care1337 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Dette er bare en copy-past fra finn.no annonsen. Beskrivelse Kabinett: bZerk Acryl Transparent, åpent. Det perfekte kabinett for teknikkere, overklokkere og den stilbevisste. Jeg har fått mange lange blikk for denne. Prosessor: DualCore Intel Pentium D 925, 3000 MHz (15 x 200.) Aldri overklokket. Standar CPU vifte, men har en stillegående orange CPU vite som passer hovedkortet som du kan få med. Denne har blått neonlys. Minne: 3071 Mb (3 GB) totalt. 3x 1GB Corsair DDR2 PC6400 PSU: MIST, 450 WATT, ATX 2.2 20/24 pins, Rev.3 - 5 års garanti. Stillegående og støysvak strømforsyning. Best i test. Harddisk: 250 GB Samsung 3,5 HD (7200) Hovedkort: MSI P35 Neo2 P35 Platinum Deluxe Editon(socket 775) Skjermkort: RADEON ATI 7000, utgang på 2048x1536 32-bitsfarge. TV-utgang og HDMI + DVI (overgang til HDMI medfølger.) Annet: 10 USB-utganger 5,1 lydssystem Plass til inntil tre stk harddisker Strømforsyninga utgjør 17dBA (merkes ikke) Windows XP som OS (SP2) -orginalt Office 2003 pakken Pro -orginalt NB: Jeg har kun CD-brenner på maskinen. DVD-brenner må kjøpes og monteres utenom! > MSN: [email protected] - Hva kan jeg få for denne? Endret 5. april 2008 av Mirai85 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 :!: Ikkje forvent at du skal bli rik på denne pc`en. Et tips er finne ny pris, deretter ta bort 50%... Da har man ca bruktpris. Altså ikkje mye. Kalkulator ligger i windows Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 :!: Ikkje forvent at du skal bli rik på denne pc`en. Et tips er finne ny pris, deretter ta bort 50%... Da har man ca bruktpris. Altså ikkje mye. Kalkulator ligger i windows Ehee... hva mener du med "ikkje forvent å bli rik." Det gjør jeg ikke heller. De aller fleste komponentene her på maskinen er nye! Det eneste som kan betegnes som brukt er harddisken. Ellers er alt nytt, og har garanti.... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Prosessor 200 kr Minne 200 PSU, regner med at det er Mist 500?! 400 kr Litt merkelig navn på det hovedkortet, men regner med at det er et av de billigste P35 kortet som er å oppdrive. 250 kr GFX 100 Kabinett 300 MAO ca 1500 kr. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Prosessor 200 krMinne 200 PSU, regner med at det er Mist 500?! 400 kr Litt merkelig navn på det hovedkortet, men regner med at det er et av de billigste P35 kortet som er å oppdrive. 250 kr GFX 100 Kabinett 300 MAO ca 1500 kr. Altså, for en pris - jeg kan nevne hva jeg har brukt på denne (alt er kjøpt i 2008.) - Strømforsyning, 800 - Prosessor 1800 - Kabinett 600 - Hovedkort 1300 - Skjermkort 250 - USB-kort: 180 - Vifter: 200 - Minne: 3x 300 = 900 - Harddisk: vel, denne er brukt. Men sier 350 - Windows XP med Office 1300 Totalt brukt: 7680,- !! Trur du må gjøre litt bedre undersøkelser, før du bare anslår "200 for prosessor... 300 for kabinett... osv. osv. Tåpelig når du bommer så totalt. 50% av 6780 = 3390. Men doh er ALT utenom harddisk å betegne som nytt. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Et tips er finne ny pris, deretter ta bort 50%... Da har man ca bruktpris. Fant prisene på de eksakte komponentene i prisguide og trakk fra 50% av nypris. Resultatet ble svimlende 1900 NOK*, men Blant annet prosessor er utdatert og ikke i salg så her ble prisen tatt rett før den gikk ut av salg. Jeg ville uansett ikke forventet en så høy pris, 1500 NOK som heisann80 skriver er vel toppen av hva du mest sansynlig vil klare å få ut av denne. *En av årsakene til den høye prisen etter Nizzens prinsipp er forårsaket av at prisreduksjonen har stagnert på grunn av at komponentene begynner å bli utdaterte, og de har dermed ikke fulgt den jevne prisnedgangene på komponenter videre. Derfor burde man antakeligvis heller finne nypris på tilsvarende komponenter og deretter halvere for å få en mer realistisk pris. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Prosessor 200 krMinne 200 PSU, regner med at det er Mist 500?! 400 kr Litt merkelig navn på det hovedkortet, men regner med at det er et av de billigste P35 kortet som er å oppdrive. 250 kr GFX 100 Kabinett 300 MAO ca 1500 kr. Altså, for en pris - jeg kan nevne hva jeg har brukt på denne (alt er kjøpt i 2008.) <snip> Hva du betalte for det nytt er *h-e-e-e-l-t* irrelevant, dessverre for deg. Heisann gir deg kalde fakta, spesielt med tanke på at du spør i "geekens fora", hvor "alle" skal ha E8400(dvs. det siste av det siste som er å få av hardware). Du kan *maksimalt* få kr.2000 for "bøsset" ditt. Det eneste som er noelunde kurant er hk'et (som ikke er av det billigste P35, men heller ikke av de dyreste). Og muligens PSU dersom det virkelig er en MIST. RAM er nesten gratis nå, og skjermkortet... ATI 7000.. er det vel ingen som vil betale for De "lange blikkene" du har fått for "kabinettet" er nok heller medlidende blikk. Tips: Sett hardwaren i ett noenlunde kurant kabinett og selg det til en som ikke vet/bryr seg om hva som er inni. Bare det er billigere enn det billigste på Elkjøp. Lenke til kommentar
_howy Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Tror nok du bør gjøre litt undersøkelser selv. Den cpu'en var nede i under 700kr så tidlig som i september 2007. Sjekk prisguide på Hw.no. Sorry mate, du har gjort et dårlig kjøp! Lenke til kommentar
larseman Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Prosessor 200 krMinne 200 PSU, regner med at det er Mist 500?! 400 kr Litt merkelig navn på det hovedkortet, men regner med at det er et av de billigste P35 kortet som er å oppdrive. 250 kr GFX 100 Kabinett 300 MAO ca 1500 kr. Altså, for en pris - jeg kan nevne hva jeg har brukt på denne (alt er kjøpt i 2008.) - Strømforsyning, 800 - Prosessor 1800 - Kabinett 600 - Hovedkort 1300 - Skjermkort 250 - USB-kort: 180 - Vifter: 200 - Minne: 3x 300 = 900 - Harddisk: vel, denne er brukt. Men sier 350 - Windows XP med Office 1300 Totalt brukt: 7680,- !! Trur du må gjøre litt bedre undersøkelser, før du bare anslår "200 for prosessor... 300 for kabinett... osv. osv. Tåpelig når du bommer så totalt. 50% av 6780 = 3390. Men doh er ALT utenom harddisk å betegne som nytt. Tror du har litt høy forhåpninger her. Syntes rundt 2500 kroner er en passende pris, og da er jeg snill med deg. Om du betalte 1800kr for den prosessoren i 2008, så har du kjøpt katten i sekken. Minne prisen har sunket så lavt at din vurdering at verdien på de brikkene er helt urelevant. OS og programvare betyr lite for dem fleste, så ville ikke gått for hardt ut med argumenter for det. Kabinettet er mildtsagt sært selvom det sikkert er noen det faller i smak hos. No offence, men når du spør på dette forumet får du som oftest ærlige svar som stemmer med virkeligheten blandt HW-interesserte. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du kan *maksimalt* få kr.2000 for "bøsset" ditt. 2000 NOK?? Da må han nesten legge den ut på finn som en "rÅ GaMErPC!" og håpe at lykken smiler, eller kle den i marsipan og tilby en lapdance med på kjøpet. Men fra spøk til revolver; med enn 1500kr tror jeg trådstarter skal være svært fornøyd med, spesielt med tanke på prisene for tilsvarende hardware eller det generelle prisnivået for brukte maskiner som faktisk blir solgt. Fantasiprisene på noen av maskinene på finn nermer seg ofte svindel og antallet kjøpere som faktisk lar seg lure tror jeg er blitt ganske melket allerede. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Du kan *maksimalt* få kr.2000 for "bøsset" ditt. 2000 NOK?? Da må han nesten legge den ut på finn som en "rÅ GaMErPC!" og håpe at lykken smiler, eller kle den i marsipan og tilby en lapdance med på kjøpet. Men fra spøk til revolver; med enn 1500kr tror jeg trådstarter skal være svært fornøyd med, spesielt med tanke på prisene for tilsvarende hardware eller det generelle prisnivået for brukte maskiner som faktisk blir solgt. Fantasiprisene på noen av maskinene på finn nermer seg ofte svindel og antallet kjøpere som faktisk lar seg lure tror jeg er blitt ganske melket allerede. Rart jeg bygger ca 1-2 maskiner i uka dah. Som regel greier kjøper å prute ned litt på det jeg oppgir. ^^ Så trur nok "fantasiprisene" mine som du kaller dem er greie for folk som ikke KAN bygge selv. Yeye. Har sett mye verre ting på finn.no før! Men så er det ikke DET jeg spør etter heller da. Jeg spør etter en pris jeg kan få for pcn min, og det svaret har jeg fått. Derfor er det unødvendig å kverulere slik... Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Minne er meget billig nå, og 4gb corsair pc6400 går for rundt 600,- +porto nytt. Prosessoren din er ikke verd mye....... 50% avslag fra nypris er selvsagt bare tøv på nesten nye komponenter som ikke er plaget av mye tapsverdi p.g.a. prisfall. Glem ideen om å selge en komplett maskin, selg den i deler, da treffer du lettere på folk som trenger akkurat *den* delen, og de er villig til å gi kurant pris sålenge de tjener noen kroner fra billigste i prisguiden. Det er forøvrig ikke noen god ide å spørre om hjelp til å sette priser som dette på forumet, som du sikkert ser kommer det ikke veldig mye kos ut av det, mest galle... Windows XP og Office med lisens får du sikkert noen kroner for løst, men på en komplett maskin har det liten verdi. Nei, lag deg annonser på alle de kurante komponentene, og gi mindre avslag jo nyere produktet er, men noe research må til, så du ikke blir en av disse som forlanger håpløse priser for utgåtte produkter som f.eks den cpu'en din... Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Minne er meget billig nå, og 4gb corsair pc6400 går for rundt 600,- +porto nytt. Prosessoren din er ikke verd mye....... 50% avslag fra nypris er selvsagt bare tøv på nesten nye komponenter som ikke er plaget av mye tapsverdi p.g.a. prisfall. Glem ideen om å selge en komplett maskin, selg den i deler, da treffer du lettere på folk som trenger akkurat *den* delen, og de er villig til å gi kurant pris sålenge de tjener noen kroner fra billigste i prisguiden. Det er forøvrig ikke noen god ide å spørre om hjelp til å sette priser som dette på forumet, som du sikkert ser kommer det ikke veldig mye kos ut av det, mest galle... Windows XP og Office med lisens får du sikkert noen kroner for løst, men på en komplett maskin har det liten verdi. Nei, lag deg annonser på alle de kurante komponentene, og gi mindre avslag jo nyere produktet er, men noe research må til, så du ikke blir en av disse som forlanger håpløse priser for utgåtte produkter som f.eks den cpu'en din... Jepp. Er fullt klar over at prisene på minne o.l. er på vei ned, spesielt ettersom DDR3 er på vei inn. Når jeg vanligvis bygger maskiner, oppgir jeg bare prisen alt koster nytt (siden jeg bestiller nye komponenter løst.) + at jeg tar 700 - 1000 kr,- for å bestille, hente pakken, montere/installere og sende til kjøper. Det syns jeg ikke er så ille pris.. da det faktisk er mange som ikke kan bygge maskiner. I dette tilfelle blir prisvurdering vanskelig, siden jeg har en maskin med utgåtte modeller og av litt særpreg. Men det er første gang jeg legger ut en tråd her på diskusjon.no - og det blir nok siste gang! Får jo bare halvfrekke tilbakemeldinger + en liten seriøs iblandt (takk Ourasi.) Endret 2. april 2008 av Mirai85 Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Rart jeg bygger ca 1-2 maskiner i uka dah. Som regel greier kjøper å prute ned litt på det jeg oppgir. ^^ Så trur nok "fantasiprisene" mine som du kaller dem er greie for folk som ikke KAN bygge selv. Yeye. Har sett mye verre ting på finn.no før! Men så er det ikke DET jeg spør etter heller da. Jeg spør etter en pris jeg kan få for pcn min, og det svaret har jeg fått. Derfor er det unødvendig å kverulere slik...Når du spør etter en pris på en maskin er det plausibelt å annta at du ønsker å selge maskinen til en pris som står i stil med de billigste tilgjengelige alternativene; tilsvarende maskiner brukt, eller pris relativt til nypris del for del. Hvis prisen skulle bedømmes basert på andre faktorer som din nypris, hva du vanligvis tar for å bygge noen en maskin, eller hvem du vanligvis selger til, måtte dette nødvendigvis nevnes i førstepost. Som jeg skrev har jeg sjekket nypris for eksakt samme deler og fikk da en nypris på 3800kr som ble halvert til 1900kr etter Nizzens modell. Som jeg også har nevnt tidligere er nypris på tilsvarende deler enda lavere og følgelig svekker det en bruktpris utterligere. Ser man i tilleg på hva man kan få for tilsvarende beløp som du presiserte (3400) fra andre bruktselgere er det tydelig at dette er et i overkant høyt pristak. Hvilket marked du selger i og hvilke forutsetninger kjøper sitter inne med vil følgelig ha innvirkning på prisen, men når andre skal sette en pris på din maskin må man sette den i forhold til de billigste alternativene siden ikke noe annet er nevnt. Det er selvsagt at prisen du kan forvente varierer etter marked, men med et kabinett i plexi og vifter med leds er markedet allerede begrenset. Jeg vil uansett beklage hvis mitt overstående innlegg hvor jeg spøkte med å kle maskinen i marsipan gikk over streken eller virket støtende, men det var ment som en spøk fra min side for å illustrere en pris jeg mener ikke står i stil varen. De nevnte fantasiprisene har jeg ikke på noe tidspunkt skrevet at gjelder for deg slik du påstår; det er som jeg skrev på finn man ofte ser dette og det står også svart på hvitt. Jeg vet av erfaring at det ofte er smertefullt å se hvilken pris man må regne med når man skal selge gamle maskiner, men verdien for andre baserer seg på helt andre forutsetninger enn dine. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Som jeg skrev har jeg sjekket nypris for eksakt samme deler og fikk da en nypris på 3800kr som ble halvert til 1900kr etter Nizzens modell. Som jeg også har nevnt tidligere er nypris At du så kjekt legger til grunn at brukte varer automatisk er 50% avslag, er jo tull og tøys. Og enda mer latterlig når varen er knapt et par mnd. gammel. Jeg sikter ikke da til denne PC-en, men på generellt grunnlag. Det er på ingen måte noen norm på hw.no's bruktmarked at et par mnd. gammelt utstyr selges 50% under dagens nypris, dette er mer "må ha penger i dag" og "tyveripris" og hører til skjeldenhetene. At du og andre med denne 50% holdningen kaster dere over slike tråder, blir fjollete for å si det mildt. Når det gjelder trådstarters PC, så er det helt greit å påpeke at enkelte av produktene er utgått og har svært lav reell verdi idag, men å prøve å la din holdning om "50% på allt brukt" passere som en slags norm, er totalt skivebom.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Når det gjelder trådstarters PC, så er det helt greit å påpeke at enkelte av produktene er utgått og har svært lav reell verdi idag, men å prøve å la din holdning om "50% på allt brukt" passere som en slags norm, er totalt skivebom.... Du retter vel kritikk til "feil" person nå? Og du går vel litt vel i forsvar for trådstarter synes jeg. Hva er poenget? Ikke nødvendig å belære noen her med at 50% av nypris ikke nødvendigvis er normen for brukt, men det kan faktisk være atskillig verre avhengig av hva slags hardware vi snakker om. Fra 120% *av* nypris (E8400 på bruktmarkedet) til (tilnærmet)0% av nypris for Ti4200 (som ett eksempel). Edit: Når det gjelder "må ha penger idag" og "tyveripris" så er det også litt feil fokus da det er like mye "gribbe-gribbe-jeg-vil-ikke-betale-noe" fra enkelte gjengangere som "spammer" ned bruktmarkedet med sine "karakterer". Mtp å "presse" prisene ned. Sånn sett har du rett i at det ikke er slik at all hardware på bruktmarkedet "må" gis bort til under halv pris av det man ga for det (da relativt nytt/kurant hardware). Edit2: Ser ut som vi egentlig er enige alle sammen her. Fint tilsvar av trådstarter under her. Så derfor skjønner jeg ikke helt at han ble litt "bøs"/fornærmet av noen her. Endret 2. april 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Som jeg skrev har jeg sjekket nypris for eksakt samme deler og fikk da en nypris på 3800kr som ble halvert til 1900kr etter Nizzens modell. Som jeg også har nevnt tidligere er nypris At du så kjekt legger til grunn at brukte varer automatisk er 50% avslag, er jo tull og tøys. Og enda mer latterlig når varen er knapt et par mnd. gammel. Jeg sikter ikke da til denne PC-en, men på generellt grunnlag. Det er på ingen måte noen norm på hw.no's bruktmarked at et par mnd. gammelt utstyr selges 50% under dagens nypris, dette er mer "må ha penger i dag" og "tyveripris" og hører til skjeldenhetene. At du og andre med denne 50% holdningen kaster dere over slike tråder, blir fjollete for å si det mildt. Når det gjelder trådstarters PC, så er det helt greit å påpeke at enkelte av produktene er utgått og har svært lav reell verdi idag, men å prøve å la din holdning om "50% på allt brukt" passere som en slags norm, er totalt skivebom.... Er absolutt enig i den! Harddisker, som er noe av det mest lettsolgte jeg kan ha på finn.no, priser jeg rett under kostpris (trekker gjerne fra 100-200 kr,- på en 500 gb hd) og får solgt i løpet av en time. Ikke noe problem. Andre ting derimot, må jeg ha nærmest "gi bort pris" for å få solgt. Det å bare regne ut 50% fra ny pris blir derfor galt. Dessuten, hvis dette var dyre komponenter kjøpt for 3 år siden - og jeg hadde tatt 50% av det komponentene kostet den gang da... hadde det blitt feil. Mest sannsynlig vil prisene blitt langt under 50% av kjøpspris. Nå om dagene ser jeg fjernsyn på finn.no - som koster 14-16k nytt for kun 4-5 år siden, bli solgt for 1000 lappen. Da er under 1/10 av prisen det. Hvis man tenker slik. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Like gøy hver gang dette temaet blir tatt opp. Han som skal selge brukt datamaskin eller data deler, griner alltid for at ikkje kan få mere for delene han har brukt sååå mye penger på Noen tror tydeligvis at de kan få nesten like mye som de gav for delene. Face it girls! Datadeler er dårlig invistering, og prisene faller fortere enn svint Litt frekk kanskje, men sjitt au Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Jeg har fått mitt første seriøse bud - på 2000 kr,- Han ville bare ha pcn til pynt - altså ikke bruke den. Skal ha annonsen ute et par dager til, så ser jeg om jeg får flere bud ;D EDIT: Maskinen ble solgt for 3500 kr,-! Endret 5. april 2008 av Mirai85 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå