Astralnoise Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Heisann! Dette høres kanskje litt merkelig ut, men jeg har bestemt meg (i en alder av 19 år), å starte mitt lille vinlager. Jeg er ikke så kjent med vin ennå, men tenkte at hvis jeg startet tidlig med lagring, så slipper jeg å kjøpe lagret vin alt for dyrt. Så, til tingene jeg lurer på: Hvor bør jeg lagre det? Bør jeg legge de i ei vinhylle i kjelleren, eller bør jeg kjøpe meg seksjonsavkjølt vinskap? Jeg har også lurt på hvilke typer viner jeg bør lagre. Jeg har bestemt meg for å legge ned en del forskjellige flasker Tokaij, bare for å være sikker. De blir jo mer eller aldri gamle, sa de på vinmonopolet. Har dere kanskje noen personlige favoritter? Når jeg mener lagring, mener jeg virkelig mer enn 4 år. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Gompeslurp Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 At ein vil lagre vin synest eg ikkje er merkelig i det heile tatt - har gitt meg mange gleder gjennom åra. At du kun er 19 år er berrer flott. Tenk alle gledene du får seinare Vel å merke om du held fingrane av fatet All vin skal lagrast ved 10-12 grader og mørkt. Denne kondisjonen må ein ha skal ein lagre vinar i noko lengd. Då må ein anten ha ein kjellar under bakkenivå eller eit vinkjøleskap. Eg har det siste og har vore nøgd med det. Der er mange å få i handelen, frå 20-30 flasker til fleire hundre. Når det gjeld kva type vin du skal lagre synest eg du skal gå etter din eigen smak. Men felles for dei alle må vere at dei er lagringsdyktige og at dei vert betre ved lagring. Eg vil anslå at 80% av vinane i sal ikkje er det. Eg tek litteraturen til hjelp når eg skal handle og kombinerar det med dei vinsortane eg veit eg likar, anten det er spesielle druer, områder eller regionar. Meld deg som abonnement på Vinforum (www.vinforum.no) så får du ei blekke ein del gongar i året, samt "nyhetsbrev" der redaksjonan smakar ALLE vinane på kvart polslepp 6 gongar i året. Der er mange tips å hente. Så er ei generell bok om vin nyttig å ha -sjå etter bøker frå forfattarane Oz Clarke, Robert Parker, Jancic Robinson eller Tom Stevenson. Og Hugh Johnshon. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå