Gå til innhold

Utstyr til konsert?

OleMSU

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg og ein kompis skal arrangera ein litt større konsert i mai. Og i den samenhengen lurte eg på kva utstyr me treng på cenen til gitarar og bass?

Kva er best av DI-boks og mick?? har nokon erfaring med dette??

på forhand takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "best" av DI og oppmikking? I forhold til hvilket utstyr?

Ellers er det vel kanskje mest vanlig å bruke DI på synht og bass, mens gitarister gjerne liker å bli oppmikke.

Ikke for å være lei, men hvis du virkelig lurer på dette, og skal arrangere en litt større konsert, så anbefaler jeg deg å kontakte noen som kan dette, og overlate jobben til dem.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

alt jeg kan si er at dette blir ikke billig.

du må ha PA anlegg som det er litt futt i.

de har som oftest mikker og mixebord/lyd tech

mange firmaer som leier ut dette.

lys mange som leier ut det også.

gitar og bass forsterkere, trommer.

Lenke til kommentar

Det er mulig at du har gitt litt feil inntrykk i førsteposten din, men når du nevner "en litt større konsert" og så stiller spørsmål om bruk av DI og mikrofoner, vil jeg gjerne minne deg om at det ikke holder å ha en masse utstyr.

Man må kunne å bruke det, også, og jeg tror at hadde du hatt den kunnskapen, hadde du ikke trengt å spørre om det du lurte på.

Når det gjelder backline, er det smart med en forsterker per gitarist, samt en til bassisten.

En vanlig løsning er å kjøre DI på bassen, og å bruke SM57 på gitarforsterkerene. Det er liksom "bransjestandard", men variasjoner forekommer selvsagt.

Er det ett eller flere band som skal spille?

Lenke til kommentar
Det er mulig at du har gitt litt feil inntrykk i førsteposten din, men når du nevner "en litt større konsert" og så stiller spørsmål om bruk av DI og mikrofoner, vil jeg gjerne minne deg om at det ikke holder å ha en masse utstyr.

Man må kunne å bruke det, også, og jeg tror at hadde du hatt den kunnskapen, hadde du ikke trengt å spørre om det du lurte på.

Når det gjelder backline, er det smart med en forsterker per gitarist, samt en til bassisten.

En vanlig løsning er å kjøre DI på bassen, og å bruke SM57 på gitarforsterkerene. Det er liksom "bransjestandard", men variasjoner forekommer selvsagt.

Er det ett eller flere band som skal spille?

Grunnen til at eg skreiv "ein litt større konsert" i førsteposten er akkuratt dette med anntall... blei kansje litt feil formulert ja.

Me reknar med at det kjem ca. 7 band som skal opptre.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Visste ikke hvor jeg skulle poste denne, så jeg endte opp med å bumpe denne.

Om et par dager skal det være et lite arrangement i en gymsal på skolen vår, der vi skal spille en sang. Saken er den at vi skal koble bassforsterkeren til pa-anlegget (2 topper + 2 subber) via line out for å få litt ekstra trøkk. Problemet er at toppene skurrer når man spiller, mens subbene funker helt fint.

Noen som har tips til hva man kan gjøre for å fjerne dette skurret i toppene. Har ikke sjekket om det kan være utgangen på bassforsterkeren det kan være noe galt med, men dette skal jeg sjekke i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det kan være at Line Out kanalen ikke er helt i 100. Vil da heller anbefale deg å bruke en DI-Boks..

Lenke til kommentar

Om et par dager skal det være et lite arrangement i en gymsal på skolen vår, der vi skal spille en sang. Saken er den at vi skal koble bassforsterkeren til pa-anlegget (2 topper + 2 subber) via line out for å få litt ekstra trøkk. Problemet er at toppene skurrer når man spiller, mens subbene funker helt fint.

Noen som har tips til hva man kan gjøre for å fjerne dette skurret i toppene. Har ikke sjekket om det kan være utgangen på bassforsterkeren det kan være noe galt med, men dette skal jeg sjekke i morgen.

vil tro at det kanskje har noe med signalstyrken... subbene har større element > trenger sterkere signal > skal mer til før de skurrer = derfor er det en del "proffe" (folk som har peiling :p) som sender ulikt signal... dette går ikke bare på skurring, men også på volum ;) (slik jeg har forstått det da :p)

Martin

Endret av Martinez92
Lenke til kommentar

vil tro at det kanskje har noe med signalstyrken... subbene har større element > trenger sterkere signal > skal mer til før de skurrer = derfor er det en del "proffe" (folk som har peiling :p) som sender ulikt signal... dette går ikke bare på skurring, men også på volum ;) (slik jeg har forstått det da :p)

Martin

Regner med at du har rett. "Gigen" gikk bra og vi spilte ikke så høyt at det begynte og skurre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...