligere å få bildene til å vises riktig i skjøten. Litt av poenget er jo nettopp å få det til å se ut som det ligger et lag over som gir farge. Hadde forøvrig Internet Explorer hatt full støtte for .png, kunne det jo vært enklere å gjort nettopp dette.

Ja, men poenget inkluderer også å skremme vekk brukere. Skal du lage en side om deg og familien, trådstarter, lager du en enkel navigasjon og fyller beholderen for _innhold_ med bilder og tekst.

Dessuten er vel denne lenken mer relevant?

Lenke til kommentar

Ja, men poenget inkluderer også å skremme vekk brukere. Skal du lage en side om deg og familien, trådstarter, lager du en enkel navigasjon og fyller beholderen for _innhold_ med bilder og tekst.

Dessuten er vel denne lenken mer relevant?

Helt enig der i grunn. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...