andersj Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Vet at vi er en del som har dette kamera. Kanskje vi kunne samle litt erfaringer. Hvor mye regn tåler egentlig dette kamera? Oppfordrer ingen til å prøve ... Bare komme med erfaringer så vi vet litt mer om hvor grensen går. Personlig har jeg hatt kamera ute i regn et par ganger, senest i dag formiddag. Etter en halv time med fotografering i duskregn var kamera vått. Ikke søkkvått, men med dråper over det hele. Alt fungerer strålende, og jeg antar at det vannet som måtte ha kommet inn, finner veien ut igjen. Noen som har gått lenger, eventuelt gått over streken? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Om jeg ikke husker feil så var det en stakkars sjel her på forumet som klarte å legge/miste 30D i en gryte (?) med vann... Konklusjonen var: Anbefales ikke. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hørte en gang et godt svar på hvor mye DSLR tåler, og tror det var noe sånt som: Mer enn du tror, men mindre enn du ønsker. Har bare gjort det samme som deg. Hatt 30D ute i regnet, altså. Null problem det. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) 30D tåler ikke så enormt mye vann (sammenlignet med andre kamera), men det kan virke solid pga. metallchassiset. Grunnen er fraværet av værtetting. Dog er det viktig å legge til at man bør bruke det utstyret man har, og ikke verge seg for dårlig vær. Kameraet ditt er nok ikke ødelagt. EDIT: Kondens er et større problem enn vann. Endret 3. april 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Bruk silicia gel,har kamerasekken full av det Det er sånne små poser som følger med når du kjøper bla.elektronikk. Det er spesielt fint hvis du får raske tempraturskiftninger som kan innebære kondensproblemer. eller hvis kamera er fuktig så tørker jeg av det og legge det i sekken,når jeg kommer hjem så er det tørt igjen. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Bruk silicia gel,har kamerasekken full av det Det er sånne små poser som følger med når du kjøper bla.elektronikk. Det er spesielt fint hvis du får raske tempraturskiftninger som kan innebære kondensproblemer. eller hvis kamera er fuktig så tørker jeg av det og legge det i sekken,når jeg kommer hjem så er det tørt igjen. Hvor får man tak i dette, da? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Bruk silicia gel,har kamerasekken full av det Det er sånne små poser som følger med når du kjøper bla.elektronikk. Det er spesielt fint hvis du får raske tempraturskiftninger som kan innebære kondensproblemer. eller hvis kamera er fuktig så tørker jeg av det og legge det i sekken,når jeg kommer hjem så er det tørt igjen. Hvor får man tak i dette, da? http://www.elcon-broker.no/trkemiddel.html Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Et tips jeg plukket opp på DpReview var å bruke ris, type Boil-in-Bag. Ris absorberer også vann veldig godt. Silicagel er bedre, og kan 'regenereres', men skulle katastrofen være ute kan ris være et alternativ i mangel på silicagel. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
kvase Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Bruk silicia gel,har kamerasekken full av det Det er sånne små poser som følger med når du kjøper bla.elektronikk. Det er spesielt fint hvis du får raske tempraturskiftninger som kan innebære kondensproblemer. eller hvis kamera er fuktig så tørker jeg av det og legge det i sekken,når jeg kommer hjem så er det tørt igjen. Hvor får man tak i dette, da? http://www.elcon-broker.no/trkemiddel.html sånne har jeg alltid liggende i snute baggen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Et tips jeg plukket opp på DpReview var å bruke ris, type Boil-in-Bag. Ris absorberer også vann veldig godt. Silicagel er bedre, og kan 'regenereres', men skulle katastrofen være ute kan ris være et alternativ i mangel på silicagel. Mvh, Beej80 En tøypose med ris høres ut som et svært god ide. Da får du bean bag med på kjøpet MaritimTim Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hva er oppstyret rundt alle disse tørkemidlene? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hva er oppstyret rundt alle disse tørkemidlene? Eller... hvor er det? Her er det ihvertfall ikke noe oppstyr, bare et par gode råd. Tviler på om silica gel eller risposer hjelper særlig på dne kondensen som oppstår på innsiden av kameraet om du går fra kaldt til varmt. Putt kameraet i en lufttett pose og vent til det holder innetemperatur så er du sikret mot det. Ellers tåler vel de fleste speilreflekskameraer ganske mye regn. Mitt gaml 350D (som nå er stjålet) sluttet å rotere bildene mine etter 4-5 timer i BErgensk høljeregnvær, men bildene ble fortsatt like gode. Lenke til kommentar
andersj Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Mange gode råd, men jeg kjenner meg litt skeptisk også. Ikke for å kverulere. Men,- ifølge importøren eller produsenten av silica gel eller tørkemidler er dette primært beregnet på små lufttette rom for å fange opp kondens som oppstår ved temperatursvingninger. Min fotobag er så definitivt ikke lufttett. Og det tørkemidlet som måtte ligge der vil være verken mer eller mindre tørt enn resten av baggen og luften omkring. Så da lurer jeg da virkelig på om det virker? Carzysteps: Når du tar kamera fra ute til inne(Forutsatt av vi ikke snakker om en gloheit dag i juli), så blir det varmere og luften utvider seg, dermed pressee en liten luftmegde UT av kamera. Kan ikke skjønne at en plastpose skal hjelpe? Den kondensen du ser skal vel ligge på utsiden av linsen som følge av en kald flate som møter varm fuktig luft, den varme luften blir avkjølt, når duggpunktet sitt og kondenserer. (Alt i følge hukommelsen av metrologien til privatflygern for et halvt århundre siden :-)) Den kondensen som kommer på innsiden er vel når du tar et varmt kamera og avkjøler det? Når det er sagt, så har jeg ved flere anledninger brukt plastpose og paraply. Det er aldeles glimrende å stå med fotostativ og paraply. Så kan man jo stå der og tenke på alle de pengene man sparte da man ikke kjøpte helt forseglet utstyr. Og ikke blir man selv våt engang. Lurer på når Canons proff kamera kommer med innebygget paraply til fotografen? Hilsen Anders Endret 7. april 2008 av andersj Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Anders: Når du har et kaldt kamera og tar det med inn i varmen, vil den varme og fuktige inneluften blande seg med luften inne i kameraet (kameraet er ikke lufttett må skjønne). Luften vil dermed bli avkjølt og kondens vil legge seg inne i kameraet og utenpå kameraet. Rett og slett på alle kalde deler. Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Blir kameraet for vått, så plukk sund mest mulig og legg det til tørk. Ta ut batteriene så fort som f#¤. Og dersom jeg får saltvann på kameraet, så ville jeg skylt det i ferskvann før jeg hadde gjort som beskrevet over. Har sett mobiltelefon som berget på denne måten etter en tur i sjøen. Ferskvann er i utgangspunktet ikke farlig for elektronikk så lenge det ikke er strøm på kretsene. Nå kan det vel være andre ting i et kamera som ikke er så begeistret for vann, men dør det av vann, så dør det i allefall av saltvann. Kjøpte meg regnkappe til kameraet, men har ikke brukt dem enda (pyse!), 2 stk i pakken for $5.99 - http://www.adorama.com/OTRSL.html (som skapt for kondens, men bedre enn fossefall!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå