oktrg500 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Hei! Har kjøpt laptop til samboeren. Den støtter 802.11a/b/g trådløst. Denne maskinen skal brukes hovedsaklig til surfing og kanskje sporadisk til nedlasting. Selv har jeg en stasjonær med 10/100 eller 10/100/1000 nettverkskort, husker sannelig ikke i farten... Bør nevne at jeg er vel litt oppegående på maskiner og tweaking, men nettverk har jeg aldri satt meg noe inn i. Har vel aldri fattet noe interesse for akkurat nettverk... Den stasjonære blir brukt til opp- og nedlasting stort sett hele tiden. Dette skal vi nå hekte sammen mot Internet på et slags vis. Den stasjonære står i et arbeidsrom sammen med en USB skriver. Laptopen befinner seg i stua, en trevegg imellom og ca. 6m avstand. Og til sommeren kan det hende vi tar med laptopen til verandaen - fremdeles en trevegg imellom og ca 6m unna der den stasjonære er. I dag har vi et ADSL moden fra Telenor. Jeg har forsøkt å sette meg inn i jungelen av modemer, routere, aksesspunkter og alt som finnes, men har ikke funnet noen gode guider. Noen som vet om noen? Uansett, det jeg ønsker, er tips om hvilke komponenter vi bør satse på for å få dette sammen. Ser for meg at ADSL kommer inn til ADSL modem. Her kobles den stasjonære til. Og så må det til et trådløst aksesspunkt for laptopen. Og kanskje en router i samme forbindelse? Har sett at det finnes kombinasjoner av både ADLS modem, router og trådløse aksesspunkt i samme enhet, men vet ikke om dette er noe å satse på. Nok om scenarioet. Kravene kan vel oppsummeres slik: Med eller uten ADSL modem innebygget i løsningen. Stasjonær kobles til via vanlig nettverkskort. Laptop kobles til via trådløs forbindelse. Har sett noen rutere har USB uttak - kunne vi koblet til USB printeren og således fått direkte tilgang til den fra laptop, hadde det vært kjekt, men dette er ikke noe absolutt krav. Hardware firewall er vel et must, selv om vi kjører software firewall også. Videre har jeg fått med meg at det kan være en fordel med en slags Quality of Service når flere maskiner deler samme Internet forbindelse og det vil foregå mye opp- og nedlasting på den stasjonære. Korriger meg hvis jeg tar feil. Har kanskje fått med meg det meste her? Så er spørsmålet: Hva bør vi satse på av komponenter for å dekke det skisserte behovet? Kombinert ADSL, router og trådløst aksesspunkt i samme enhet? Router og trådløst aksesspunkt i samme enhet? Eller separate enheter? Hva gir mest for pengene? Og skulle det finnes noen tester av det du foreslår, er det veldig bra - flott å lese litt anmeldelser av det man kjøper. Venter spent på svar. Håper noen har anledning til å bidra litt her. Hilsen Ole Knut og Lene (Nylig laptop eier uten Internet forbindelse...) Edit: Masse skrivefeil... Endret 2. april 2008 av oktrg500 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg ville valgt en god gammel traver eller en nyere fremtidsrettet når det gjelder router/AP. Begge disse er fra Linksys, kan kobles rett mot telenormodemet ditt og har støtte for tredjeparts firmware om øsnkelig (Dd-Wrt=Tweak ). Disse har og innebygd DHCP så du kobler alle maskinene dine mot denne enheten. Routing, PpOe, Firewall, QoS osv. løses med disse. Nen nyeste modellen har en USB tilkobling, men denne er primert for 'NAS' løsning. Når det gjelder printserver så må du nok grave litt selv. De fleste enheter med innebygget printserver har kun støtte for et utvalg printere så her må du sammenligne din modell mot support listene. Lenke til kommentar
oktrg500 Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Takk for svaret, Cerwell. Oj, her var det ukjente uttrykk... Dd-Wrt - er det mye å hente på å flashe til dette? Kan virke på enkelte som Dd-Wrt er mer stabilt. Er det mest stabilitet det går på, eller er det andre fordeler også? Også en viktig ting: Hvordan er WRT54GL å konfigurere med original sw og med Dd-Wrt? Det er viktig at det er så enkelt at selv far kan klare det - som nevnt, er alt rundt nettverk helt ukjent for meg. Men, kult at det kan tweakes også på routerfronten! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Takk for svaret, Cerwell. Oj, her var det ukjente uttrykk... Dd-Wrt - er det mye å hente på å flashe til dette? Kan virke på enkelte som Dd-Wrt er mer stabilt. Er det mest stabilitet det går på, eller er det andre fordeler også? Også en viktig ting: Hvordan er WRT54GL å konfigurere med original sw og med Dd-Wrt? Det er viktig at det er så enkelt at selv far kan klare det - som nevnt, er alt rundt nettverk helt ukjent for meg. Men, kult at det kan tweakes også på routerfronten! DD-WRT er stabilt, det kan jeg si på en gang, kjører selv DD-WRT som en "Lekeruter" for å herje litt med innstillinger og det funker supert. Du får også en god del ekstra funksjoner med DD-WRT som kan brukes, og tillater en god del oppsett sånn som du vil ha det, for eksempel kan du påtvinge det trådløse nettverket til å kjøre på Amerikansk eller Japansk standard om du vil for å si det sånn, original firmware tillater ikke dette mener jeg. Om det er enkelt å bruke? Nja, jeg ville ikke si det, det er en masse funksjoner og det følger med en hjelp fil med flashen men jeg synes denne er FULL av hull på det du vil vite så det har blitt mye eksperimentering her og der. Legger med ett screenshot fra den vanlige nettverks oppsettet så du kan se litt hvordan det hele er, men det finnes en MASSE firmware typer der ute så du kan eksperimentere med. Lenke til kommentar
oktrg500 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Takk for det, 007CD. Tenker jeg prøver meg med standard sw til å begynne med til jeg får tunet inn innstillingene på laptopen og blir trygg på forbindelsen ellers. Så får jeg se etter hvert om jeg prøver meg med annen sw etter hvert. *iler avsted og bestiller WRT54GL*... Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Test også tomato til den routeren, er i mine øger bedre http://www.polarcloud.com/tomato Lenke til kommentar
oktrg500 Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Ja, har lest meg til at flere har gått over fra DD til tomato. Er nok en sterk kandidat den dagen jeg vil teste annen sw. Takk for påminnelsen og bildene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå