Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Areal og Omkrets av en 400 meters bane....Bislett Stadion

Anbefalte innlegg

Hei! Har fått en oppgave i matte å finne ut arealet og omkretsen av en 400 meters bane. Da tenker jeg altså der løpere - løper rundt! Så jeg lurte på om jeg har løst oppgaven(e) riktig.?

Areal:

A=l*b=100*100=10000m² (Altså så er dette firkanten på banen. Hver langside er 100meter, og hvis du tenker deg at du skal gå rett over "gresset" til den andre langsiden er det 100m (tror det er 100 bredt.))

også er det halvsirkelene:

A=pi*r²=3,14*50*50:2=3925m² (Radiusen er 50m)

3925m²*2=7850m². (Sirklene til sammen)

10000m²+7850m²=17850m² (totalt areal på hele banen)

Er litt usikker på om jeg har løst dette riktig, og ber derfor om litt "respons". Det er altså en 400 meters bane, som man løper rundt på.

Omkrets:

O=s+s (side+side (langside+langside altså)) =100m+100m=200m (langsidene til sammen)

O=3,14*100=314m (Radiusen til hver halvsirkel er 50, 100 blir r².

Til sammen: 314m+200m=514m i omkrets.

Håper dere skjønner hva jeg vil fram til....har gjort dette sammen med en annen, men håper at vi har rett!

På forhånd takker jeg for svar!

Zuvijin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er ingenting feil med regnestykkene, men Arbakadarbas poeng er vel gyldig. Litt uklare opplysninger du kommer med. Har du kun fått oppgitt at det er en 400-meters bane?

Den firkanten du har brukt i regnestykket har jo alene en omkrets på 400 meter? Normalt er ikke den firkanten kvadratisk, men rektangulær. F.eks rommer den en fotballbane på omtrent 100x70 meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...