Kurt Grusom Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Var ute og testet Canons 50 f1.8 sammen med et godt gammelt filmkamera i dag, og jeg digget brennvidden! Leter derfor etter et fastobjektiv som blir noe det samme på 30D med 1.6x cropsensor. Dette er rundt 25-35mm, har jeg funnet ut. Alternativene jeg har klart å finne, er som følger: Canon EF 28mm f/1.8 USM Canon EF 28mm f/2.8 Canon EF 35mm f/1.4L USM Canon EF 35mm f/2 Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Sigma 28mm F1.8 EX DG Tokina AF 35mm F2.8 Macro Hva velger jeg? Hva er best? Flere alternativer? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 EF 35mm f/1.4 L er nok den beste EF 28mm f/2.8 eller EF 35mm f/2 er nok mest for pengene. Har 35mm f/2 selv og er godt fornøyd med den. Eneste ulempe er at den er litt trang innomhus. Ettersom jeg har 35mm har jeg skaffet meg en EF 24mm f/2.8 som er konge inne. Sigma 28mm f/1.8 er en eldre konstruksjon og mange Canon kameraer har problemer med den. (gjelder også 20 og 24mm f/1.8). 30mm f/1.4 er av nyere konstruksjon så det er så ofte problemer der. Ulempen med 30mm-en er at den kunne vært skarpere i hjørnene. Tom Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Ouch, sjekket ikke priser.. L'en er totalt utelukket! ;P Spørs om ikke 28mm f2.8 er min sak.. Takk for svar til deg, noen flere med saker å si? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 f2.8 er ikke godt nok inne sene vinterkvelder 30mm f1.4 fra sigma er da et bra valg Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Er sigmaen skærp over hele blenderspennet, samt hele bildeflaten? Trenger jeg 28mm f2.8 når jeg har Tamron 17-50 f2.8? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 f2.8 er ikke godt nok inne sene vinterkvelder Det er riktig - men det var kun brennvidde trådstarter etterlyste. ... 30mm f1.4 fra sigma er da et bra valg Ja, trenger man lysstyrke så er det strengt tatt kun denne, Canon EF 28 f/1.8 og EF 35 f/2 som er aktuelle i prisklassen 3-4000,- Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Er sigmaen skærp over hele blenderspennet, samt hele bildeflaten? Den er skarp i midten over hele området; men er ikke skarp i hjørnene før f/4 ifølge en av de som har en. Det rimer også med de testene jeg har sett. Trenger jeg 28mm f2.8 når jeg har Tamron 17-50 f2.8? Nei og Ja. Ikke for lysstyrke, men hvis du har lyst til å fotografere med en fast brennvidde (uten muligheter for zooming), da er den kjekk å ha. Og ettersom den er liten, så blir utstyet mer kompakt. Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Sigma 30mm f1.4 skuffet oss nok til at vi gikk bort fra den som egnet objektiv til å teste speilreflekskameraer med. Den er uskarp i hjørnene, som noen her sa, fortegner en del, og har svært mye CA. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Allikevel anbefalles sigamen i optikkanbefalningen hos akam Mann får hva man betaler for, hadde aldri i verden kjøpt fastoptikk med f2.8 som beste blender når jeg hadde hatt en 17-50 f2.8 zoom. Da hadde jeg heller lagt penger i en blits eller stativ Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Da gjør jeg det, først og fremst, så får vi se etter hvert <:o) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Er sigmaen skærp over hele blenderspennet, samt hele bildeflaten? Du kan sjekke skarphet over bildeflaten gjennom hele blenderspennet i diagrammene på denne siden. Sammenlign med objektiver du har fra før via den samme siden for å få et inntrykk av hvor skarpt det er i praksis. Uskarpe hjørner gjør seg klart mest gjeldende på f/1,4. CA er litt over middels mens vignetteringen er ganske kraftig. (Vignettering sees på som positivt noen ganger fordi det kan bidra til å fremheve motivet) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Allikevel anbefalles sigamen i optikkanbefalningen hos akam Jepp ;-) Grunnen er at det ikke finnes noen bedre alternativer til de fleste systemer, og selv om den ikke er et råskinn optisk, gir den egenskaper som er gull verdt i dårlig lys. Lærer man seg hvilke begrensninger den har, kan den gi mange gode bilder, men den er ikke noen garanti for gode bilder på samme måte som en 50mm f/1.8 eller f/1.4 var på film (eller er på fullformat)... Straks de andre produsentene har 28-35mm f/1.8 eller bedre (fortrinnsvis tilpasset crop) som ikke koster mer enn dobbelt så mye som Sigmaen, vil den nok bli fjernet fra anbefalingen... Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Uskarpe hjørner gjør seg klart mest gjeldende på f/1,4. CA er litt over middels mens vignetteringen er ganske kraftig. (Vignettering sees på som positivt noen ganger fordi det kan bidra til å fremheve motivet) ... men de aller færreste foretrekker utilsiktet vignettering. Den kan alltids legges til i ettertid, uansett hvilket objektiv man har brukt. Til trådstarter: Hvor mye vil du bruke? 28/1.8 skal visstnok være veldig ba. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Den er en mulighet ja.. Erfaring med den selv? Noen andre? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Den er en mulighet ja.. Erfaring med den selv? Noen andre? Jeg har ikke personlige erfaringer akkurat med den, men jeg har hørt (og lest) at den skal være ganske bra. Lenke til kommentar
modin Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Mann får hva man betaler for, hadde aldri i verden kjøpt fastoptikk med f2.8 som beste blender når jeg hadde hatt en 17-50 f2.8 zoom. Da hadde jeg heller lagt penger i en blits eller stativ Nå finnes det jo en lang rekke eksempler på fastopptikk på både f2.8 og 3.5 som slår all opptikk du noengang har lagt din hånd på så jeg vet ikke helt om det er et godt argument. Cosina Voigtlander Heliar f3.5 feks, Carl Zeiss Tessar, og ikke minst Leica Elmar. Alle tre regnes blant de skarpeste noengang produsert Heliar er DEN skarpeste... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå