Melvin Snerken Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hei Jeg går MK VG1 og har fått 5-6000 å bruke på videokamera av foreldrene mine. Men hvilket format bør jeg satse på? MiniDV? HD? Minnekort? Jeg er så sykt i tvil, men jeg har egentlig alltid sett for meg at jeg skal ha MiniDV, men vil ha et kamera som skal vare noen år. Så hvilket er best å satse på per idag, ikke hvilket som er best, men hva som kommer til å bli brukt.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Mange tar gode opptak på miniDV. Tapene har god lengde (1 time), billige og lett å få tak (når man er ute å reiser). Harddisk i kamera kan gå fullt og må tømmes over på noe annet, som f.eks en PC. Tungvint. DVD-plater (små) holder til 1/2-times normal opptak. Må dermed byttes oftere enn taper, kan være vanskligere å få tak i på reise, men har enkelte andre fordeler. Tape kan få fuktighet på magnethodet - noe som forhindrer videre opptak før problemet er løst. Dette slipper du med harddisk og DVD. Men ha i bakhodet at det kameraet du kjøper nå "bare" skal leve teknisk 2-3 år. Utviklingen går svært raskt, både med hensyn til opptakskvalitet og lysfølsomhet. Ditt budgett er på 5-6000 noe du trygt kan avkrive med 2000 i året uten føle at du sløser. Lenke til kommentar
Isbjørnen Knut Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ville absolutt satset på mini-DV. Det er stabilt, enkelt å ha med å gjøre, tåler lang lagring. HDD har dårlig komprimering og tåler ikke like mye (i og med at det er en harddisk inne i kameraet). Hvis du går media og skal holde på med film ville jeg satset på mini-DV. Bruker selv mini-DV og syns det er utrolig godt å jobbe med. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Men hvilket format bør jeg satse på? MiniDV? HD? Minnekort?Hvorfor gidder ikke folk å sjekke trådene som er satt som stickyer og noen få andre tråder, før de stiller spørsmål som er besvart et utall ganger før? Les denne: Videokameraguiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå