Gå til innhold

smart/nødvendig å formatere ved bytte av minne?

vinzenT

Anbefalte innlegg

hei

Jeg skal bestille noen deler til en venn, og lurer på å fyre med noen nye minnebrikker med det samme. Har Geil 800 MHz 2GB nå, men gimed at minne er så sykt billig nå, så tror jeg at jeg kan få noen hakk bedre ytelse på pc-en min, for en billig penge.

Tingen er om jeg trenger å formatere eller ikke. Må jeg formatere, så gidder jeg ikke, pga har 1 TB med drit, som jeg ikke orker å slette :p

Øvrig hardware:

ASUS P5N 32-E SLI

8800 GTS 640 mb

C2D 6600

Takker for alle svar :)

-vinzenT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

totalt unødvendig med formatering ved bytte av minne. spørsmålet er heller om det er bortkasta penger å kjøpe nytt. kun 64bit OS støtter 4gb og oppover.

edit: formatering betyr ikke å instalere windows på ny!!

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Trengs ikke. Bare å stappe i nye brikker og sette i gang, operativsystemet merker ikke forskjell på geil og mushkin eller corsair ;) (eller hvilket merke du nå velger)

Det som er lurt å tenke på er: Bruker jeg mer minne enn det jeg har?

For om du aldri bruker mer enn 1.5gb ram f.eks så er det liten vits i å oppgradere.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på mer minne, men raskere/bedre. Ikke så veldig nødvendig kanskje? Kjekt å vite at jeg ikke trengte å formatere. Kan noen forklare meg litt mer detaljert hva forskjellen på formatering og installere på nytt? Jeg har forstått det sånt at du må formatere alle diskene for at de skal vises i "min datamaskin" etter du har formatert/innstalert windows på nytt. Feil?

Endret av vinzenT
Lenke til kommentar
Jeg tenker ikke på mer minne, men raskere/bedre. Ikke så veldig nødvendig kanskje? Kjekt å vite at jeg ikke trengte å formatere. Kan noen forklare meg litt mer detaljert hva forskjellen på formatering og installere på nytt? Jeg har forstått det sånt at du må formatere alle diskene for at de skal vises i "min datamaskin" etter du har formatert/innstalert windows på nytt. Feil?

Formatere: Lage et format på en harddisk, dette krever at alt annet på disken fjernes. FAT, FAT32, NTFS, og EXT1 2 og 3 er gode eksempler på harddiskformater. Men om du skal bytte fra EXT3 til NTFS så må alt på disken fjernes.

Et unntak er fra FAT32 til NTFS, dette kan gjøres smertefritt via windows, uten tap av filer.

Reinstallering av windows er akkuratt det. Du legger inn windows xp på nytt. Det er anbefalt å formatere disken (da blir alt fjernet) i samme slengen, for å forhindre at rusk følger med fra gamle windows-instalasjonen til den nye.

800mhz minne er raskt nok, du vil ikke merke forskjell med raskere minne.

Lenke til kommentar

Formatere: Lage et format på en harddisk, dette krever at alt annet på disken fjernes. FAT, FAT32, NTFS, og EXT1 2 og 3 er gode eksempler på harddiskformater. Men om du skal bytte fra EXT3 til NTFS så må alt på disken fjernes.

Et unntak er fra FAT32 til NTFS, dette kan gjøres smertefritt via windows, uten tap av filer.

Reinstallering av windows er akkuratt det. Du legger inn windows xp på nytt. Det er anbefalt å formatere disken (da blir alt fjernet) i samme slengen, for å forhindre at rusk følger med fra gamle windows-instalasjonen til den nye.

800mhz minne er raskt nok, du vil ikke merke forskjell med raskere minne.

Takker for fyldig svar :)

Si at jeg formaterer og innstallerer windows på nytt på den ene disken, som jeg ikke har noe viktig på; kan jeg da få de andre to diskene til å vises i windows, funke helt fint osv, uten å formatere disse?

EDIT: Har 2 stk 320 GB Samsung, og 1 500 GB Samsung

Endret av vinzenT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...