Zepticon Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hei... Sitter her med en nyformatert Vista 64bit som oppfører seg litt merkelig. Dersom jeg prøver å boote vanlig med HDD som primary boot device får jeg opp feilmelding "GRUB Hard Drive Error" Dette skejdde etter at jeg drev å forandret på stasjonsbokstaver og partisjons navn. HAr ikke gjort annet med C: enn å foradre på navnet. Dersom jeg går inn i BIOS, velger "Boot from CD-ROM", starter maskina med Vista CD-en i, og IKKE trykker på noen knapper når "Press any buttons to bood from CD" beskjeden kommer, så timer den ut og booter Vista på vanlig måte... Hva skjer og hvordan ordner jeg det? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 GRUB er da en boot loader som brukes av Linux programmer? MBR kan da umulig være helt rett---bygg en ny MBR. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) GRUB er da en boot loader som brukes av Linux programmer?MBR kan da umulig være helt rett---bygg en ny MBR. Vista bruker vell goså GRUB afaik. Er hvertfall en fresh install på nyformatert disk. Hvordan fikser jeg nytt MBR da? Endret 2. april 2008 av Zepticon Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Vista bruker nok ikke GRUB, nei. GRUB er et GNU prosjekt, Microsoft er ikke akkurat kjent for å ta slikt i bruk. FixMBR: How to use the Bootrec.exe tool in the Windows Recovery Environment to troubleshoot and repair startup issues in Windows Vista http://support.microsoft.com/kb/927392 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 FixMBR verktøyet til microsoft (Med mindre det har blitt oppdatert i Vista) er dessverre litt dårlig, det erstatter bare Bootkoden i MBR. Det bygger mao ikke opp partisjonstabellen på nytt. Hvis det ikke fungerer med FixMBR bør du prøve med et verktøy som bygger opp MBR (Bootkode og partisjonstabell) fullstendig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Bootkode og partisjonstabell har ikke noe med hverandre å gjøre, bortsett fra at begge ligger i første sektor. Uansett hvilken bootkode man bruker så blir ikke partisjonstabell berørt. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Bootkode og partisjonstabell har ikke noe med hverandre å gjøre, bortsett fra at begge ligger i første sektor. Uansett hvilken bootkode man bruker så blir ikke partisjonstabell berørt. Tatt fra boken Microsoft Windows Internals The standard BIOS implementations that x86 hardware uses dictate one requirement of the partitioning format in Windows—that the first sector of the primary disk contains the Master Boot Record (MBR). When an x86 processor boots, the computer's BIOS reads the MBR and treats part of the MBR's contents as executable code. The BIOS invokes the MBR code to initiate an operating system boot process after the BIOS performs preliminary configuration of the computer's hardware. In Microsoft operating systems, including Windows, the MBR also contains a partition table. A partition table consists of four entries that define the locations of as many as four primary partitions on a disk. Mao består en MBR ifølge Microsoft av både en partisjonstabell og en boot-kode. Bygger man opp en ny MBR på nytt unngår man derfor ikke å bygge opp en ny partisjonstabell i samme slengen. Endret 3. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Som jeg sa, begge ligger i først sektor, som kalles MBR. Det spørs hva du legger i "bygger en ny MBR", men du tar nok feil når du tror at man ikke kan forandre MBR kode uten å forandre partisjonstabell. Du tolker noe som overhodet ikke står i det sitatet. Fixmbr og 'fdisk /MBR' vil skrive ny kode. Partisjoneringsverktøy vil skrive partisjonstabell. Disse operasjonene påvirker ikke hverandre. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Som jeg sa ovenfor vil feks Fixmbr verktøyet "bare" skrive ny Boot-kode--jeg har heller ikke sagt at det ikke er mulig å behandle Boot koden og Partisjonstabellen uavhengig av hverandre. Det jeg mente var at de ikke er fullverdige MBR verktøy før de kan gjøre begge deler. Mao skal et skikkelig MBR verktøy både kunne skrive Både ny Boot-kode og fikse feil i partisjonstabellen ellers kan det ikke kalles for MBR verktøy når MBR er definert som Bootkode+Partisjonstabell. FixMBR har derfor da et misvisende navn når det bare retter feil i Boot koden. Jeg mener at for å kunne kalle seg et MBR verktøy må det kunne bygge opp MBR fullstendig på nytt. (Mao sjekke at all data i MBR stemmer og korrigere eventuelle feil) Endret 3. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Men det er vel ikke noe poeng å røre partisjonstabellen når problemet her kun gjelder å bytte fra GRUB til IPL. Testdisk kan rette feil i partisjonstabell, heller ikke det navnet beskriver så nøye hva programmet faktisk gjør. Vi har visst kommet noe off-topic i forhold til hva Zepticon spurte om, men siden han ikke har latt høre fra seg går jeg ut fra at det ordnet seg. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Skjønner ikke hvorfor den laster GRUB i det hele tatt men når sier han har formatert harddisk uten tidligere os på den? Jeg sa bare at OM ikke FixMBR retter problemet kan det være greit å bruke et bruke et verktøy som sjekker at Partisjonstabellen også er ok. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Skjønner ikke hvorfor den laster GRUB i det hele tatt men når sier han har formatert harddisk uten tidligere os på den? Jeg sa bare at OM ikke FixMBR retter problemet kan det være greit å bruke et bruke et verktøy som sjekker at Partisjonstabellen også er ok. Har vært litt opptatt i det siste så har glemt litt av å fikse dette... Siden det egentlig ikke er noe problem siden jeg får boota windows ved å putte i en CD. Skal teste de programmene som er nevnt når jeg får tid. Ang disken så har det vel vært diverse OS på den av ymse slag (Debian, Ubuntu, MacOS-X, WinXP og WinVista) men tok å formaterte alt og instalerte Vista. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Da er det vel en enkel forklaring. Formatering gjør ingenting med MBR, så GRUB ligger igjen fra Linux installasjonen. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Prøvde den der FixMBR saken, og den automatiske oppstartsfikseren til Vista CD-en, men dem virket ikke. Andr eting jeg kan prøve? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Den virket ikke? Hva skjer nå da? Har du prøvd å få skrevet en ny partisjonstabell og satt Windows sin partisjon til aktiv? Endret 5. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Den virket ikke? Hva skjer nå da? Har du prøvd å få skrevet en ny partisjonstabell og satt Windows sin partisjon til aktiv? Jeg brukte FIXMBR saken som ligger på VIsta CD-en, kjørte også en sjekk som sa at alt var OK. Men får fremdeles GRUB harddrive error når jeg skal boote uten å ha en Vista CD i stasjonen. Hvordan lager jeg ny tabell og setter den som aktiv? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Den virket ikke? Hva skjer nå da? Har du prøvd å få skrevet en ny partisjonstabell og satt Windows sin partisjon til aktiv? Jeg brukte FIXMBR saken som ligger på VIsta CD-en, kjørte også en sjekk som sa at alt var OK. Men får fremdeles GRUB harddrive error når jeg skal boote uten å ha en Vista CD i stasjonen. Hvordan lager jeg ny tabell og setter den som aktiv? Jeg liker å bruker Partition Table Doctor? Her kan man redigere partisjoner og slikt slik man vil. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Jeg liker å bruker Partition Table Doctor? Her kan man redigere partisjoner og slikt slik man vil. Prøvde den litt tidligere i dag når jeg lette etter MBR program, men den støtter ikke Vista... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Kan du ikke vedlegge bilde fra diskbehandlingen din? slik at man ser partitioner? Deretter kan du få dskprobe.exe (som du finner i din XP plate, søk for dskprobe, (velg søk rett i cdrom, og merk for alt i flere avanserte alternativer options) Den kan du bruke....as admin...i Vista, og du kan selvfølgelig bre den fra recovery consol i Vista, hvis du kommer til skade med noe. Det første er å lagre en del sectorer slik ...de er... før du forandrer på noe, og lagre dem i en usbstick, sammen med dskprobe. Velger å ikke skrive mer nå, men du får hjelp når du kommer sa langt at det er aktuelt med probe hjelp, og ellers hva du skal se etter, og hva du skal forandre. Dskprobe gjør ingenting automatisk, det er du som må bruke den. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 har dskprobe på skrivebordet nå Diskbehandling: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå