Gå til innhold

laptop'en minster rytmen - bokstavelig talt! - HJELP!

SyrinxGC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er musiker og bruker en Toshiba Sattelite 1800 - 100 på jobb.

Programmet jeg bruker mest heter Emagic Logic Audio (Gold).

Jeg bruker programmet til å spille av midifiler - og samtidig scrolle horisontalt noter med stemmer jeg spiller live/synger.

I går oppsto det et alvorlig problem. Midifilen kjører noen takter før notebildet begynner å rulle - og alt fungerer normalt. I det samme notebildet begynner å rulle sakker musikken av! den går nesten ned i halvt tempo - og helt ujevt!

Det eneste jeg vet er blitt gjort med maskinen siden forrige gang den ble brukt (og fungerte normalt) var å installere en Xvid codec til å vise en film.

Jeg har deinstallert denne, men problemet er ike blitt løst.

H J E L P !

SyringGC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når programmet virket bra inntil et visst tidspunkt, som du sier, så synes jeg ikke svarene du har fått hittil er noe å hurra for. du har fått et konkret problem og det kan naturligvis fikses. det er bare snakk om før eller siden. roten til ondet kan ligge flere steder, og derfor ville jeg ha begynt med helt enkle ting, for å elimenere dem som feilkilder. det er jo vanligvis gjort i en fei å reinstallere skjermdrivere og (musikk)program. mest tror jeg det er noe som belaster prosessoren/spiser ressursser unødig. bruker du windows, så har du jo endel muligheter til å finne ut hva som driver og går i bakgrunnen, og eliminere dette. mange programmer legger igjen søppel av denne art, og mange bekker små blir plutselig til sirup.

prøv dette eksperimentet: trykk på ctrl+alt+del og fjern ALT fra listen du får opp, en etter en, bortsett fra explorer. åpne dernest musikkprogrammet og se om det har hjulpet. hvis det er tilfellet, kan du jo begynne å lete etter synderen. og så anvende en av de vanlige metodene for å hindre at modulen eller programmet lastes automatisk ved oppstart. enkelte moduler kan faktisk modifiseres ved programinstallasjoner, og det kan oppstå helt uventede konflikter. (går du inn i Systeminformasjon, vil du forresten finne flere detaljer om hva som er lastet og hva som durer og går usynlig i bakgrunnen).

I oppstartmappen under programmer kan du kanskje finne noen få ting som kan fjernes manuelt, og kjører du msconfig (skriv dette inn i kjør-feltet under start) og velger skillearket oppstart, kan du der fjerne alle haker som du ikke liker, men det anbefales å beholde scanreg og alt som har med power-management å gjøre, samt evt. antivirus). forsøksvis er det ikke noe iveien for å fjerne alt. det blir som en mild form av safe mode.

maskinen ble sikkert levert med win98 eller me. hvis du har installert xp, trenger du betydelig mere ram for å få alt til å gå glatt.

vel, kanskje har du forsøkt disse tingene, hva vet jeg? eller det er noe helt annet. man må rote med ting helt til det skjer noe.

Lenke til kommentar

ps.

en av de enkle ting man kan sjekke er for eksempel midi-instillingene under multimedia (i kontrollpanel). det er ikke uvanlig at du kan velge mellom flere moduser. jeg aner ikke om det har noe å si i ditt tilfelle, men det er jo et midi-program du har problemer med...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for de forslag som har kommet.

jeg har funnet en tilfredstillende -midlertidig- lløsning på problemet:

På System - Avanserte instillinger for grafikk har jeg skrudd ned maskinvareakselerasjon fra max til ca. 25%. Dermed går sequenceren riktig - og flyten i grafikken er likevel ikke helt håpløs.

Tror jeg lar det bli med det til turist-sesongen er over (jeg spiller på hotell/restauranter ol. på Gran Canaria). Da vil jeg ha bedre tid til å foreta en komplett ny-installasjon - ev. med oppgradering til Windows 2000 Pro.

Er du i Arguineguin, Patalavaca eller på Anfi en gang så kanskje vi sees.

takk for hjelpen!

SyrinxGC 8) (er ikke dette solbriller?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...