Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verdt?

Anbefalte innlegg

Jeg kan matematisk bevise at ikke alle personer er like mye verdt; Et menneske er verd x. Person 1 er en fattig afrikaner, uten noe som helst av verdi. Person 2 er også like fattig som person 1, men var heldig og fant en femtilapp på bakken. Resultat:

Person 1 = x

Person 2 = x + 50

Hva var poenget? :roll:

Alle mennesker i ikke like mye verdt realpolitisk. Man har de rike, blant annet oss i Norge og man har slavene våre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan matematisk bevise at ikke alle personer er like mye verdt; Et menneske er verd x. Person 1 er en fattig afrikaner, uten noe som helst av verdi. Person 2 er også like fattig som person 1, men var heldig og fant en femtilapp på bakken. Resultat:

Person 1 = x

Person 2 = x + 50

Dagens. :new_woot:

Lenke til kommentar
Å tro man ikke ville favorisert er naivt, such is life. Viste man ikke noe om personene hadde man valgt den som var lettest å redde, dersom man "gir" av seg selv er det fordi det gir en selvtilfredsstillelse å gjøre det rette/bli framstilt som en helt i media/gjøre moren din stolt/komme til himmelen. Jeg er av den oppfattning at alt mennesker gjør er med egoistiske hensikter, på ett vis eller et annet.

Ikke alle mennesker er av den oppfatning. Men det får så være.

Å redde den som er lettest å redde først er ingen dum ide, da er man to om å redde den andre etterpå. Eller idet minste kan man anta at det tar kortere tid å redde førstemann hvis det er lettere, og dermed er det mer sannsynlig at man rekker å redde den andre.

Det går ikke ant å svare "den som mest trengte å reddes" her, poenget med hypotetiske spørsmål er at du kan stille de på urealistiske premisser - i dette tilfellet kan vi anta at begge trengte å reddes like mye.

Er spørsmålsstillingen hypotetisk, så kan man også svare utfra hypotetiske antagelser. Er spørsmålet urealistisk, så kan svaret være det også. En problemstilling som tvinger fram et uriktig svar er ingen god problemstilling. At de alle trengte det like mye kan vi selvsagt anta, men det premisset stilte ikke trådstarter. Altså er svaret helt legitimt.

Men i den konkrete problemstillingen - altså en variant av "Sofies Valg" - er det ikke åpenbart at alle mennesker hadde valgt hverken den ene eller den andre. Man kan se på det som at da redder man ikke den ene, man dømmer den andre, og det valget får drapsmennene ta på sin samvittighet. Gitt at alternativene var at en av dem eller begge måtte dø og det ikke var noe man kunne gjøre til eller fra, er det ikke umulig at jeg hadde avstått fra å velge noen av dem.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men i den konkrete problemstillingen - altså en variant av "Sofies Valg" - er det ikke åpenbart at alle mennesker hadde valgt hverken den ene eller den andre. Man kan se på det som at da redder man ikke den ene, man dømmer den andre, og det valget får drapsmennene ta på sin samvittighet. Gitt at alternativene var at en av dem eller begge måtte dø og det ikke var noe man kunne gjøre til eller fra, er det ikke umulig at jeg hadde avstått fra å velge noen av dem.

Du kverulerer bare i første del..

Det du sier om at "er det ikke umulig at jeg hadde avstått fra å velge noen av dem" gir jo ingen mening hvis du følger tankerekken din, hvis du velger den ene så fordømmer du den andre - og derfor er det bedre å fordømme begge? Det er jo noe en sosiopat ville gjort, etter han pinte katter og før han begynte å drepe mennesker.

Lenke til kommentar
Gitt at alternativene var at en av dem eller begge måtte dø og det ikke var noe man kunne gjøre til eller fra, er det ikke umulig at jeg hadde avstått fra å velge noen av dem.

Dette høres ut som noe man sier, men ikke gjør. Prinsippsak er veldig greit når det gjelder en situasjon man aldri kommer til å være i, akkurat som jeg og så mange andre bruker uttrykket "I may not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it", fordi jeg vet at jeg faktisk aldri må dø for andres meninger. Jeg kan nesten si med sikkerhet at hvis det gjelder livet mitt, så går alle prinsippsaker og moraler ut vinduet. Kanskje du er et mye, mye bedre menneske enn meg som står på ditt og nekter å være ansvarlig for at et annet menneske dør, men jeg hadde ikke satset på det. Jeg tror du er menneskelig, Geir. Ihvertfall litt.

Lenke til kommentar
Alle mennesker er ikke like mye verdt. Et barn er mer verdt enn en gammel mann/kvinne. En mann med kone og barn er mer verdt enn en mann uten familie.

En ting er at han har en mulig verdi som forsørger, og at han nok vil bli savnet av sine barn, men det dreier seg om hensynet til de etterlatte, ikke offerets verdi.

Det gir han jo mer verdi i en gisselsituasjon?

Et barn i Norge er mer verdt enn et barn i Afrika, da det norske barnet vil få et liv verdt å leve, men det vil (som oftest) ikke det afrikanske barnet få.

Hva får deg til å si det? Hvorfor er det ikke verd å leve i Afrika? Det finnes selvsagt land med borgerkrig og elendighet, men gjør det livet som sådan mindre verd? Hva definerer du som et liv verd å leve her?

Et liv verdt å leve her er jo det gjennomsnittlige, typiske norske livet. Med middag på bordet og skolegang. Et elendig liv er et liv med mindre verdi, mener nå jeg.

SERIØST? Sorry meg, men dette må være det dummeste jeg har lest her inne.

Et barn er et barn. Det er kun livsstilen som skiller disse to barna, og det er et veldig tynt grunnlag for 'hvem er verdt mest'.

Er et liv uten omsorg og kjærlighet et liv verdt å leve? Et liv fullt av sykdom og elendighet? Hvert 3. sekund dør et barn i Afrika. Hadde det vært tilfellet i Norge hadde det problemet ikke vært et problem lenger etter veldig kort tid, om jeg får si det på den måten. Hvorfor er det da slik at hvilket fortsatt har en tilstedeværelse i Afrika? Fordi alle mennesker er like mye verdt? Ressursene finnes jo.

Med den logikken skulle vel menneskeheten ha tatt selvmord for mange tusen år siden. Det er ikke mange 100 år siden at nordmenns liv var prikk lik afrikanske liv.

Det er ikke det jeg sier? Jeg sier at hvis måtte tatt livet av enten et barn som har det bra, eller et barn som har det dårlig, ville jeg heller ville latt en unge som kommer noen vei her i verden leve, istedenfor å gjøre det aids-helvete av et liv til den afrikanske ungen lenger.

Endret av Tatt av vinen
Lenke til kommentar

Er et liv uten omsorg og kjærlighet et liv verdt å leve? Et liv fullt av sykdom og elendighet? Hvert 3. sekund dør et barn i Afrika. Hadde det vært tilfellet i Norge hadde det problemet ikke vært et problem lenger etter veldig kort tid, om jeg får si det på den måten. Hvorfor er det da slik at hvilket fortsatt har en tilstedeværelse i Afrika? Fordi alle mennesker er like mye verdt? Ressursene finnes jo.

Vet du.. fattig, rik, sulten eller mett. Det er ingen god grunn til at et liv er verdt mere enn et annet !

Du må enten være en som liker å provosere, eller så har du liten hjerne.

Jeg har aldri møtt noen som har sagt at et barn i norge er verdt mer enn et barn i afrika. Temmelig heftig påstand.

Ei mor er like glad i barnet sitt i afrika som ei i norge.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Ressursene finnes jo.

Jepp. De bruker vi på å leve i luksus mens andre sulter.

Eksakt, men hvorfor lar vi disse menneskene sulte? Fordi vi synes de er likeverdige medmennesker? Et menneske i et rikt land har helt klart mer verdi enn et menneske i et fattig land. Ikke spør meg hvorfor, for jeg har ikke svaret. Det er bare sånn det har blitt, dessverre.

Lenke til kommentar

Vet du.. fattig, rik, sulten eller mett. Det er ingen god grunn til at et liv er verdt mere enn et annet !

Jeg har aldri møtt noen som har sagt at et barn i norge er verdt mer enn et barn i afrika. Temmelig heftig påstand.

Har nå hørt om et tilfelle der et barn i Afrika ble funnet på søppeldynga. Det var vist moren som hadde lagt barnet der.

Man kan selvsagt ta med i betraktning av leveforholdene i Afrika er anderledes enn her i Norge. Da vil jeg ikke si at livene til afrikanere er mindre verdt enn livene til nordmenn. Det er dem som er skyld i all elendigheten som er null verdt!

Lenke til kommentar

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? Med den setningen, tror du jeg beskriver et friskt barn med omsorgsfulle foreldre, eller foreldre i det hele tatt?

Hvis du måtte tatt livet av en av disse to, hvem ville det ha vært?: Et sykt barn som mest sannsynlig vil dø i ung alder, eller friskt barn med mange muligheter? Er ikke valget rimelig enkelt?

Lenke til kommentar
Eksakt, men hvorfor lar vi disse menneskene sulte? Fordi vi synes de er likeverdige medmennesker? Et menneske i et rikt land har helt klart mer verdi enn et menneske i et fattig land. Ikke spør meg hvorfor, for jeg har ikke svaret. Det er bare sånn det har blitt, dessverre.

Jeg hadde glatt ofret rikinger for min familie. Menneskets verdi er ikke absolutt. Den er relativ.

Du tror vel ikke at morra di hadde valgt en gammel gubbe ovenfor deg bare fordi han kunne slå med penga i bordet?

Lenke til kommentar
Det er ikke sånn det har blitt..

Isåfall har det blitt sånn pga folk som deg !

Mulig jeg fremstår som en overarrogant faen som ikke bryr meg om andre mennesker, men det gjør jeg faktisk. Jeg ser bare hvordan verden har blitt, og hvilke mennesker som generelt har høyere verdi enn andre. Men siden du helt sikkert er et mye bedre menneske enn meg, hvorfor selger du ikke bare den datamaskinen du sitter på nå, og gir pengene til veldedighet? Hvis vi -bare- skulle ha brydd oss om andre mennesker, hadde vi jo ikke hatt noen goder selv.

Lenke til kommentar
Har nå hørt om et tilfelle der et barn i Afrika ble funnet på søppeldynga. Det var vist moren som hadde lagt barnet der.

Og så? Har du ikke hørt om alle de her i norge som har gjort lignende, og værre?

Nei, valget er ikke rimelig enkelt. Du kan ikke si at du velger ditt og datt før du faktisk står oppi det !

Hvem er vi til å bestemme hvor mye folk er verdt, pga livssituasjonen? Forkastelig.

Dette er heller ikke en diskusjon om hvor mye/lite vi gir til de fattige.

Du vet ikke hva og hvor mye jeg gir, så du kan vel spare deg for den der når du ikke kjenne meg ;)

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Hvis du måtte tatt livet av en av disse to, hvem ville det ha vært?: Et sykt barn som mest sannsynlig vil dø i ung alder, eller friskt barn med mange muligheter? Er ikke valget rimelig enkelt?

Men er det like enkelt å ta et liv? Spesielt et barns liv?

Nå er jo dette rent hypotetisk, og samtidig en situasjon jeg kan si med 99% sikkerhet at ingen her på forumet noensinne vil komme opp i.

Lenke til kommentar

Selv om et barn består av flere feil som dere påpeker her, betyr ikke det at barnet er mindre verdt. Det som er feil er at man ser et barn med nedsettinger i forhold til et helt friskt barn. Nå må vi ikke glemme menneskeverdet og faktisk tenke på de etiske spørsmålene knyttet til dette.

Lenke til kommentar

Hvem er vi til å bestemme hvor mye folk er verdt, pga livssituasjonen? Forkastelig.

Dette er heller ikke en diskusjon om hvor mye/lite vi gir til de fattige.

Hvorfor er det forkastelig å regne verdi utifra livssituasjonen?

Dette er ikke en diskusjon om veldedighet, nei. Men når du kommer og sier at det er på grunn av "sånne folk som meg" at det er krig og elendighet i verden, så virker det som du gjør deg selv til et bedre menneske.

Endret av Tatt av vinen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...