IntelAmdAti Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 http://www.itavisen.no/sak/517798/-_Blir_i...oldelig_av_WoW/ Hadde det blitt testet med et spill med høyere aldersgrense enn 12 år, eller en av de former for spill som militæret og politiet advarer mot, kunne utfallet av undersøkelsen blitt annerledes. Uansett er det fint å lese svart på hvitt innimellom at ikke alle spill påvirker like negativt. Lenke til kommentar
murra Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 http://www.itavisen.no/sak/517798/-_Blir_i...oldelig_av_WoW/ Hadde det blitt testet med et spill med høyere aldersgrense enn 12 år, eller en av de former for spill som militæret og politiet advarer mot, kunne utfallet av undersøkelsen blitt annerledes. Uansett er det fint å lese svart på hvitt innimellom at ikke alle spill påvirker like negativt. Syntes man alltid burde ta det med en liten klype salt av alt negativt som blir sagt om "voldelige" spill. Når en eller annen jævel løper rundt med balltre og maske for å ha som hensikt å drepe alt og alle fordi han trodde han var i spillet ennå kan man tenke seg hvor stabil denne personen egentlig er og burde vel ha bli lagt inn for lenge siden. Som du sier, fint at det blir skrevet i svart og hvitt at man normalt sett ikke påvirkes i en negativ grad! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Du kan aldri vite om en person gjorde en ugjerning på grunn av spillene han spilte, det er som med tobakken.. Det vil aldri bli bevist noen direkte sammenheng men vi vet det er skadelig og omtrent hvor mye det koster samfunnet årlig. Jeg legger merke til at nesten ingen i dag sitter med riktig informasjon angående mediavold, da er det ikke helt enkelt å møte problemene som oppstår på noen god måte. Endret 2. april 2008 av Pycnopodia Lenke til kommentar
murra Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du kan aldri vite om en person gjorde en ugjerning på grunn av spillene han spilte, det er som med tobakken.. Det vil aldri bli bevist noen direkte sammenheng men vi vet det er skadelig og omtrent hvor mye det koster samfunnet årlig. Jeg legger merke til at nesten ingen i dag sitter med riktig informasjon angående mediavold, da er det ikke helt enkelt å møte problemene som oppstår på noen god måte. Var vel egentlig et slikt svar jeg ville frem til! Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du kan aldri vite om en person gjorde en ugjerning på grunn av spillene han spilte, det er som med tobakken.. Det vil aldri bli bevist noen direkte sammenheng men vi vet det er skadelig og omtrent hvor mye det koster samfunnet årlig. tobakk er bevist skadelig jo, om det var det du mente.. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du kan aldri vite om en person gjorde en ugjerning på grunn av spillene han spilte, det er som med tobakken.. Det vil aldri bli bevist noen direkte sammenheng men vi vet det er skadelig og omtrent hvor mye det koster samfunnet årlig. Jeg legger merke til at nesten ingen i dag sitter med riktig informasjon angående mediavold, da er det ikke helt enkelt å møte problemene som oppstår på noen god måte. Det er nok gjort litt mer konkret forskning på årsaksammenheng mellom sykdommer som kreft og kols opp mot tobakksbruk, og det er bevist kjemisk at inntak av tjære er kreftfremkallende på lik linje som med asbest. Det er forskjell på psykiske faktorer og kjemiske faktorer når det kommer til bevisføring, men det har aldri blitt godtatt i kretsen som ønsker å fremstille alle gamere som blodtørstige massemordere som får mordere som Ted Bundy til å ligne på verdens snilleste barnehage onkel. Jeg legger merke til at nesten ingen i dag sitter med riktig informasjon angående mediavold jeg og, dvs at det er såpass splid i forsknigsresultatet at noe direkte konklusjon er ikke mulig, derimot er det enkelte som tar all fisk for god fisk. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du kan aldri vite om en person gjorde en ugjerning på grunn av spillene han spilte, det er som med tobakken.. Det vil aldri bli bevist noen direkte sammenheng men vi vet det er skadelig og omtrent hvor mye det koster samfunnet årlig. tobakk er bevist skadelig jo, om det var det du mente.. Tror poenget er at man ikke kan si at et konkret tilfelle av kreft var forårsaket av røyking. På samme måte kan man ikke si at et konkret tilfelle av vold er forårsaket av mediavold, oppvekst i et voldelig hjem eller andre faktorer som man vet har en innvirkning når man ser det statistisk sett. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Du kan aldri vite om en person gjorde en ugjerning på grunn av spillene han spilte, det er som med tobakken.. Det vil aldri bli bevist noen direkte sammenheng men vi vet det er skadelig og omtrent hvor mye det koster samfunnet årlig. tobakk er bevist skadelig jo, om det var det du mente.. Ikke akkurat, noen direkte sammenheng er aldri blitt påvist. Dette er selvsagt ikke nødvendig - likevel er det mange som venter på at skadevirkninger fra voldsmedier skal bli direkte bevist og inntil det skjer antar det er helt harmløst. Dersom en befolkning i et helt land verken røyker eller er eksponert for mediavold vil det være mulig å "gjette" seg frem til hvor mye ulike sykdommer vil øke når befolkningen begynner å røyke, og hvordan voldsbildet vil utvikle seg over tid når mediavold innføres som underholdning. Men vi er ikke kommet så langt at vi på forhånd kan vite akkurat hvem som er utsatt, kun et omtrentlig antall over hvor mange det sannsynligvis vil være. Bear^, Bevist, men ikke direkte - og det er det jeg vil frem til, at mangel på direkte bevis ikke er noe godt argument for at det da ikke stemmer. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ikke voldelig av WoW? Har de noen gang sett Lypsyl tape i pvp? Lenke til kommentar
KAS Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Såvidt jeg vet er det ved forskning blitt påvist sammenhenger mellom voldelige spill og voldelige barn. Problemet er å påvise hvilken retning årsak -> effekt går. Er det slik at barn blir mer voldelige av dataspill, eller er det slik at voldelige barn foretrekker voldelige dataspill? Dette handlet forresten ikke spesifikt om WoW, men den generelle debatten om voldelige spill Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Såvidt jeg vet er det ved forskning blitt påvist sammenhenger mellom voldelige spill og voldelige barn. Problemet er å påvise hvilken retning årsak -> effekt går. Er det slik at barn blir mer voldelige av dataspill, eller er det slik at voldelige barn foretrekker voldelige dataspill? Dette handlet forresten ikke spesifikt om WoW, men den generelle debatten om voldelige spill Det var dette jeg også trodde, men det er ikke nødvendig å gå så veldig i dybden før en ser at det ikke stemmer. Blant annet de longitudinelle studiene som er gjort avkreftet disse mytene når de ble ferdigstilt. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det var dette jeg også trodde, men det er ikke nødvendig å gå så veldig i dybden før en ser at det ikke stemmer. Blant annet de longitudinelle studiene som er gjort avkreftet disse mytene når de ble ferdigstilt. Har du noen referanser til slike studier? Ble litt nysgjerrig Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Bear^, Bevist, men ikke direkte - og det er det jeg vil frem til, at mangel på direkte bevis ikke er noe godt argument for at det da ikke stemmer. Vel vel. Jeg tror ikke jeg gidder å skrive noe mer for det blir vel noe av det samme som ble skrevet sist vi røk i tottene på hverandre da et slikt tema kom opp, tror den nærmeste enigheten vi kom til var å være uenig. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Har vel vært klart i evigheter at spill/filmer ikke foråsaker vold. De som begår aggressive/voldelige handlinger har allerede et anlegg for dette. Det kunne likegjerne vært over en film. Begynner å bli passe lei amerikanske mødre og hysterikere som må finne noen å skylde på. Det er mange studier når det gjelder dette. Lenke til kommentar
knux Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ikke voldelig av WoW? Har de noen gang sett Lypsyl tape i pvp? Link? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ikke voldelig av WoW? Har de noen gang sett Lypsyl tape i pvp? Link? Har ikke video (dog det hadde vært epic). Kun fra RL-møter og telefon. Men, vel, han banner. Og slår rundt seg. Veldig. Fapsyl. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Det var dette jeg også trodde, men det er ikke nødvendig å gå så veldig i dybden før en ser at det ikke stemmer. Blant annet de longitudinelle studiene som er gjort avkreftet disse mytene når de ble ferdigstilt. Har du noen referanser til slike studier? Ble litt nysgjerrig I eksamensoppgaven jeg skrev på skolen er det flere slike referanser. http://www.home.no/victork/mediavold/Media...-VictorKvam.pdf Kort oppsummert så er et barns hjerte og lunger identiske kopier til en voksen persons organer, bare i mindre størrelse. Men hjernen er ikke det, hjernen vil utvikle seg og forandre seg mens den vokser basert på det miljøet barnet lever i. For mye eller for lite av en type stimuli, eller gal type stimuli, kan forårsake permanent hjerneskade. Dette er fullt ut målbart, og relativt nyere forskning som gjøres med moderne instrumenter på hjernen bekrefter tidligere teorier. På 1950-tallet ble voldsmedier sett på som uhørt og en "uacceptable risk" av eksperter under høringer i kongressen og lignende. På 1960-tallet begynte forskning å påpeke skumle tendenser. På 1970-tallet begynte det å balle på seg med forskning om mediavold og voldelig atferd, surgeon general's office beskrev i sin rapport mediavold som et "public health issue" og likestilte dette med tobakk. Mediavold er skadelig og skadevirkningene er målbare. Faktisk er sammenhengen mellom mediavold og voldelig atferd sterkere bevist og mer sikker enn sammenhengen mellom passiv røyking og lungekreft. Dette er årsaken til at det blant fagforeningene ikke er tvil angående skadevirkningene til mediavold. Ganske overbevisende er forskningen som er gjort på de stedene som har vært uten TV i lang tid og så fått det innført relativt sent. Volden er gjerne spesielt lav på disse stedene, beregningene anslår for eksempel at volden stiger gjerne med 150% over 15 år. 12 år senere kan volden ha steget med 136% og mens volden i utgangspunktet var spesielt lav - så befinner den seg nå på samme nivå som tilsvarende byer og steder som allerede hadde tilgang til TV. Dette kan da tyde på at TV er den manglende ingrediensen som gjør at flere steder har hatt spesielt lave voldsnivåer. Jeg trodde innledningsvis at mediavold var ufarlig eller kun skadelig for de som allerede var syke eller gale. Men det lyktes med aldri, selv etter 2 års arbeid med temaet, å finne noe stoff som kunne argumentere eller backe opp en slik teori. Jeg ble nødt for å bite i det sure eplet og gjøre helomvending, faktisk angripe mediavold i oppgaven - jeg ville ikke la personlige meninger komme i veien for en god akademisk oppgave og bra karakter. Oppgaven fikk karakteren 6, og det er den enkleste oppgaven jeg har jobbet med noen gang fordi temaet er så svart/hvitt. Det finnes ikke problematiske nyanser som gjør det vanskelig å holde nivået på oppgaven oppe, det er helt tydelig et eneste riktig svar og alle andre vinklinger blir helt opplagt helt gale. Det som jeg lærte mest av mens jeg jobbet med dette var hvordan vi i befolkningen blir lurt eller lar oss lure, det er helt vanvittig hvor mye vi påvirkes av det vi ser i mediene uten å engang vite om det. Flertallet vil alltid tro det de ser på TV, samme hva det måtte være. Debatten i media angående mediavold befinner seg fortsatt på 1950-talls nivå, kanskje tidlig 1960-talls nivå. Og vi tror på det vi hører når vi blir forklart at det er gjort for lite forskning til å si noe sikkert, at vi må vente og se for å forske mer, at menneskesinnet er altfor komplisert til at vi kan muligens vite noe som helst om dette og så videre.. Samtidig tjener industrien vanvittige beløp på mediavold mens stadig færre krever strenger regulering av dette. Men dette tenker ingen over, for mediene nevner jo ikke det. Dette fører til at få i befolkningen vet mer enn noen gjorde tidlig på 1960-tallet angående mediavold. De som har oppdatert seg litt og sitter med informasjon fra 1970-tallet eller enda tidligere får pepper for det. Uansett, dette blir litt rotete.. Men poenget er at tvilen og mytene om mediavold stammer fra mediaindustrien selv, og vi i befolkningen klarer ikke å avsløre disse løgnene og hjelper til med å holde liv i de. Det er omtrent like troverdig som reklamene på TV-Shop, vi er utrolig lettlurte som tror på det. Jeg gjorde et hederlig forsøk på å forsvare mediavold selv, jeg har vokst opp med unormalt mye mediavold og samtidig endt opp uten problemer knyttet til vold eller sinne. Men det er faktisk helt umulig å forsvare mediavold i en akademisk oppgave over et visst nivå, prøv bare å forsvare etnisk rensning. Spiller ingen trille hvor flink du er til å skrive eller gjøre research, du får ikke noen toppkarakter for argumentasjonen kan ikke bli helt riktig. Forresten så jeg føler jeg har ganske høy troverdighet når det gjelder dette. Det er ikke så mange som har jobbet alvorlig med dette over flere år, lest bøker, holdt øye med forskning, gjort egne spørreundersøkelser eller sett bakover i tid på hvilke forandringer TV generelt har hatt på samfunnet i krig og fred. De fleste her på forumet ser ikke ut til å ha noen innsikt om dette, det virker som at mange bare er redd for å stigmatisere voldsmedier fordi dette er en del av hobbyen deres. Omtrent som med røykere som stikker hodet ned i sanden hvis de hører om skadevirkninger knyttet til tobakk. Endret 5. april 2008 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Heart Break Kid Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Ikke voldelig av WoW? Har de noen gang sett Lypsyl tape i pvp? Link? Har ikke video (dog det hadde vært epic). Kun fra RL-møter og telefon. Men, vel, han banner. Og slår rundt seg. Veldig. Fapsyl. ... Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Forskerne konkluderer med at spill, i motsetning til hva mange tror, ikke bidrar til å gjøre brukerne mer ustabile og frustrerte. Tvert imot opplevde mange å være mer avslappet både før og etter at de spilte. Syns dette virker litt mer bekymringsfullt.. Det første jeg tenker er at det er de samme symptomer en får når en tar narkotiske stoffer som heroin ol. Jeg sier ikke at dette er det samme, men bare et lite tankespinn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå