Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjort oppdrag - Ikke fått betaling

Johanssen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg la merke til på hjemmesiden til Host4You er at de skriver MVA bak org.nr. Dette skal indikere at de er registrert i Merverdiavgiftsmanntallet, men ifølge www.brreg.no er de ikke det.

I tillegg krever de inn 25% mva-avgift om man kjøper noe fra dem. Det vil jeg si er på kanten når man ikke er registrert og lovlig kan kreve inn mva-avgift.

Endret av KVTL
Fjenet OT
Lenke til kommentar
I tillegg krever de inn 25% mva-avgift om man kjøper noe fra dem. Det vil jeg si er på kanten når man ikke er registrert og lovlig kan kreve inn mva-avgift.

Jeg kommenterte i en tidligere post at de utgir seg for å være MVA-registrerte, men jeg fant ikke noe som tydet på at de faktisk krever inn MVA.

Vet du at de tar inn MVA? I så fall er det ikke på kanten, det er direkte ulovlig.

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte i en tidligere post at de utgir seg for å være MVA-registrerte, men jeg fant ikke noe som tydet på at de faktisk krever inn MVA.

Vet du at de tar inn MVA? I så fall er det ikke på kanten, det er direkte ulovlig.

Jeg vet det ikke 100%, men antar det siden de legger til mva om man f.eks. velger et domenenavn, velger en webpakke og klikker på neste. Da får man opp prisen og de legger til mva.

Lenke til kommentar

Registrert i Enhetsregisteret: 06.03.2008

Kan hende MVA-infoen er ikke reg. opp i brreg. ennå ;)

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket het ikke dette forumet dritslenging, uthenging og andre morsomme ting man kan gjøre mot en bedrift. Dette er et juridisk del av forumet, og da forventes det at man argumenterer litt, og ikke slenger ut f.eks. lenker som garantert ikke har noe med denne saken å gjøre.

Minner om advarslene på de foregående sidene nok en gang, og har fjernet en del off topic.

MVH

KVTL

Lenke til kommentar

Registrert i Enhetsregisteret: 06.03.2008

Kan hende MVA-infoen er ikke reg. opp i brreg. ennå ;)

Bare til å ringe 800 80 000 det, og spørre. Si at duhar fått en faktura der de legger på mva, men det står i brreg at de ikke er registrert i merverdiavgiftsmantallet. Da vil du kunne få oppgitt om de er registrert eller ikke.

Lenke til kommentar

Så lenge vi ikke hadde en avtale/kontrakt på dette. Så er jeg ikke pliktig til noe. Så det du sier der er bare tull. Vi hadde en avtale om han skulle lage et utkast og sende. Og vi godtok ikke det.

Jeg legger også til at alle grunnene mine jeg har skrevet er riktige.

At du ikke inngikk noen skriftlig kontrakt med web-designeren er likegyldig. Enhver avtale er like bindende, omså den er gjort muntlig, over mail eller på dasspapir jf. Kong Christian lov 5-1-1 (noe som er en av de mest sentrale rettsreglene vi har i Norge).

Til du, webdesigner, som har mottatt en falsk kvittering, vil jeg anbefale deg å anmelde vedkommende firma til Politiet/Økokrim. Dokumentfalsk er svært alvorlig, og slås hardt ned på, selvom ikke pengesummen han har lurt deg for er all verdens.

Lenke til kommentar

Nå må dere kutte ut med å komme med villedende og håpløse råd!

Dette er foreløpig ingen politisak. Jeg kan ikke se hvordan dette er dokumentfalsk. Kvitteringen som ble sendt er ekte nok. At den ble stoppet i etterkant, før pengene rent faktisk ble sendt, medfører ikke at det er tale om dokumentfalsk.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at studjur har helt rett.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=449857

Definisjonen gjelder både form og innhold. I innhold er et dokument en tilkjennegivelse som er av betydning som bevis for en rett, en forpliktelse eller en befrielse fra en forpliktelse eller som fremtrer som bestemt til å tjene som bevis. I form er et dokument en gjenstand som i skrift eller på annen måte har et slikt innhold som nevnt.

Reglene gjelder både helt falske og forfalskede dokumenter, men ikke uriktig innhold i ekte dokumenter. Straffeloven § 182 og § 183 er straffebud som retter seg mot bruken av et falsk eller forfalsket dokument. Straffeloven § 185 gjelder selve forfalskningen eller anskaffelsen av falsk dokument og § 186 gjelder forberedelse

Det er altså lov å skaffe ett ekte dokument med falsk innhold slik jeg forstår lovteksten, men det høres veldig rart ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Det er altså lov å skaffe ett ekte dokument med falsk innhold slik jeg forstår lovteksten, men det høres veldig rart ut i mine ører.

Det er ikke nødvendigvis lovlig, men det rammes ikke av bestemmelsene om dokumentforfalskning. Det er dessverre ganske vanlig å slenge rundt seg med ord som dokumentforfalskning, svindel, tyveri etc uten å faktisk vite hva som kreves for at de skal stemme.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar det jeg har sagt flere ganger i denne tråden: Denne saken er foreløpig å anse for en bagatellmessig, sivilrettslig sak som må løses mellom trådstarter og Host4You. Det sterke engasjementet son saken har skapt i denne tråden er merkelig - og jeg liker ikke den heksejakten som enkelte medlemmer står for.

La nå disse to partene løse opp saken seg i mellom, så får vi se hvordan det ender. Vi andre har i bunn og grunn ingenting med saken å gjøre - og jeg er sikker på at alle her egentlig har viktigere ting å fore enn å sjekke opp i ulike registre i Brønnøysund, skatteetaten, MVA-registeret mv.

Og slutt nå og mas om politianmeldelse..!

Endret av studjur
Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket het ikke dette forumet dritslenging, uthenging og andre morsomme ting man kan gjøre mot en bedrift. Dette er et juridisk del av forumet, og da forventes det at man argumenterer litt, og ikke slenger ut f.eks. lenker som garantert ikke har noe med denne saken å gjøre.

Minner om advarslene på de foregående sidene nok en gang, og har fjernet en del off topic.

MVH

KVTL

Dette er fjerde gang en offentlig advarsel i tråden skrives. Igje nble masse OT slettet. Siden det er sent så ble ingen advarsel delt ut, men neste gang jeg ser noe som kan minne om OT i tråden vanker det ferier og advarsler i store mengder.

For å ikke repetere meg selv så ofte så skal det understrekes at dette er et juridisk-forum og ikke noe kvasi drittslenging eller heng ut andre forum.

MVH

KVTL

Lenke til kommentar

Bra moderator ryddet litt. Jeg har vært ute med OT-tastaturet mitt selv ;)

Back on track: Hva slags rettigheter har man egentlig, om noe slik skulle skje? Har man ingen "sanksjonsmuligheter"? Kan jeg stoppe betalinger, sette meg ned, peke nese og si 'du kan ikke gjøre noe med meg'?

Edit: dette er naturligvis satt på spissen...

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Hvis noen ikke betaler for seg så er det ganske enkelt å rydde opp i, men ikke nødvendigvis så enkelt å få inn pengene.

Man kan sende betalingsoppfordring, inkasso osv. Du har vel selv vært forsen med betaling av regninger en gang? Hva skjedde? Akkurat de samme rettighetene har trådstarter her.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du ikke betaler en regning innen fristen så kommer det betalingsoppfordring fra den/de du skylder penger, etter flere slike oppfordringer så sender de vanligvis saken til inkasso.

Her er host4you sen ute med betalig av regning, det er jo det som er saken her, hvis da trådstarter i det hele tatt har sendt ut en regning - noe som ikke er sikkert. Det er da vanlig praksis å sende regning til skyldnere på utført oppdrag? Det har i alle fall vært praksis i de tilfeller hvor jeg har hatt rørleggere, elektrikere, snekkere eller anleggsarbeidere i sving på tomta her. De sender meg en regning på utført arbeide med betalingsfrist, som jeg igjen har betalt før denne fristen har løpt ut. Var det virkelig så vanskelig å forstå? Det er snakk om en utestående fordring, slike har en betalingsfrist. :blink:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...