Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av management switcher til hjemmenettverk.

Anbefalte innlegg

Tiden er inne for å oppgradere til management switcher i heimen. Således lurer jeg på om noen har gjort seg gode erfaringer med noen passende modeller.

Det idèelle hadde vært noen vifteløse 8 portere med god ytelse som støtter VLAN og VLAN trunking, IGMP og kanskje også aggregation/bonding. Alt dette helst uten at det koster skjorta.

Det er skjelden veldig mange maskiner i bruk samtidig, men jobber en del direkte mot filserver og kjører IPTV og video streaming i tillegg slik at høy point to point ytelse er en stor fordel. Kjører i dag på noen billige CNet switcher som yter rundt 500 Mbps, hadde håpet å finne noe som var hakket hvassere.

Noen som har et godt forslag?

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har sett litt på ProCurve 1800-8G ettersom jeg har hatt god erfaring med de større switchene i ProCurve-serien.

Blir litt i stuss .. Har denne switchen noe støtte for IGMP?

Linksys SRW2008 og Netgear ProSafe GS208T har IGMP snooping beskrevet i feature lista, men altså ikke ProCurve 1800-8G.

Jeg eventuelt løse multicast problematikken ved å legge IPTV til egne VLAN, det viktiste er jo bare å holde slikt borte fra de trådløse delene av nettverket.

Lenke til kommentar

IGMP finnes i versjon 1,2 og 3.

Cisco har en egen versjon som heter CGMP.

Versjon 2 er mer effektiv enn versjon 1 ved innmelding og utmelding av en multicast gruppe som igjen sparer båndbredde ved å ikke sende unødvendig trafikk.Versjon 3 er ikke så vanlig ennå så vidt jeg vet og er forberedet mot valg av selve multicast kilden.

Men siden du sannsyneligvis kjører IPTV kun gjennom en eller 2 switchporter kan du bare tildele et egete VLAN for de port(ene).

Hvem mottar du IPTV fra?

Lenke til kommentar
IGMP finnes i versjon 1,2 og 3.

Cisco har en egen versjon som heter CGMP.

Versjon 2 er mer effektiv enn versjon 1 ved innmelding og utmelding av en multicast gruppe som igjen sparer båndbredde ved å ikke sende unødvendig trafikk.Versjon 3 er ikke så vanlig ennå så vidt jeg vet og er forberedet mot valg av selve multicast kilden.

Men siden du sannsyneligvis kjører IPTV kun gjennom en eller 2 switchporter kan du bare tildele et egete VLAN for de port(ene).

Hvem mottar du IPTV fra?

IPTV leveres av Lyse Tele (Altibox). Settopboksene er av eldre type fra Kreatel, og benytter antagelig IGMPv2. Mulig at v1 benyttes, men det betyr lite da v2 er bakoverkompatibelt.

Som du sier (og som jeg sa lenger opp) kan jeg legge denne trafikken til egne VLAN, og ikke bekymre meg over IGMP, men det hadde likevel ikke vært trist om denne muligheten fantes i switchen - det kan jo bli aktuelt å la mediecenter eller andre PC-er få tilgang til iptv eller annen multicast.

Har noen testet litt ytelse på ProCurve 1800-8G?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...