Gå til innhold

Serie eller parallellkoble høytalere?

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan takler forsterkeren det hvis du seriekobler eller parallellkobler høytalere? Parallellkobler man blir impedansen halvert mens med seriekobling blir impedansen doblet. Hvis man parallkobler og i tillegg setter inn en motstand slik at impedansen blir som om det skulle vært èn høyttaler, har dette da noe å si for lydkvaliteten? Og vil ikke en økning eller minsking av motstand føre til økt eller minket lydnivå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på noe, men det er ikke helt sånn det fungerer.

For det første er impedansen ikke konstant, den varierer avhengig av hvilken frekvens som spilles, og også av hvor høyt du spiller (om jeg ikke tar feil).

Kobler du to høyttalere på en utgang og setter inn en motstand slik at den nominelle impedansen tilsvarer det kun en høyttaler gir, vil du likevel få lavere lyd. (Hvis jeg ikke også her tar feil).

Slik jeg kan forstå det , så vil lydnivået være relativt likt, avhengig av følsomheten til høyttalerene. Følsomme høyttalere som "legges til", vil øke volumet, mens tungdrevne vil redusere det.

To identiske høyttalere vil nok resultere i 3dB høyere volum, men belastningen av forsterkeren vil øke.

Så skal du prøve deg på noe slikt bør du enten ha en veldig kraftig forsterker, eller veldig lettdrevne høyttalere.

Men jeg ser ikke helt poenget.

Jeg antar dette er i forbindelse med at du går amokk med å låne med deg høyttalere hjem? ;)

Lenke til kommentar

Haha :thumbs:, kunne vært det, men nei :p Jeg seriekobler ikke høytalere som jeg har lest i utgangspunktet er akkurat på grensa for hva forsterkeren min fint klarer å dra :p

Nei, jeg tenker to centere. Klarer ikke å gjøre ferdig et hjemmekinoprosjekt før jeg er i gang med noe annet, er vel sånn det er å være interessert innen et felt :p

Men hva er forskjellen på å parallellkoble og seriekoble høytalere? Jeg vet den elektroniske forskjellen, men hva har det å si for forsterkeren og lyden? Men hvorfor blir lyden kraftigere hvis jeg seriekobler, forsterken skjønner vel ikke at det er to høytalere koblet til, den sender jo bare ut det den skal sende ut og tror det er en 8ohms høyttaler som er koblet til, men dette burde vel halvere lydstyrken? Eller hva det parallellkobling du mente? For da blir impedansen halvert, altså burde det gå mer strøm til høytalerne?

Lenke til kommentar

Kort fortalt:

Seriekobleing = Dobling av impedanse (med to identiske høyttalere)

Paralellkobling = Halvvering av impedanse (med to identiske høyttalere)

Seriekobling = mindre effekt (watt) ut av forsterkeren

Paralellkobling = mer effekt (watt) ut av forsterkeren

Men så langt er du vel allerede kommet selv ;)

Det som kommer nå blir bare spekulasjoner fra min side, så hvis det ikke stemmer overens med noens praktiske erfaringer, så di for all del i fra :)

Når effekten halvveres (impedansen dobles), vil forsterekeren jobbe lettere, siden den ikke trenger å levere så mye strøm. Dette vil kunne føre til mindre forvrengning, men også til lavere volum, da det vil komme til færre watt.

Dersom effekten dobles (impedansen halvveres), vil forsterkeren levere flere watt, og vil bli varmere. Dette er gunstig hvis du vil spille høyt, men siden det går flere watt gjennom utgangen, kan det nok bli mer forvrengning.

Så lydkvalitetsmessig er det etter mitt skjønn mest gunstig med seriekobling. (Muligens også enklere å gjennomføre med tanke på kabling?)

Dersom det er vollumet du bryr deg om, så vil du har potensiale til å spille høyere dersom du belaster forsterkeren med en lavere motstand.

Så til ditt forslag om å legge inn ekstra motstand slik at impedansen i en paralellkobling reduseres.

Dersom motstanden og utførelsen av plasseringen i systemet er av god kvalitet, så vil du nok ikke tape så fryktelig mye lydkvalitet.

Forsterkeren vil da kun oppleve ekstra belastning i form av at den må holde kontroll på flere elementer.

En artig ide, som vil eliminere dette impedansproblemet er å kjøre på med paralellkobling av to par seriekoblede høyttalere.

Forsterkeren får da samme impedanse, du slipper å sette inn en potensiellt forstyrrende motstand, og dersom elementene er små nok, vil forsterkeren ikke ha noe problem med å drive dette.

Noe å tenke på hvis du skal planlegge litt fremover :p

EDIT: hvor mye lydtrykk du vil tape på å seriekoble avhenger av hvordan forsterkeren din er bygd opp, og det kan i enkelte tilfeller være snakk om mindre tap enn det du vil tjene på ved å ha flere elementer.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
En artig ide, som vil eliminere dette impedansproblemet er å kjøre på med paralellkobling av to par seriekoblede høyttalere.

Forsterkeren får da samme impedanse, du slipper å sette inn en potensiellt forstyrrende motstand, og dersom elementene er små nok, vil forsterkeren ikke ha noe problem med å drive dette.

Noe å tenke på hvis du skal planlegge litt fremover

Tenkte litt på det faktisk :p

Men dersom jeg parallellkobler. Kan ikke dette være skadelig for forsterkeren? Hva vil skje hvis motstanden er halvert og jeg booster opp til max volum? Vil jeg ikke da kreve en del mer enn forsterkeren er laget for? Eller er det slik at man må parallellkoble for å yte max av forsterkeren? I så fall er det litt tåpelig da man sikkert forventer å få max lydstyrke når man skrur på max med helt vanlig kobling av høytalere.

Og til seriekobling. Er det skadelig for forsterkeren hvis motstanden blir unormalt høy? Hvis jeg f.eks. kobler til 10 høytalere i serie, går det utover forsterkeren eller vil bare lyden bli veldig lav?

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare legge til at små høyttalere også kan være tungdrevne, men det til sides.

Om du paralellkobler så er ikke det skadelig for forsterkeren så sant du holder deg innenfor fortsrkerens "bruksområde".

Alle forsterker har et "arbeidsregister" hva motstand angår. Vanligvis pleier det å være fra 4-16 Ohm nominal motstand i høyttalerene (oppgitt).

Det med å paralellkoble for å tyne ut mest mulig effekt ut av forsterkeren, så må jeg legge til at om du skrur langt nok opp på volumhjulet, så vil du som regel nå hva forsterkeren maksimalt klarer å levere uansett. Dessuten er det ingenting som yter best når det presses til sitt maksimale nivå.

En annen ting med paralellkobling er at et høyttaler gjerne er nede i 2 Ohm enkelte steder i bassområdet, og med to paralellkoblede høyttalere vil du da på en 1 Ohms belastning på forsterkeren, og det er vanvittig tungt for den. Jeg har bare sett enkelte monoblokker til bilsubber som tåler 1 Ohms motstand.

For høy impedanse vet jeg ikke om kan være skadelig, men jeg ville ikke risikert noe for å teste det ut ...

Lenke til kommentar

Og hvis jeg spiller høyere så kan det skade forsterkeren?

Men skal jeg ha flere enn to høytalere så er det bare å kombinere med parallell og seriekobling. Kan f.eks. parallellkoble to for så å seriekoble de to og en annen, da vil jo impedansen bli 6 ohm hvis hver av de tre høytalerne er 4 ohm.

Hva er forskjellen på impedans og motstand?

Lenke til kommentar

Angående serie/parallell:

So which connection method is better?

This depends on a number of variables. If the amplifier isn't capable of safely driving low impedance loads, than parallel connecting two speakers can result in overloading the amp and possibly damaging it. In this case, it is usually better to connect only one speaker to the amp or two in series if distributed audio is the goal. Series connecting of speakers should only be done with identical speakers to avoid inconsistent resultant sound. Connecting a pair of speakers in series will usually degrade the sound quality since the speaker in series with the first one is subject to frequency response variations from being presented with a complex load impedance as opposed to being directly coupled with the amplifier. The extent of the degradation depends upon the complexity of the speaker design, amplifier design, and listener sensitivity.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...