Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Stygg kropp = Lav menneskeverdi?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det bare jeg som vurderer mennesker ut i fra hvordan deres kropp ser ut? Jeg må ærlig innrømme og si at jeg er fanatisk når det kommer til kropp, føler det ikke er min egen feil, men er et resultat av all nakenhet og sexfokuset i samfunnet- jeg tenker på kropp, idealkroppen, 4-5 timer hver dag. Men man blir veldig kroppsfokusert når man ser det perfekte idealet dagen lang, ala glamourmodeller, forsidepiker. De har jo helt perfekt hud på bildene, så man tror jo til slutt at de faktisk er slik.

 

Men pointe er at jeg nå merker på meg selv at kroppen i seg selv begynner å påvirke mitt syn på menneskets verdi, dvs at mennesker med flotte kropper har en høyere vellykkehet i seg enn andre. Jo mer nakenhet og vellykket kropp jeg kan skimte, desto mer imponert blir jeg, og får kanskje mer respekt av vedkommende.

 

Vel, feks når jeg ser gutter så må jeg vurdere de ned til den minste detalj. Har de en fin kropp, har de de riktige proposjonene, er de pent trent,. Ser jeg en tynn gutt, så tenker jeg " kyllyngbryst", ser jeg en hann hvalross så tenker jeg " ja ja, han der har ikke sjans i havet på damer gitt". Ser jeg en sexy gutt, så ser jeg mye ( i smug seff) og bedømmer det jeg ser. Men pointe er at jeg er så kritisk, til både jenter og gutter. Jeg driver å spaner etter om de har en hunck-look/glamour-look...Men så er det samtidig så få som har dette. Det blir bare at mange av de guttene jeg ser havner automatisk i boksen " ikke god nok".

 

ER dette normalt? Hvor grundig vuderer dere andre andres kropper?

Det er ganske slitsomt, for jeg vil kalle det hysteri, det gjør meg vel egentlig bare missfornøyd og ulykkelig av å ha denne fanatismen. Men jeg tror kanskje den er hos meg fordi jeg er redd for å ikke strekke til selv, og derfor blir jeg superkritisk mot andre... er det logisk?

 

Nå skal det sies at dette er tanker jeg gjør meg om gutter/jenter som jeg både jobber sammen med, fremmende jeg ser på gaten, ja, overalt. Feks... selv om jeg har vurdert min kollegas kropp på mandagen og tenkt.. " nei, ikke særlig fin kropp han der", så når tirsdagen kommer så vurderer jeg han på nytt, selv om jeg jo vet hva jeg syns om han, og da farer tankene igjen inni hodet mitt " nei, ikke særlig fin kropp han der". Hvorfor gjør jeg dette? Kan det være at jeg er så usikker og forvirret at det er derfor jeg hver dag må vurdere de`?

 

Det er bare så synd at når jeg ser en som ikke er bra " nok", så er det liksom sånn som man tenker når man ser et " nerds", ( du må ikke komme her og tro at du er noe du) liksom..

 

Vet dette høres sykt ut, og dere tror sikkert at jeg er en forferdelig hurpe, men vi alle tenker jo våre rare tanker, og jeg er i alle fall ærlig. Men jeg vil gjerne vite om det er flere som kjenner seg igjen, og som innerst inne vet at de også er slik...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, morro morro :) Joda, det er lett å dømme mennesker utifra utseendet, og det gjør nok jeg også.

 

men jeg ser nok høvelig bra ut selv, men jeg har mine feil her og der og er ikke akkurat slank. Er nok det mange vil kalle feit eller overvektig. Men jeg har alikavel ikke noe problem å dra til meg damer, om det er bare for sex eller whatever.

 

Selvtilitt har nok mer å si en utseendet. Man virker mye mer sexy og mye mer tiltrekkende om man har selvtilitt :)

Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg skjønner at du er ute etter å provosere, men har du hørt om en artig liten egenskap kalt sjarm? Det sies å være en effektiv faktor for å tiltrekke seg det motsatte kjønn... og jøss... "stygge" mennesker kan også ha det. :D

 

PS! Nei, jeg er ikke 200 kilo, og ja, jeg sa faktisk NEI til å flashe meg i ViMenn... ;)

Lenke til kommentar
Det var veldig enkelt. Satte bare en "N" før en "E" og slengte en på en "I" på slutten. ;)

Hadde håpet på et enkelt svar som magi, men neida.

 

Må innrømme at jeg dømmer kroppen, eller gjør meg opp tanker rundt kroppen til en person. Om hun/han er underærnært, overtrent, lat og lignende, men ikke noe mer. Jeg liker å tro at jeg klarer å se hvem som er "kule" (det vil si idioter) og hvem som er sjarmerende basert på væremåte, og delvis kropp.

Lenke til kommentar
De har jo helt perfekt hud på bildene, så man tror jo til slutt at de faktisk er slik.

Huden deres er retusjert, altså photoshoppa.

 

Hysj. Ikke knus boblen hennes.

 

Trådstarter, du fremstår som en meget grå og kjedelig person. Er det eneste som definerer finhet om noen trener ofte eller ikke? Hva med sjarm? Ansiktet? Smil? De sm, erh, fuck it. Jeg skriver til blinde øyne

Lenke til kommentar
jeg sa faktisk NEI til å flashe meg i ViMenn... ;)

Hvordan kunne du gjøre noe sånt?

Hvorfor? Fordi Vi Venn er harry vel :p

 

Veldig enig med Snublefot. Spiller ingen rolle hvordan de som snakker til meg ser ut, men med en gang de åpner munnen blir de dømt. Bedrevitere og 'sepåmegfolk' er det værste jeg vet, og det fins mange av de. grøss.

 

Jeg gikk forbi ei jente en gang. Hun stod der med et pistrete hår, smålubben, posete klær og så nærmest ned i bakken da jeg gikk forbi henne. Jeg gikk der med mitt vakre hår og struttende pupper på en varm sommerdag.

Tenkte 'stakkars' da jeg fikk forbi henne, fordi hun så trist og ensom ut.

Grunnen til at jeg beskriver meg selv på den kvalme måten var fordi jeg ble fortalt i ettertid av henne at det var slik hun så på meg.

Hun skulle bare vist hvor stygg og fæl jeg følte meg. Med litt trening og hjelp ble hun forandret til en vakker svane :)

Poenget med min lille historie? nesj, det er egentlig ikke noe godt poeng.

Bare at de som dere syns er mye vakrere enn dere selv også kan ha det vanskelig uten at det syns.

 

Edit:

Jeg syns det er altfor mye fokus på silikonblærer og hotte babes.

Gni det inn til de med dårlig selvtillitt hvor deilige og 'perfekte' disse damene er liksom.

Skulle ønske jeg var perfekt. Ikke at noen dømmer meg, men man vet aldri hva folk tenker når jeg går forbi. Er jeg for tynn? stygg? kanskje jeg burde gjøre sånn og sånn med meg selv for å se bedre ut?

Ikke rart det er krig i verden når mannfolka skal ha deilige damer og snakker stygt om de mindre pene :roll: Som om dere er noen glansbilder selv !!!!

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Til trådstarter : Jeg tror ikke det er noe unatrulig i måten du tenker på, men det som faller meg inn er hvilken inflytelse du har. Dvs hvor du får næring til de tankene du bærer på ? Mennesker har hele tiden vært fasinert av det ytre, men jeg tror de som tenker aller mest på det og som det er mest viktig for er de som hele tiden omgir seg med f.eks glamor blader, kjendis nytt, freshe filmer med vakkre mennesker og temlig grunne ting i forhold til hva engentlig man kan måle ett menneske etter. En ting å tenke på er at alle mennesker plukker opp signaler du sender til dem, også du, så om du omgir deg med mennesker/medium der det er om å se perfekt ut så vil også du få jaget i deg. Ha i tankene at ingen er perfekte og selv ett utrolig vakkert menneske i dine øyne kan fort tape seg ut når det menneske åpner munnen og begynner å snakke. Har du aldri opplevd å møte ett jente/gutt som du synes er drit pen bare blir stygg fordi de er teite og ikke har noe å bidre med annet enn ett pent utseende?

 

Jeg må si jeg har opplevd både det og motsatt og ettervært som jeg ble mer voksen så betydde utseendet såklart en del, siden det er første attraksjon i det motsatte kjønn, men jeg kunne f.eks ikke tenke meg å kjenne personen mer intimt fordi det faktiskt ikke er noe mer med personen en akutatt et utsende. For meg blir det samme verdi som ett pent bilde, men det går jo ikke å snakke til ett bilde heller. Må si at jeg flere ganger har blitt overassket over hva som egentlig bor i ett menneske og noen ganger slår man jackpot og det vil jeg si øker både verdi og respekt ovenfor ett annet menneske.

 

Noe som bekymrer meg er at samfunnet er mer og mer fokusert på kropp for å selge en ting til deg, men det har ingen ting med produktet eller efekkten av hva som blir solgt. Det er sørgelig å høre at du bruker såpass mye tid på å vurdere ett menneske bare på utseende og lager deg en mening utifra det. Fordi du går glipp av å møte noen du virkelig kan ha godt av og kanskje veldig mye glede av uten at det har noe med image å gjøre.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som vurderer mennesker ut i fra hvordan deres kropp ser ut? Jeg må ærlig innrømme og si at jeg er fanatisk når det kommer til kropp, føler det ikke er min egen feil, men er et resultat av all nakenhet og sexfokuset i samfunnet

Nei, det er ganske vanlig å (forhånds)dømme folk utfra utseendet, og det skjer ifølge forskere på et par sekunder. Men du har kommet et lite stykke videre på riktig vei når du er klar over at du gjør det og at det er feil. Fortsett å jobbe med den tanken. Bruk intelligensen du har fått og som er resultatet av to millioner års utvikling av menneskerasen. Skill deg fra hopen og våg å stå frem som en fritenker. :)

 

Når det er sagt, så er det vanskelig å motarbeide sine egne tilbøyligheter til å vurdere folk etter utseendet. På et visst nivå er det instinktivt i oss, og spesielt hos kvinner (fordi det er kvinnen som velger partner i et forhold), å vurdere potensielle partnere av motsatt kjønn som en mulig forelder til ens barn. Fra naturens side er det viktig at avkommet blir så sunt og friskt som mulig, og derfor har evolusjonen plantet dette instinktet i oss. Når det også gjelder samme kjønn, er det fordi vi underbevisst vurderer potensiell konkurranse med oss selv. Dette blir så fyret opp under ved fokusering på ytre verdier i samfunnet.

 

Men, som sagt, det er mulig å heve seg over dette og prøve å se mennesket bak det ytre. Det er viktigere i dagens samfunn, da vi lever tett(ere) på hverandre og god sosial oppførsel er (mer) nødvendig (enn noensinne) for å fungere som samfunn.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Folk tror de klarer å dømme mennesker bare pga utseende, det er vel litt feil :p Man blir dømt, om man er feit, tynn, trent, overtrent, går å smiler og er fornøyd med livet. Uansett blir man dømt, å folk får bange tanker om en, uansett hvordan en ser ut.

 

For å slenge et eksmpel, tar jeg meg selv. Så slipper jeg anklager å feil informasjon. Jeg smiler. Fra øre til øre, hver dag. Fordi jeg ikke har noe å grine over. Grei kropp, greit med iq og et greit utseende. Folk tar smilet mitt som om jeg tror jeg er bedre enn alle andre, at jeg konstant, faktisk flørter med folk, fordi jeg prøver å møte folk med et smil og være hyggelig. - Har faktisk folk sagt.

 

Drit i hvordan du blir sett på, man søker venner som er mest lik seg selv, å da håper jeg de vennene dine/deres ser hvordan dere egentlig er.

 

Litt emo opplegg da. ^ ^

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Orker ikke lese igjennom alt til trådstarter, men jeg kan ihvertfall være ærlig for min del.

Man får alltid et førsteinntrykk av hvordan et menneske oppfører seg og ser ut, uten å ha snakket med det. Da setter man automatisk personen i bås. Når man snakker med den personen kan inntrykket forandre seg totalt. Jeg kjenner jenter som har blitt både mer, og mindre attraktive etter de begynte å prate.

Og for å svare direkte på Stygg kropp - lav menneskeverdi? Det er ikke kroppen din som avgjør verdien din i den forstand. Det er dine valg, handlinger og sosiale nettverk. Du er ikke mye verdt hos meg hvis du velger å mishandle barn, uansett hvordan du ser ut.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Jeg har en fin egenskap som gjør at 90% (eller noe i den duren) av folk jeg ser er pene nok til at jeg driter i om de er stygge.

 

Prøv neste gang du vurderer noen om du klarer å finne noe du liker ved utseende selv om du tenker "ikke god nok". Så bygg videre på det, kanskje personen ser helt grei ut om du ikke fokuserer sånn på å se feil.

Endret av Falstaff
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...