Gå til innhold

Hvorfor skal man tenke positivt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"20 ways the world could end suddenly" - lol :p

 

Global oppvarming? hahaha. Den dagen en 6000m høy bølge ramler over hele verden for å drepe alle mennesker sånn helt "suddenly" grunnet global oppvarming skal du se lenge etter.

 

Particle Accelerator Mishap? Hva kan skje? Det skapes ikke nok antimaterie til å drepe et innsekt engang slik de holder på i dag. Og CERN har sagt at de aldri kommer til å klare å produsere et stot nok antall til å lage en bombe av det uansett. Det tar utroooooooolig lang tid.

 

Var vel bare noen få av de der som var reelle, deriblant gammaburst og asteroide.

Lenke til kommentar

Man skal ikke gå rundt å plystre og synge hvis verden faller sammen rundt deg, men man skal heller ikke sette seg ned og gjemme hodet bak hendene og vente på at andre (det være seg mennesker eller guder) skal komme å ordne opp. Man skal kjempe for å gjøre verden bedre og prøve å holde hodet hevet når ting går dårlig. Grunnløs positivitet kan til tider bli ganske naivt, men det er forkskjell på å gå rundt å vente på lykke fra ingenting og det å kontruktivt gå til verks for å forbredre ting og samtidig ha troen på at man kan gjøre ting bedre for seg selv eller andre.

 

Positivitet uten grunnlag er mer en virkelighetsflukt i mine øyne, mens positivitet som er bygd på styrke og erfaringer fra hard jobbing gjennom vanskelige tider, er absolutt nødvendig! Ting blir som regel bedre hvis man står i en vanskelig situasjon og jobber seg gjennom den og man kommer seg videre, men uten en "positiv" innstilling (kall det gjerne tro på seg selv eller andre) så er det vanskelig å komme seg på føttene igjen.

 

Med andre ord, så er det vanskelig å skape progresjon, fremgang og gode resultater uten en innstilling om at ting kan bli bedre/bra... Uten en slik form for positivitet vil de fleste bli passive, likegyldige og uten evne til å ta tak i problemer. Negativitet er som regel en selvoppfyllende profeti, mens grunnløs positivitet er ofte like lite produktivt. Det å derimot ha et realistisk syn på ting, noe som innebærer å akseptere smerte, sorg og tunge tider, er avgjørende. Dette betyr at man skal se at mange ting er forferdelige, men man skal ha en grunnleggende "positiv" forståelse av at man kan gjøre ting bedre hvis man ønsker det, men det krever en del av deg og derfor skal man fokusere på det positive resultatet som man skaper, istedet for å bare fokusere på arbeidet og smerten på veien. Det er det jeg kaller å være positiv og det mener jeg er uhyre viktig, mens de som er negativ aldri ser resultatet, kun arbeidet og smerten. Grunnløs positivitet er derimot lite løsningsorientert og ikke særlig produktivt, siden man da sjelden velger å fokusere på problemet, men heller gå i blinde i en rosa sky for å beskytte seg selv og den selvlagde "koselige" verden man trenger for å fungere i hverdagen.

 

Derfor mener jeg at man skal tenke "positivt"...

Lenke til kommentar
Å tenke positivt kan ende i at man blir en trykkoker eller verre.. følelseskald.

Det kan jeg vitne på. Jeg har i veldig mange år hatt "always look on the bright side" som motto.

Da det etter 3 år med ei dame ble slutt, og jeg kjente at jeg faktisk ikke evnet å bli særlig lei meg for det, skjønte jeg at en slik holdning ikke bare er positivt.

Jeg skal prøve å illustrere:

 

"vanlig"person: /'''\./'''\/''\/\/''''''\/''\.../'''\/''\../\ meg: ~~~~~~~~~~

 

Dette er forsøk på å illustrere humør og følelsesstyrke. Det viser at en med min holdning ligger generelt på en positiv linje, men fordi jeg styrer unna de dypeste dalene, mister jeg også etterhvert evnen til å oppleve de høyeste toppene.

Jeg kan f.eks ikke glede meg særlig til noe. Jeg kan vite det kommer, og syns det er fint/bra, men å skikkelig glede meg skjer ikke. En skikkelig forelskelse opplever jeg heller ikke.

 

MAO: man kan klippe de dypeste dalene, men de høyeste toppene blir klippet i slengen.

 

Dette er fordi man må lære seg å bli "kald", ikke la seg påvirke nevneverdig av større svingninger, for å unngå dalene. En slik kaldhet virker dessverre begge veier.

 

For min del tvang jeg meg til å "tine opp" litt etter nevnte brudd, fordi jeg vil ikke f.eks stå i min mors begravelse og ikke føle sorg.

Likevel beholder jeg hovedsaklig holdningen min, men tillater litt større svingninger. Nå er "always look on the bright side of life" delvis erstattet med "Don't worry, every little thing is gonna be allright"(Den praktfulle Bob).

Forskjellen i mitt hode er at "look on the bright side" sier at alt er ok nå, mens "don't worry" forteller deg at det kommer til å bli ok.

 

Det ble muligens litt rotete det her, men poenget er hvertfall at for positiv innstilling kan paradoksalt nok berøve deg for endel positive følelser in the end.

Lenke til kommentar

Man "skal" ingenting, og man trenger ingenting. Menneskeheten lever enda i en drømmebobble som er i ferd med å sprekke. Å tenke positivt gir konsekvens (karma) i dualitetenes (relative) verden, positivt og negativt. Negativt kan ikke eksistere uten Positivt, visa versa. Å prøve å tenke positivt, vil tiltrekke negative tanker fordi egoet prøver å bli kvitt seg selv.

De fleste som sier at man skal tenke positivt, mener det nok ikke bokstavlig. Det er mer som de sier, hver tilstede, føl at du lever.

Lenke til kommentar

Dersom du går rundt og gnager på negative ting, påvirker du også andre mennesker negativt. Jo flere negative mennesker vi er, jo flere konflikter og problemer skaper vi.

 

Det er skapt en oppfatning i menneskeheten om at ressursene er begrensede. Derfor kjemper vi med nebb og klør om de få ressursene vi tror det er, og dette fører blant annet til at vi i vesten overproduserer mat og kaster på dynga det vi ikke vil ha, i stedet for å dele ressursene med mennesker som sulter.

 

U-land har problemer med å komme seg inn på verdensmarkedet for å drive handel som kan bygge opp deres eget samfunn, dette fordi i-land vil beskytte sin egen (dyrere) produksjon og salg av varer i den tro at de ikke vil klare seg om de deler på markedet, at de selv vil 'sulte'. Men det finnes nok ressurser i moder natur til å mette hele jordens befolkning og gi alle husly og et godt liv.

 

Det er nettopp den negative, bekymrede tankegangen som skaper alle problemene i verden. Vær positiv og hjelp andre til å bli positive, så er du med på å skape en bedre verden.

Lenke til kommentar

Hvis man tenker positivt så blir man i bedre humør, mens hvis man tenker negativt så blir men i dårligere humør (dette gjelder i hvertfall for meg).

Jeg liker bedre å være i godt humør enn dårlig humør så derfor prøver jeg så godt jeg kan å fokusere på det positiver i ting.

Selv om det er mye møkk her i verden betyr ikke det at vi skal gå rundt å være i dårlig humør for det hjelper ikke så mye det, men hvis en går målrettet inn for å fikse noe av det dårlige kan en få en god følelse at du har prøvd å gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...