Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verdt?

Anbefalte innlegg

Sånn fra grunnen av så er alle mennesker like mye verdt.

Men det vil fort endre seg med tanke på hva man gjør senere i livet. En som ender opp som kaldblodig drapsmann kan for min del få en rask giftsprøyte og dø, men jeg vil ikke si at en som får fredsprisen for å feks. bidra ekstra humanitært til u-land er mer verdt enn feks. en snekker som har kone og tre barn og forsørger dem.

Skal et menneske miste verdi må det menneske gjøre noe umenneskelig slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal et menneske miste verdi må det menneske gjøre noe umenneskelig slik jeg ser det.

Enig der. Ser man derimot samfunnsnyttig på det er de fleste som nærmer seg pensjonsalder utgiftsbomber..

I en ideel verden er alle mennesker like mye verdt. I dag er det dessverre sånn at folk fra f.eks. Bergen er mye mer verdt enn verdiløse Oslo-borgere...

Lenke til kommentar
I en ideel verden er alle mennesker like mye verdt. I dag er det dessverre sånn at folk fra f.eks. Bergen er mye mer verdt enn verdiløse Oslo-borgere...

Ignorer trollet.

On topic:

Verdien på et menneske kommer an på hvem som vurderer den. Altså, hvis vi sier standardverdien er 1. Jo mer en person betyr for deg, jo flere random mennesker vil du være villig til å ofre for denne personens liv. Slik tenker ihvertfall jeg. Jeg ville også valgt en person jeg har noe til felles med framfor en person jeg ikke har noe til felles med. For eksempel, hvis jeg måtte valgt mellom et metallhue og en wallapakkis ville jeg valgt metallhuet, lett.

Lenke til kommentar

Med fare for at flere ikke tar spøken: Det var ironi.

Tilbake til topic.

Å påstå at et menneske som menneske er mindre verdt enn et hvilket som helst annet menneske er vanskelig. Ser man på verdien av mennesket i penger kan man skille folk fra hverandre.

Skulle jeg gitt en verdi på en alenemamma/pappa i forhold til en direktør i et stort firma på over 50 uten barn, ville jeg satt foreldre høyest..

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart reddet nobel vinneren og faren min i begge tilfellene. Ville også offret ett liv for å redde flere dersom jeg var instand til å tenke rasjonelt når man hadde valget, ellers blir det vel som noen stod i illustret vitenskap - paralysert fordi man er redd for å ta valget. Dersom det ikke var noen issue, så hadde jeg dytta ungen forran toget.

Å tro man ikke ville favorisert er naivt, such is life. Viste man ikke noe om personene hadde man valgt den som var lettest å redde, dersom man "gir" av seg selv er det fordi det gir en selvtilfredsstillelse å gjøre det rette/bli framstilt som en helt i media/gjøre moren din stolt/komme til himmelen. Jeg er av den oppfattning at alt mennesker gjør er med egoistiske hensikter, på ett vis eller et annet.

Jeg ville reddet den som mest trengte å reddes, ikke den som mest "fortjente" det. Det er ikke min jobb å leke gud. Hva om den anerkjente legen etter at jeg reddet ham viste seg å bli samtidens Joseph Mengele, mens 60-åringen to uker etterpå på vei til Thailand stopper en selvmordsbomber fra å sprenge flyet i lufta?

Det går ikke ant å svare "den som mest trengte å reddes" her, poenget med hypotetiske spørsmål er at du kan stille de på urealistiske premisser - i dette tilfellet kan vi anta at begge trengte å reddes like mye.

Lenke til kommentar
Det å leke gud er gøy! Hva om du ser et tog komme rennandes og du vet det kommer til å spore av og du vet at hvis du dytter til ungen foran deg så vil dette stoppe ulykken. ville du gjort det? La oss anta alle ombord vil og flere til vil ende livet sitt i en gigantisk eksplosjon som følge av at toget kræsjer inn i det dårlig plasserte bensinlageret på siden av toglinja.

Det hele koker ned til: ville du ofret et liv for å redde mange?

Selv om det blir hypotetisk, så nei. Å bevisst ta en unges liv eller å være tilskuer til en ulykke, valget blir såre enkelt.

Er alle mennesker like mye verdt? Svaret er: Ja, nei og kanskje.

Er du på jakt etter andres syn på et menneskelivs verdi eller er du på jakt etter et universelt svar?

Jeg er uansett mye mer verdt enn alle andre mennesker. Uten meg har andre mennesker ingen betydning. Get it?

Lenke til kommentar
Å påstå at et menneske som menneske er mindre verdt enn et hvilket som helst annet menneske er vanskelig. Ser man på verdien av mennesket i penger kan man skille folk fra hverandre.

Skulle jeg gitt en verdi på en alenemamma/pappa i forhold til en direktør i et stort firma på over 50 uten barn, ville jeg satt foreldre høyest..

Hvorfor?

Fordi det er et barn inn i bildet?

En direktør har som oftes begynt på null og jobbet seg hardt oppover. En alenemamma er kanskje ei crackhore som ikke vet hvem barnefaren er -for å sette det litt på spissen.

Det kan jo være mange grunner til at denne personen ikke er far, feks sykdom.

Er det da rett å si at mora er verdt like mye? Eller direktøren? Hva har den ene gjort for å fortjene å være best?

Jeg syns det blir teit å sammenligne en direktør og ei mor.

En kaldblodig morder og ei mor derimot.

Lenke til kommentar
Hvorfor?

Fordi det er et barn inn i bildet?

En direktør har som oftes begynt på null og jobbet seg hardt oppover. En alenemamma er kanskje ei crackhore som ikke vet hvem barnefaren er -for å sette det litt på spissen.

Det kan jo være mange grunner til at denne personen ikke er far, feks sykdom.

Er det da rett å si at mora er verdt like mye? Eller direktøren? Hva har den ene gjort for å fortjene å være best?

Jeg syns det blir teit å sammenligne en direktør og ei mor.

En kaldblodig morder og ei mor derimot.

Jeg dro bare et eksempel jeg har sett i en oppgave. Der skulle man rangere opp rekkefølgen på dem man skulle redde i en gisselsituasjon. En barnløs/familieløs direktør vil være mindre savnet av nær familie enn en mor. Og ja, fordi det er barn i bildet. En kaldblodig morder mangler noe mennesklig for min del..

Alt med forbehold..

Lenke til kommentar
hva hvis denne kaldblodige morderen bare har tatt livet av terrorister og mordere som torturerer sine ofre til døde? Se ikke bare på handlingene, men også tanken bak.

Nå skrev jeg en kaldblodig morder ;)

Tanken bak et mord er et annet tema.

Jeg syns ikke man er mere eller mindre verdt fordi det er et barn inn i bildet. Det er jo mange grunner til at folk er enslige/barnsløse :)

En uten familie blir lite verdt i forhold til en med stor familie. Stakkars den ensome, straffet fordi han har hatt en dårlig/'ingen' oppvekst :(

En direktør kan være ekstremt vellykket på alle måter enn denne mora som ble gravid med en random fyr i fylla. Uten dette barnet ville hun kanskje være verdt skjorta til en uteligger.

Så du sier at jeg ikke er like mye verdt som venninna mi som har barn?

Lenke til kommentar

Javel? :ohmy:

Hahaha... synes det var en morsom spøk jeg :D

Jeg mener at alle mennesker har samme verdi men bare i det øyeblikket de blir født. I utgangspunktet kunne jeg vært med på at alle har lik verdi også etterpå, men det er så mange som oppfører seg dårlig mot sine medmennesker (f.eks. pedofile som var nevnt tidligere, eller drapsmenn og andre kriminelle) at de i mine øyne trekker ned sin verdi.

Synes derimot ikke at noen skal kunne plusse på verdien sin fordi de har gjort så mye godt, fordi dette ikke er noe som alle kommer i posisjon til å gjøre. Det er ikke alle som får muligheten til å være en helt, eller som har nok penger til å donere til veldedige formål, alle i hele verden kan ikke være leger fordi vi trenger folk i andre yrker, osv...

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar
Jeg er jo på en måte enig i det..

Men hvem skal bestemme om vi er like eller flinke på andre områder? Skal vi måle ting oppmot hverandre?

Skal vi se... Jeg er god til hesteridning og hun er en jævel på å sy broderi. Hva er best?

Nå spørst det hvilke kriterier man skal gå etter. Ingen har barn, er like gamle og har noenlunde lik utdannelse er det umulig å skille 2 mennesker i verdi.

Foreldre til barn (barn, som i under 15-16) vil jeg vurdere som mer verdifull enn barnløse, i et tenkt scenario der man må velge å redde en person av flere. Med forbehold selvsagt.

Det er litt OT, but still: Jeg hadde tatt den som kunne ri...

Lenke til kommentar
Det er litt OT, but still: Jeg hadde tatt den som kunne ri...

Samme her !

Får å få riktig perspektiv så må man jeg spørre trådstarter. Mennesker like mye verdt for hvem eller hva? Er det et personlig utgangspunkt så skal man vel lete en stund etter et likt svar, men måles det utifra samfunnet generellt eller en organisasjon, gruppe mennesker osv ?

Lenke til kommentar

Svaret er ja og nei. Men det kommer an på hvem som skal uttale seg om hva det mennesket er verdt. Er det moren til vedkommede ? Og hva skal man måle "verdien" i ? Kjærlighet ? Samfunnsnytte ? Penger ?

F. eks: Du spør foreldrene til et barn i Afrika hva deres barn er verdt og ber dem angi "verdien" i et tall fra 1 til 5 hvor 5 er mest verdi. De sier 5.

Og så spør du foreldrene til et norsk barn om det samme. De sier også 5. Da vil de to barna være "verdt" like mye

Lenke til kommentar
Svaret er ja og nei. Men det kommer an på hvem som skal uttale seg om hva det mennesket er verdt. Er det moren til vedkommede ? Og hva skal man måle "verdien" i ? Kjærlighet ? Samfunnsnytte ? Penger ?

F. eks: Du spør foreldrene til et barn i Afrika hva deres barn er verdt og ber dem angi "verdien" i et tall fra 1 til 5 hvor 5 er mest verdi. De sier 5.

Og så spør du foreldrene til et norsk barn om det samme. De sier også 5. Da vil de to barna være "verdt" like mye

For å fortsette denne tankegangen litt. Sett at du skulle sette verdien på en gjennomsnittlig nordmann eller svenske da? Ville ikke den verdien fortsatt være 5?

Lenke til kommentar

Jeg kan matematisk bevise at ikke alle personer er like mye verdt; Et menneske er verd x. Person 1 er en fattig afrikaner, uten noe som helst av verdi. Person 2 er også like fattig som person 1, men var heldig og fant en femtilapp på bakken. Resultat:

Person 1 = x

Person 2 = x + 50

Endret av Ashol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...