Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen lyd i det hele tatt på maskinen.

Anbefalte innlegg

Hei, veldig glad for Hw.no forumet, og vil takke for en nettside med svar på det fleste av mine problemer.

Over til problemet:

Da jeg skrudde på datamaskinen i dag tidlig, gikk det meste som vanlig, til jeg begynte å spille av iTunes. Da merket jeg først en skurring i musikken, som ble til spraking, før musikken ble så utholdelig at jeg avsluttet itunes. Tenkte det kanskje var en utdatert versjon av itunes, så jeg prøvde å innstallere den nyeste. Da fikk jeg en feilmelding om at noen filer ikke kunne leses.

Etter litt nettsurfing fant jeg en post som sa at en feilsjekk av c:-disken hvor itunes ligger pleier å løse problemet. Så jeg restartet maskinen med feilsjekk, og etter prosessen var ferdig kunne jeg installere itunes knirkefritt. Men da hadde problemet flyttet seg. Nå var det ingen form for lyd overhodet på maskinen. intet høyttalerikon nede i høyre hjørne, og når jeg gikk inn på Lyd-instillinger sa den "No Audio Device".

Ok, tenkte jeg , kanskje discscannen eller noe fjernet lyddriveren, så jeg går til AC97 sine hjemmesider, og laster ned den nyeste lyddriveren, og installerer. Restart, og ingen effekt. Leser at det kanskje er windows sin feil, og det er greit med en reinstall der og. Siden jeg har veldig ikke lyst til å formatere, og siden jeg ikke finner Windows XP-discen min, lastet jeg ned SP2 istedet, og installerte den på nytt. Ingen effekt. Nå er jeg helt rådløs, og vet ikke hvordan jeg kan fikse dette uten å formatere hele maskinen. Kan dere hjelpe meg her? bare spør så skal jeg poste relevant informasjon.

Hovedkortet mitt er Asus A8N-SLI Deluxe, og jeg bruker hovedkortets onboard lydkort.

PC-en min er en hjemmelaget, og jeg har i lenger tid nå opplevd at den har blitt litt treg i svingene, og nærmer seg slutten av levetiden. Grafikkort, RAM, Processor og Hovedkort er helt nytt, men HDD er gammel.

Har dere noen tips til løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at du installerte noe du fant på AC97's sider??? AC97 er en forkortelse for "Audio Codec 97" og den ble laget av Intel.

Hvis du har installert noe du har funnet via google eller lignende er det stor sannsynlighet at du har installert en trojaner eller annen skadelig software. Falske drivere og codecs er yndede distribusjonskanaler for virus osv.

Så: først bør du kontrollere datamaskinen for malware/virus. Sjekk denne tråden for hva du bør gjøre:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=131

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Jeg har hatt akkurat samme hovedkort, med akkurat samme problemer. 7.1 lydkortet på dette hovedkortet har ofte med standard driver problemer med å finne rett lydutgang ved bruk av 2.1/5.1 systemer. Men her virker det som om du har installert en inkompitabel driver. For å reparere dette må du avinstallere alle lyddrivere.

Gå inn på Nvidia sine hjemmesider og last ned siste oppdaterte Nforce4 driver til hovedkortet.

Nforce4 driver til a8n-sli

Denne driverpakken inneholder både lyddriver, nettverksdriver, et nettverksprogram, busdriver og diverse andre chipset drivere. ved installasjon har du valget ved å velge akkurat hvilke av disse driverne du vil installere. Velg lyddriveren, og chipset driverne. (Ikke installer nettverksdrivere hvis det ikke er problemer med dette)

Etter installasjon, restart systemet. Pass på at lydkabelen er koblet til den grønne lydutgangen på baksiden av hovedkortet. Hvis du har 5.1 lydanlegg, må du nesten eksperimentere for hvilke porter hovedkortet velger.

Dette skal forhåpentligvis reparere problemet ditt.

*EDIT*

Jeg var så flink å forveksle om "lydkort" med "skjermkort" :p

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar

Installerte Nvidia driver pakken, med lyddrivere og chipsetdrivere. Restart og ingen effekt. Driver på med fullstendig malware og virussjekk nå.

Vil det være en løsning og kjøpe et eksternt lydkort, ala Audigy, og installere det istedet?

Lenke til kommentar

Hverken Avast eller SUPERanitspyware fant hverken virus eller spyware på maskinen. Jeg begynner å lure på omdet kanskje er hovedkortet som har brutt sammen på lydseksjonen. Er kjent for sjelden å skur av datamaskinen min, så den pleier som oftest å gå flere uker i strekk. Dette kan kanskje ha resultert i at onboard lydkort ble ødelagt grunnet slitasje?

Kan problemet omgås hvis jeg kjøper et lydkort og bruker det istedet?

Lenke til kommentar

på mitt hk som er et MSI K9N diamond kort så kom lyden plutselig bort. dette skjede ved at jeg med en feil kobla til lyd utagangen som var på kabinette og satte det på hovedkorte. da kom det en skurete lyd første og jeg og prøvde alt som du har gjort til ingen nytte, tilslutt så hadde ingen lyd. og da bestemte jeg meg til og kjøpe et nytt lydkort. da funka alt knirke frit.

jeg googla litt og kom over en tekst der det sto, ikke koble til noe ekstert lydenhet på MSI K9N diamon kortene, da deaktiveres lydkorte som er innebygd i hovedkorte.

Lenke til kommentar

Hei har du prøvd å gå inn i bios for å se om lydkortet er blitt disabled? For å komme inn i bios trykker du rett etter oppstart F10, delete eller det som står i bruksanvinsningen til hovedkortet.

Lurrer også på, siden du har bygd maskinen selv, om du har lagt lyd ut til frontuttakene på kabinettet. Hvis denne er brutt vil ikke lyden gå tilbake til utgangene bak. Dette ordner enten med å legge lyden til frontuttakene eller med å en sånn liten firkant(plastfirkant med noe metall inni, vet ikke hva det heter) mellom de to gjeldene pinnene.

I bruksanvisningen står det også hvordan du tilbakestiller CMOS. Den som husker biosinstillingene.

Du kan også prøve og flashe bios. Ta og les dokumentasjon ordentlig før du gjør dette. Gjør du feil her kan du ødelegge hovedkortet.

Lenke til kommentar

Sjekket om onboard soundcard var enabled i bios, og det var det. Ingen frontmontering av høyttaleranlegget, alt ligger bak. Monterte Hovedkortet for litt over 1 år siden, og all lyd har fungert knirkefritt siden. Det spm får meg til å tro at hovedkortet er røtent var den lyden som kom like før det stoppet. Var som om anlegget fikk mindre, og mindre lyd fra maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...