Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR missing etter strømbrudd

Anbefalte innlegg

Var et strømbrudd her om dagen, og når jeg skulle starte maskinen igjen kom det opp "NTLDR is missing". Fant ut at jeg skulle prøve og boote fra cd og reparere derfra, men når jeg trykte på reparere kom det opp at installasjonsprogrammet ikke fant noen harddiskstajoner på datamskinen. Noen som har en løsning på problemet? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først så må du jo sjekke om PC-en finner disken i det hele tatt og at den ikke har tatt kvelden. står vel vanligvis på autodetect når du booter ellers så kan du jo sjekke det i bioesen.... hvis PC-en finner disken kan du jo prøve og brenne denne saken her på en cd og sjekke om det funker...

For Windows XP

NTLDR missing fix

For Windows XP x64

NTLDR missing fix x64

ossen man fikser det og slik...

guide

Endret av Howtard
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Reset CMOS på hovedkortet. (Finn reset CMOS pin på selve hovedkortet eller ta ut klokkebatteriet på selve hovedkortet i 10-15 sekunder for så å sette det inn igjen. Vær forsiktig med å ikke røre selve hovedkortet når du gjør dette. Koble også ut all strøm. (Du kan eventuelt bruke en liten nebbtang for å få tak i reset-pinnen til CMOS.)

Men det enkleste er allikevell å ta ut klokkebatteriet. Du må stille dato og klokkeslett i BIOSet på ny.

Hvis ikke dette reparerer problemet må, burde det være nok å sette i en windows-disk og boote opp installasjonsmenyen. Du har jo allerede prøvd dette så da har jeg ikke mer råd.

Lenke til kommentar
Reset CMOS på hovedkortet. (Finn reset CMOS pin på selve hovedkortet eller ta ut klokkebatteriet på selve hovedkortet i 10-15 sekunder for så å sette det inn igjen. Vær forsiktig med å ikke røre selve hovedkortet når du gjør dette. Koble også ut all strøm. (Du kan eventuelt bruke en liten nebbtang for å få tak i reset-pinnen til CMOS.)

Men det enkleste er allikevell å ta ut klokkebatteriet. Du må stille dato og klokkeslett i BIOSet på ny.

Hvis ikke dette reparerer problemet må, burde det være nok å sette i en windows-disk og boote opp installasjonsmenyen. Du har jo allerede prøvd dette så da har jeg ikke mer råd.

Tok ut klokkebatteriet og resete CMOS. Men nå vil ikke maskinen boote fra cd lenger. Fant også ut at harddiskene kommer opp i autodetect når jeg starter maskina men ikke i BIOS.

Endret av -Cash-
Lenke til kommentar

Tatt rett ifra min guide for hvordan feilsøke windows:

Feilmelding

Lesefeil på disken.

NTLDR mangler.

NTLDR er komprimert.

Mulig årsak

Korrupt Boot-sektor.

Løsning

Kjør FIXBOOT fra gjenopprettingskonsollet.

Kjør først og fremst CHKDSK eller lignende på harddisken.

Lenke til kommentar

Det er BIOS som bestemmer hvor du skal boote fra, sjekk først og fremst at den er satt til å boote fra CD.

Dessuten kan du ikke resette "CMOS" ved å ta ut Batteriet---det eneste du resetter da er Real Time Clock som holder styr på tid og dato.Eneste grunnen til at noen av innstillingene da blir tilbakestillt er at dette trigger en Chekcsum error. (Siden RTC har endret seg side forrige oppstart) Som da får BIOS til å gå tilbake til noen av standardinnstillingene sine. Andre innstillinger feks BIOS-passord vil være umulig å fjerne ved å ta ut dette batteriet.

Om du ikke får til å starte fra Xp CD-en må du kjøre CHKDSK enten fra feks NTFS dos pro eller ved å ta ut harddisken og sette den i en annen datamaskin noe som normalt vil trigge Autochk i oppstarten.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med en pc for kanskje ca et halvt år siden som jeg skulle fikse for en bekjent, første jeg gjorde var å google og fant da en løsning ved at man gikk inn i en slags gjenopprettelse funksjon (tror man måtte ha xp CD-en i) og trykket så en kombinasjon av 2 taster får og få opp ett console vindu, så måtte man skrive noen kommandoer og så skulle problemet være løst.

Men nå skal det sies at det ikke funket for meg så jeg kjørte bare gjennoppretting for og fikse det. (var en ferdig bygd pc fra komplett med no gjenopprettings funksjon i en skjult partisjon på hd'en.

Lenke til kommentar

Sjekk at S-ata controller er enablet,samt at raid controller er disablet.Hvis ikke pc`n er gammel da,så du ha ide controller isteden.Har hatt samme problemet selv,da måtte jeg enable s-ata i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...