Alebi Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Hei Har gått til innkjøp av en READYNAS NV+ http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1679236 samt 4 stk seagate barracuda 750GB hder Det jeg lurer på nå er,skal jeg sette de i raid 5 eller X-raid? hva er for og i mot? Er ganske så fersk med raid generelt,så om noen har noe oppklarende rundt raid 5 vs x-raid setter jeg stor pris på all info. m.v.h Alebi Endret 3. april 2008 av Skagen Utbedre emnetittelen samt fjernet caps. Lenke til kommentar
Alebi Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 *bump* Stiller jeg for vanskelige spørsmål eller? :XD Ingen som har denne saken som kan svare? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Vel, begge er ganske så like i funksjon. De fungerer begge ved å gi redundans via paritetsdata. Med andre ord så får du full data-sikring (du kan tåle at en disk ryker uten å miste data), mens du får tilgjengelig plassen på alle diskene minus 1. Altså av 3 disker totlat får du plassen på 2 av dem. Av 4 får du plassen til 3. Naturlig nok gir dette insentiv til å ha raid med mange disker da prosenvis plassen som paritetsdataene opptar vil minske jo flere disker du har i RAIDet. Gitt at du har en kontroller som er rimelig god ytelse på så er RAID betydelig raskere på lesing enn en enkelt disk (som ved striped RAID, dog et hakk tregere avhengig av hvor god kontrolleren er pga. RAID5/X er mer avansert i hvilke kalkulasjoner som trengs). Du tjener ikek liike mye på skrive-ytelse. Forskjellen mellom RADI 5 og X? RAID 5 er mer standard, mens X er noe nytt som mer eller mindre utvider på hva 5 har å tilby, blandt annet letere administrasjon, utvidelse osv. Du kan jo lese her om du vil ha mer info: PS: Ikke grin når du ikke har fått svar når du la ut spørsmålet sent på kvelden samme dag. Gi det litt mer tid før du bumper. Ikke alle på forumet er oppe hele natten slik som noen av oss tross alt. -Stigma Lenke til kommentar
Alebi Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Takk Stigma. Med andre ord så bør jeg satse på X raid i o m at det er bedre administrasjon på det og at man mkan utvide da Jeg går å venter på disse diskene skjønner du, Og siden jeg la inn et lite bump 5 -6 dager etter ikke å ha fått svar ,så vil jeg ikke kalle det å grine:) Men men det funket å jeg er et steg nærmere å ta en avgjørelse på hva raid jeg skal ha Takk for info Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 X-Raid ser såvidt jeg kan se ut som Raid-5 med online raid expation. Og siden det bare er plass til 4 disker i boksen vil du jo aldri legge til fler. Men det du har muligheten til med x-raid er å bytte ut en og og en disk med større disker og så få et større array når alle er byttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå