Gå til innhold

Problem med installasjon av Red Hat 8.0

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker. En WD 80 GB med kun NTFS og Win XP. Den andre en 120 GB WD med diverse data.

Jeg kjøpte meg forleden Red Hat Linux 8 Bible med tre medfølgende cd'er. Jeg prøvde først å installere Linux på en egen partisjon på 120 disken. Det fungerte greit og jeg la inn GRUB boot-loaderen.

Da jeg fikk skulle velge mellom operativsystemer i oppstartsmenyen stod plutselig valget mellom DOS og Linux. Jeg vet at det går an å få Windows XP opp i steden for DOS.

Linux virket fint, men fant ikke nettverkskortet. Jeg prøvde da å starte opp Windows XP, men det var komplett umulig.

Jeg kjørte fdisk /mbr og fjernet GRUB og etterpå Linux partisjonen.

Nå vil jeg prøve på nytt og har nettopp gitt 30 GB ledig plass (uten filsystem) på 80 GB disken via Partition Magic i Windows XP. Jeg prøvde så igjen med å installere via boot av Red Hat 8.0 cd 1. Jeg kom inn og brukte "Use all free space on disk" (noe sånt) på 80 disken.

Så kom det en beskjed "Boot partition /boot may not meet booting constraints for your archtitecture". Dette er jeg sikker på skjedde forrige gang også. Jeg fikk også denne gang valget mellom DOS og Linux på GRUB, men valgte nå å ikke installere...

Hva er galt og hvorfor kan jeg bare boote Linux og ikke XP?

Takk!

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feilmeldinga var nok fordi /boot-partisjonen ikke var på starten av disken...

Men iallefall, så kan du jo bruke bootdiskett til å boote linux, og NT-loaderen til xp..

Bruker noe ala dette sjøl, men med bootcd(isolinux) istedet for diskett(tar så laaaang tid å boote...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...