Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensingjerrig og driftssikker småbil.Forslag?(",)

Anbefalte innlegg

Vil kjøre liten,lettparkert bil med god oversikt bak.Har ikke høye krav til rommelighet eller hestekrefter.Men sikkerhet og at den er bensingjerrig står høyt på min liste.Brukes hovedsaklig til skole/butikk/trening,ikke langturer.

THINK: Jeg har hørt ulike priser for nye batteri til den første Thinken(elbil)Noen påstår 90.000(!!),andre ca 40.000!?Stort sprang det..Kan man gjøre et godt batterikjøp noe sted,eller må en ha originale til den gamle thinken?

SMART: Har du erfaring md smart?Vet du om girkassen er spesielt treig?Er det i så fall en stor ulempe? 0,2 ved langkjøring,korte turer da?Smart,toseteren automat 2004 er aktuell,men jeg har ikke greie på biler så masse research før jeg bestemmer meg.Ka bør jeg se etter?Er 100.000 km ok å kjøpe for en småbil som dette,eller ryker det mye etter ytterligere 50.000km?

Takker for innspill/tips og erfaringer!",)

Endret av hchult
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger har du tenkt å bruke på bilen? Og hvor liten må den være? Holder det at det bare er en småbil, eller må det være en Think og Smart-aktig sak som du skal sette på tvers i parkeringsplassene?

Hvis svaret er førstnevnte kan du jo titte nærmere på f.eks. Toyota Aygo og Fiat 500. Da er du en god del tryggere i en eventuell kollisjon enn i en Think også.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Think har jeg liten erfaring med, men jeg er en liten Smart-fan :)

ja, smart har treig girkasse, men det ødelegger egentlig kun rundetiden på bane, det er bare noe uvant å kjøre med på veien i starten, jeg har ingen problemer eller irreterer meg ikke over giringen.

Smart Roadster Brabus(litt mer hester enn vanlig Smart Roadster) brukte ihvertfall 0,35 ved langkjøring, den bruker vel ca 0,5-0,6 på korte turer, alt etter hvor agressivt du kjører.

Med smart er 100 000km ok, hvis alle servicer er fulgt, har sett at det på ekelte biler ryker ting rundt 50 000(ikke hver 50 000, men når telleren er rundt 50 000).

Men, den billigste Smart Roadster jeg fant nå koster 129.000 og har gått 33000km.

Den billigste ForTwo koster 57.000 og har gått 72000km.

spørs litt hva du er ute etter, men Roadster er ekstremt morro og kjøre.

Smart er også ganske kolisjons-sikre, man sitter inne i ett masivt "F1"-bur, etter en kræsj i 80km/t mot en mur-vegg klarte de lett å åpne begge dørene etterpå, fronten var så klart helt knust, men der personene sitter var nesten like helt...

Er det noe mer, så bare spør :)

edit: det eneste negative jeg har å si om Smart er at girene er noe treige og at den er veldig lav, 12,5cm for Smart Roadster, ca det samme for ForTwo, mellom 9cm og 10cm for Brabus

praktisk småbil=Smart Fortwo

Morro småbil=Smart Roadster

edit: skal du ha en bil som er oversiktlig bakover, så ikke er ikke vanlig smart roadster, uten coupè noe bra, smart roadster coupè har grei oversikt bak og er mye lettere.

er usikker på hvordan det er med fortwo, har ikke kjørt fourtwo enda.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Om sikkerhet er i det hele tatt noe å snakke om, så kan du glemme Think. Du blir i beste fall bare knust ved en liten kollisjon.

Såpass?Seriøst er en så sårbar i en think asså?Så dumt!!sku lik tanken å kjøre forbi køen i kollektivfeltet,jeg..men hvis ikke sikkerheten er relativt bra engang..Hmm..Den oppdaterte think city da som har dobbel rekkevidde,bra sikkerhet der?

Takker for innspill!",)

Lenke til kommentar
Toyota Corolla og Mazda 323 er driftssikre biler som ikke drikker for mye bensin.

Thanx for tips,skal sjekke de ut",)Nyttig research i jakten på my kind of car",)Såå kjekt å få respons på tråden min her,tusen takk!",)

Kan det stemme at corollaen ruster lett,eller er ikke det tilfelle?hmm..Husker det var en kar som antyda det..Avkrefta/bekrefte noen?

Lenke til kommentar
Hvor mye penger har du tenkt å bruke på bilen? Og hvor liten må den være? Holder det at det bare er en småbil, eller må det være en Think og Smart-aktig sak som du skal sette på tvers i parkeringsplassene?

Hvis svaret er førstnevnte kan du jo titte nærmere på f.eks. Toyota Aygo og Fiat 500. Da er du en god del tryggere i en eventuell kollisjon enn i en Think også.

En nyere Aygo og fiat 500 blir for dyrt ser jeg.Skal følge med på finn,spes på aygoen.Max 80.000,og helst under.Men vet ikke ka jeg kan forvente med de ønskene jeg har!Prøve finne frem til de aktuelle det er poeng i å sammenlikne..Takknemlig for hjelp her",)

2000-2004 modell.Automat er aktuelt,men dette øker bensinforbruket?:(

Fordel om den tar ekstra liten plass,men ikke et absolutt must.Liker utseende på både smart og Aygo.Som nevnt,stor oversiktlig bakrute et must.Ikke behov for fire seter,kommer stort sett til å kjøre alene fra a til b.Men får jeg en god fireseters til ca samme pris som en ca like god toseter,er jo valget enkelt",)

Må trolig slå fra meg tanken om think pga sikkerhet..Hadde vært supert å slippe flere faste avgifter,bruke kollektivfelt,billig forsikring,men sikkerhet må stå høyt på lista.

Lenke til kommentar
Toyota Corolla og Mazda 323 er driftssikre biler som ikke drikker for mye bensin.

Thanx for tips,skal sjekke de ut",)Nyttig research i jakten på my kind of car",)Såå kjekt å få respons på tråden min her,tusen takk!",)

Kan det stemme at corollaen ruster lett,eller er ikke det tilfelle?hmm..Husker det var en kar som antyda det..Avkrefta/bekrefte noen?

Tja, hvis du bare vedlikeholder de litt, vasker bilen med jevne mellomrom og pusser og lakker rust før det blir noe større rustflekker, så skulle du holde rusten greit unna.

Lenke til kommentar

Hvis ikke plass spiller noen rolle synes jeg Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er artige småbiler som antakelig vil by på få problemer. De tre er bygd på samme fabrikkm så de er sikker omtrent like gode.

Fra en test:

"Citroen C1 er en svært rimelig bil, som er overraskende morsom å kjøre, har gode kjøreegenskaper, sprekt design og et svært behagelig drivstofforbruk."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...