meliz Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hei, noen gode tips til hvordan jeg kan komprimere bilder på en rask og effektiv måte uten å måtte endre str på ett og ett bilde (noe som logisk nok er utrooolig tidkrevende). Når jeg redigerer bildene mine er jo det første jeg gjør å endre str, da jeg ikke trenger store bilder ute på nett. Deretter pleier jeg å lagre for web i ps. Men hvordan komprimere flere? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Når jeg redigerer bildene mine er jo det første jeg gjør å endre str, da jeg ikke trenger store bilder ute på nett. Deretter pleier jeg å lagre for web i ps. Men hvordan komprimere flere?FastStone Resizer kan gjøre dette for deg (FastStone.org). Bruker du FastStone Image Viewer, eller begynner med det, har den samme funksjonalitet innebygget. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 I PS: File --> Scripts --> Image processor. Lenke til kommentar
meliz Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 I PS: File --> Scripts --> Image processor. Jeg har PS CS. Finner ikke Image processor her jeg....eller må jeg lete det frem no sted eller hva er greia? Can't seem to find it...og må man ha bilder åpne i PS da eller hva er opplegget? Lenke til kommentar
meliz Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Når jeg redigerer bildene mine er jo det første jeg gjør å endre str, da jeg ikke trenger store bilder ute på nett. Deretter pleier jeg å lagre for web i ps. Men hvordan komprimere flere?FastStone Resizer kan gjøre dette for deg (FastStone.org). Bruker du FastStone Image Viewer, eller begynner med det, har den samme funksjonalitet innebygget. Blir filene overskrevet eller lagret på annen plass med annet navn? Trenger jo ikke en haug med nye, mindre bilder, om det er et slikt program? Akkurat som når man åpner et bilde og endrer det, lagrer det et annet sted, så har man jo fremdeles den orginale. Ønsker at de orginale bildene skal overskrives (der de er lagra)....gjør det dette? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Blir filene overskrevet eller lagret på annen plass med annet navn? Trenger jo ikke en haug med nye, mindre bilder, om det er et slikt program? Akkurat som når man åpner et bilde og endrer det, lagrer det et annet sted, så har man jo fremdeles den orginale. Ønsker at de orginale bildene skal overskrives (der de er lagra)....gjør det dette?Det kan du bestemme selv. Men jeg vil ikke anbefale deg å overskrive bildene, det er den eneste originalen du har. Hvis du skulle ønske å bruke dem til noe annet en gang, kan du *_*aldri*_*gjenskape den informasjonen du har fjernet ved en nedskalering til web-størrelse (eller ren kompresjon om du skal gjøre det). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg bruker Irfanview med batch job til dette. Bare trykk B. Lenke til kommentar
meliz Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Fullstendig klar over dette...men har sjelden behov for raw/de orginale. Bruker de fleste bildene mine på nett, eller printer ut, men da endrer jeg osv osv i PS og skriver som regel ikke ut større bilder enn de som får plass i album. Men klart du har et poeng. Men tar jeg noen bilder jeg er VELDIG fornøyd med kan jeg jo lagre de orginale=) Men uansett - jeg fikk det jeg ønsket, et program som komprimerte bildene mine i hui og hast og jeg kan selv velge om jeg vil spare de orginale..=)=) VELDIG FORNØYD! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 I PS: File --> Scripts --> Image processor. Jeg har PS CS. Finner ikke Image processor her jeg....eller må jeg lete det frem no sted eller hva er greia? Can't seem to find it...og må man ha bilder åpne i PS da eller hva er opplegget? Nei, det var ein ny ting i CS2. Skulle ha nemnt det i stad. (Det ser forresten slik ut, er ganske enkelt og greit.) Lenke til kommentar
meliz Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 regna nesten med at det ikke var i CS ja....! Har ikke kommet meg til å anskaffe CS2-3 ennu gitt...men det årna sæ læl!=) Ellers takk! Lenke til kommentar
Jani2012 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Gjør dette ganske ofte, og et program som er absolutt genialt følger med i "Powertoys for WinXp". Du trenger bare image resizer, som er en liten del av hele pakka. http://download.microsoft.com/download/whi...wertoySetup.exe Bruk gjerne "custom" fordi Large er veldig smått. Mangler mulighet for å regulere JPG kvalitet. Edit: når du har installert programmet høyreklikker du bare på fila/filane du vil komprimere. Endret 2. april 2008 av Janicz Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Gjør dette ganske ofte, og et program som er absolutt genialt følger med i "Powertoys for WinXp". Du trenger bare image resizer, som er en liten del av hele pakka. http://download.microsoft.com/download/whi...wertoySetup.exe Bruk gjerne "custom" fordi Large er veldig smått. Mangler mulighet for å regulere JPG kvalitet. Edit: når du har installert programmet høyreklikker du bare på fila/filane du vil komprimere. Bruker også dette til bilder til forum og blogger der det ikke er så veldig nøye med kvaliteten, men hvis jeg ønsker bedre kvalitet holder det ikke med dette verktøyet, det blir veldig dårlig kvalitet. Rart det ikke går an å justere dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå