Hillbill Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Er rykende fersk på linux Kubuntu, så bær over med meg hvis jeg spør dumt her nå..... Installerte Kubuntu 7.10 uten problemer. Fikk trøbbel med synaptic etter div oppdateringer, men løste dette. (i tilfelle dette har noe med saken å gjøre...) Skjermoppløsning var tilsynelatende korrekt, og jeg fikk spørsmål om å installere proprietære drivere for mitt Nvidia kort, noe jeg svarte ja til. Jeg har et XFX 7600 xxx kort. Ved neste boot blir skjermen bare rabbel bestående av vertikale streker og monitoren min skriker "freq. error" uten at jeg fikk mere ut av det. Rebootet, og da var oppløsningen helt på trynet. Dvs. skjermbildet er alt for stort i forhold til skjermen, slik at jeg måtte scrolle både horisontalt og vertikalt for å få med meg hele skjermbildet. Ganske mye også. Har oppdatert Nvidia drivere, og nå holder skjermbildet seg innenfor kantene på skjermen, men eneste oppløsningen jeg får lov til å sette er 640 X 480..... Noen som har noen gode ideer her? Endret 3. april 2008 av Hillbill Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=73 Er en fin plass hvis du har spørsmål som dette. (vet ikke svaret selv) Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Er rykende fersk på linux Kubuntu, så bær over med meg hvis jeg spør dumt her nå..... Installerte Kubuntu 7.10 uten problemer. Fikk trøbbel med synaptic etter div oppdateringer, men løste dette. (i tilfelle dette har noe med saken å gjøre...) Skjermoppløsning var tilsynelatende korrekt, og jeg fikk spørsmål om å installere proprietære drivere for mitt Nvidia kort, noe jeg svarte ja til. Jeg har et XFX 7600 xxx kort. Ved neste boot blir skjermen bare rabbel bestående av vertikale streker og monitoren min skriker "freq. error" uten at jeg fikk mere ut av det. Rebootet, og da var oppløsningen helt på trynet. Dvs. skjermbildet er alt for stort i forhold til skjermen, slik at jeg måtte scrolle både horisontalt og vertikalt for å få med meg hele skjermbildet. Ganske mye også. Har oppdatert Nvidia drivere, og nå holder skjermbildet seg innenfor kantene på skjermen, men eneste oppløsningen jeg får lov til å sette er 640 X 480..... Noen som har noen gode ideer her? Meny- system settings- monitor. Der kan du endre oppløsning Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Har reinstallert Kubuntu..... Samme greia gjentar seg. Er det noen kjente problemer med Nvidia skjermkort? Meny- system settings- monitor. Der kan du endre oppløsning Har forsøkt, men får bare følgende valg: 1400 X 1050 (som gjør skjermbildet større en monitoren) 800 X 600 640 X 480 400 X 300 320 X 240 Ingen av disse passer. Og den korrekte oppløsningen som var tilgjengeig da jeg installerte er borte....? Endret 2. april 2008 av Hillbill Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Under system settings kan du sjekke at du har rette drivere og rett monitor. Velg monitor og velg så hardware. Edit: Du kan også prøve å bruke Envy for å laste ned de siste Nvida driveren Endret 2. april 2008 av Gaute65 Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Jeg har selv et nvidia kort, det jeg selv gjorde for å få tilgang til nvidia settings var å: høyreklikke på desktop, velge "create laucher", skrive inn et navn på laucheren, og skrive inn kommandoen: gksudo nvidia-settings Dette starter opp mitt nvidia kontrollpanel, der jeg kan velge ting som oppløsning og hz. Du kan jo prøve å se om det funker. Jeg også hadde ikke alt tilgjengelig fra menyene øverst på skjermen. Endret 2. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Du kan også prøve å bruke Envy for å laste ned de siste Nvida driveren Der var "mirakelkuren". Litt plunder og heft med installasjonen her, men når jeg først fikk sparket i gang det hele kan jeg ikke annet en å ta av meg hatten. Det virket. Fikk også laget snarvei fra desktop slik som beskrevet i en av postene her. Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå