Gå til innhold

Hvordan vektorisere logo ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha en logo på russebilen vår og har fått laget en i photoshop. De som skal trykke profilen ville helst ha den vektorisert. Jeg vet hva vektorer er, men hvordan får jeg laget logoen med det? Har lagret bildet i *.gif og *.png, og har fjernet den hvite bakgrunnen (slik at det bare er selve logoen som kommer ut hvis man skal skrive ut).

Er det mulig å få endret bildet slik at det blir vektorisert ? :p Vi har ikke så veldig mye erfaring når det gjelder bilderedigering ^^

Takker for svar :)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du illustrator CS2 eller CS3, kan du hente inn giffen, pngen som et bilde og vektorisereden der.

Men dess dårligere oppløsning på "bildet" dess mer må du jobbe med bezierkurvene i illustrator.

Alternativet er å tegne logo på nytt (hvis den ikke er for komplisert) i Illustrator og lagre som EPS eller PDF.

Det beste resultatet får du ved å tegne den i 1:1 i Illustrator - eller få en som kan Illustrator til å gjøre det.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Den funka egentlig ganske bra! Men nå blir det en hvit ramme rundt bilde da :hmm: Det skal helst bare være selve logoen, altså ingen hvit bakgrunn bak. Går det ann å fjerne den etter at bilde er ferdig lagd? I såfall, hvordan?

Kan du ikke poste logoen her så kan sikkert noen hjelpe deg... Jeg kan sikkert gjøre det for dere, men jeg har ikke tid akkurat nå da jeg sitter på jobb, men kan sannsynligvis få det til i kveld.

Lenke til kommentar

Den letteste måten dere kan gjør dette, for at det skal bli best mulig, er å vektorisere den i programmer Adobe Illustrator. Om du har tilgang til programmet er det bare å tegne opp med pen tool. Det hadde vært fint om du postet logoen, er ikke alle logoer som er så lette og vektorisere. Om den f.eks har mange forskjellige blending options, som drop shadow osv..

Om du laster den opp, kan jeg se om jeg kan få vektorisert den.

Lenke til kommentar

Ja, var det jeg fryktet. Her var det veldig mye effekter. Blending options effekter, er vanskelig og vektorisere. Dere har også et bilde med i logoen, da må du tegne hele flasken.

Hadde det vært en litt lettere logo kunne jeg tatt meg tid til å gjøre, men dette blir litt for tidskrevende.

Og husk til neste gang, lag alltid logo i illustrator. Siden det er et vektor basert program.

Lenke til kommentar
Ja, var det jeg fryktet. Her var det veldig mye effekter. Blending options effekter, er vanskelig og vektorisere. Dere har også et bilde med i logoen, da må du tegne hele flasken.

Hadde det vært en litt lettere logo kunne jeg tatt meg tid til å gjøre, men dette blir litt for tidskrevende.

Og husk til neste gang, lag alltid logo i illustrator. Siden det er et vektor basert program.

Men de filene som er vektorisert da? pdf-fila f.eks. Jeg har forsøkt å forstørre den opp til 800%, og alle kanter, skygger og effekter er like skarpe og klare.

Lenke til kommentar
Ja, om du er fornøyd med sånn den ser ut nå(pdf), så er det jeg ikke noe problem..

Med andre ord var ikke Johanssen særlig imponert :p Neida.. Vi er veldig amatører.. Ble f.eks. overlykkelige da vi fant ut hvordan vi fikk skråstilt teksta :p Men hvordan fjerner vi det hvite rundt logoen?

Men hva med navnene som ligger her ? Dette er bare skrift med en font jeg har lastet ned, som det ikke er gjort noe med. Hva skal jeg gjøre med dem for å få dem best mulig?

Lenke til kommentar

Hehe, ja hvit bakgrunn.. Hvordan har du fått den bakgrunnen? Om det ikke er mulig og gjøre den effekten med transaprent bakrunn med det programmet du har brukt, ville jeg bare klippa det ut i photoshop, når du har det i den størrelsen du skal ha. Da er nok bilde så stort at det ikke skal være noe problem å bruke "magic wand tool"

De navna så jo bra ut med, men husk å jobb med transparent bakgrunn.

Om det er en bra font, skal det ikke være noe problem og forstørre teksten til den størrelsen dere skal ha, om det er en ddårlig font, vil det bli dårlig kvalitet og pixlete. Om dette skjer kan du jo vektorisere den på samme måte.

Endret av Johanssen
Lenke til kommentar
Hehe, ja hvit bakgrunn.. Hvordan har du fått den bakgrunnen? Om det ikke er mulig og gjøre den effekten med transaprent bakrunn med det programmet du har brukt, ville jeg bare klippa det ut i photoshop, når du har det i den størrelsen du skal ha. Da er nok bilde så stort at det ikke skal være noe problem å bruke "magic wand tool"

De navna så jo bra ut med, men husk å jobb med transparent bakgrunn.

Om det er en bra font, skal det ikke være noe problem og forstørre teksten til den størrelsen dere skal ha, om det er en ddårlig font, vil det bli dårlig kvalitet og pixlete. Om dette skjer kan du jo vektorisere den på samme måte.

Okei! Da jeg lagde logoen i photoshop, lagret jeg den i *.png uten hvit bakgrunn (Jeg dro "Background" ned i søppelassa). Men etter jeg hadde lastet opp bildet på http://vectormagic.com/ kom det på en hvit bakgrunn som ble en del av bildet. Kan prøve å få klipt den bort.

Lenke til kommentar
En ting jeg kom til å tenke på, hvorfor trenger dere å fjerne det hvite? Når du trykker det, vil det komme automatisk hvit bakgrunn der ikke det er noe.. Så det må vel klippes vekk for hånd..

Det blir litt anderledes når man skriver ut i et proffesjonelt trykkeri, der man har store dyre maskiner som skriver ut profiler. Er ikke som å skrive ut på et hvitt ark. De kan f.eks. skrive ut på transparent bakgrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...