Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alkoholgave fra tredjeklassinger


Anbefalte innlegg

Jeg var på en skoletilstellning der en tredjeklasse gav en flaske rødvin til læreren sin. Dette var selvsagt kjøpt inn av foredrerepresentanter for klassen, men det var en 3. klassing som overrakte gaven.

 

Selv kjøper jeg ofte en flaske vin til vennene mine, og jeg er langt i fra noen avholdskvinne, men jeg syns det var litt i drøyeste laget at barneskolebarn gav en slik gave til læreren sin. Burde de ikke heller gi noe de faktisk har lov til å gå inn i en butikk og kjøpe selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva jeg synes. Barn og alkohol er jo ikke akkurat noe som jeg synes hører sammen. Personlig så ville jeg temmelig sikkert funnet en god del andre alternativer til gave som jeg heller ville synes passet bedre.

 

Men hvordan stiller dette seg mot at barna ser at mor og far tar seg et glass rødvin til f. eks julemiddagen? Er det skadelig eller problematisk? Jeg synes ikke det, og er faktisk for at barn kan se at alkohol kan nytes i begrenset mengde uten at noen blir fulle. kanskje man da kan få et mer normalt forhold til alkohol på den måten?

Men jeg tar all avstand fra å være beruset eller full når man har barn.

 

Så....tilbake til topic. Er det verre for et barn å gi bort alkohol enn å se at det nytes? Ikke etter mitt syn, men det virker litt unødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at man nyter alkohol (i moderate mengder) foran barna, og jeg har heller ikke giddet å bry meg så mye om dette at jeg har protestet eller grepet inn på noen som helst annen måte. Jeg synes bare det er spennende å se hva andre syns om saken :)

 

Som sagt drikker jeg min del vin selv, og gir gjerne en flaske til venner og familie. Det jeg reagerer på her er at det som skal være en gave fra barna ikke gis i barnas ånd. Hvilken 8-9-åring hadde vel kommet på å kjøpe vin dersom de skulle gi en gave til noen? Jeg syns det hadde vært bedre om de gav noe minneverdig, i stedet for noe som blir borte når læreren har drukket det.

 

Dessuten blir det noe helt annet at et barn ser moren og faren ta et glass vin enn at barnet selv gir bort vin som gave. Vin er noe som tilhører voksenverdenen, og som barn gjerne kan observere, men ikke delta i selv, på lik linje med for eksmpel det å kjøre bil. Eller, for å si det på en annen måte, du lar barna sitte på i bilen din, men du begynner ikke med øvelseskjøring før de bikker 16.

 

Et annet moment som er verd å vurdere er om læreren kanskje er avholds eller rett og slett ikke liker rødvin. I så fall vil han jo ikke få glede av gaven i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med at man nyter alkohol (i moderate mengder) foran barna, og jeg har heller ikke giddet å bry meg så mye om dette at jeg har protestet eller grepet inn på noen som helst annen måte. Jeg synes bare det er spennende å se hva andre syns om saken :)

 

Som sagt drikker jeg min del vin selv, og gir gjerne en flaske til venner og familie. Det jeg reagerer på her er at det som skal være en gave fra barna ikke gis i barnas ånd. Hvilken 8-9-åring hadde vel kommet på å kjøpe vin dersom de skulle gi en gave til noen? Jeg syns det hadde vært bedre om de gav noe minneverdig, i stedet for noe som blir borte når læreren har drukket det.

 

Dessuten blir det noe helt annet at et barn ser moren og faren ta et glass vin enn at barnet selv gir bort vin som gave. Vin er noe som tilhører voksenverdenen, og som barn gjerne kan observere, men ikke delta i selv, på lik linje med for eksmpel det å kjøre bil. Eller, for å si det på en annen måte, du lar barna sitte på i bilen din, men du begynner ikke med øvelseskjøring før de bikker 16.

 

Et annet moment som er verd å vurdere er om læreren kanskje er avholds eller rett og slett ikke liker rødvin. I så fall vil han jo ikke få glede av gaven i det hele tatt.

 

Tanken som teller...

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med at man nyter alkohol (i moderate mengder) foran barna, og jeg har heller ikke giddet å bry meg så mye om dette at jeg har protestet eller grepet inn på noen som helst annen måte. Jeg synes bare det er spennende å se hva andre syns om saken :)

 

Som sagt drikker jeg min del vin selv, og gir gjerne en flaske til venner og familie. Det jeg reagerer på her er at det som skal være en gave fra barna ikke gis i barnas ånd. Hvilken 8-9-åring hadde vel kommet på å kjøpe vin dersom de skulle gi en gave til noen? Jeg syns det hadde vært bedre om de gav noe minneverdig, i stedet for noe som blir borte når læreren har drukket det.

 

Dessuten blir det noe helt annet at et barn ser moren og faren ta et glass vin enn at barnet selv gir bort vin som gave. Vin er noe som tilhører voksenverdenen, og som barn gjerne kan observere, men ikke delta i selv, på lik linje med for eksmpel det å kjøre bil. Eller, for å si det på en annen måte, du lar barna sitte på i bilen din, men du begynner ikke med øvelseskjøring før de bikker 16.

 

Et annet moment som er verd å vurdere er om læreren kanskje er avholds eller rett og slett ikke liker rødvin. I så fall vil han jo ikke få glede av gaven i det hele tatt.

 

Hadde det vært opp til ungene å bestemme gave så hadde storsett alle lærere bare fått dorullknust og kongler med bomull og glitter på. Kjekt med noe lærerene faktisk vil ha vel. Kan love deg at lærere (som gjerne får en ny klasse hvert år) puster lettet ut når de ikke får enda et bilde av klassen eller blomsterkvast.

Lenke til kommentar
Sant nok.

 

Hadde sikkert vært litt morsomere å gitt noe som barna hadde kommet. "dem hadde såååå lyst til at du skulle få denne utstoppede sjøløven"...eller noe i den duren :)

 

Hadde du fått en utstoppa sjøløve, kanin eller tiger 7 år på rad, tror i allle fall at jeg hadde lagd meg et lite bål med ustoppa dyr.

 

Ser ikke problemet med det, ja, det er feil, barn skal ikke gi alkohol uansett, men det er en fillesak, å barn vil ikke "ta skade" av det mener jeg.

Men derimot "foreldre" som har fyll foran barn, burde ikke vært "foreldre".

Lenke til kommentar

Er ingen som er gladere i rødvin enn lærere.

 

For å sitere en av mine gamle lærere:

 

-I dag er det lønningsdag for lærerne, det betyr kø på polet.

-Du (sakt til en elev) er en av grunnene til at lærere drikker.

 

For ikke å snakke om hvor desperate de var i taxfreen på turen til Tyskland.

 

Tilbake til topic: Ser ingen problemer med dette, det får være måte på hvor skinnhellige vi skal være.

Lenke til kommentar
Hvilken 8-9-åring hadde vel kommet på å kjøpe vin dersom de skulle gi en gave til noen?

Jeg ga bort vin en gang når jeg var den alderen. Fikk mor til å kjøpe en flaske for meg. Er kanskje bare meg som var veslevoksen som kom på ideen, men poenget er hvertfall at en 9 åring kan komme på å gi vin til en voksen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...