trygveaa Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg har et domene som jeg har en egen server med ubuntu på. Jeg bruker zoneedit.com som DNS. Jeg vil kunne bruke underdomene istedenfor å legge til :port etter domenet når jeg skal bruke noen porter. Slik: sub.domain.org istedenfor: domain.org:port Er dette mulig? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Det er ikke mulig uten at du setter opp en proxy-server på port 80 på maskinen som videresender spørringene. En slik proxy-server er mulig å sette opp ved å bruke apaches mod_proxy og ProxyPass (det virker selvsagt bare til HTTP-spørringer). Endret 2. april 2008 av jonepet Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Er det ikke mulig på annet enn HTTP? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Nei, fordi du vil aldri klare å få tak i navnet, kun IP-adressen. Og når IP-adressen er lik, så klarer du ikke å skille subdomenene på noen måte fra hverandre. Grunnen til at det er mulig med HTTP er fordi HTTP-protokollen inkluderer at nettleseren skal sende domenenavnet i en header til serveren, og dermed er det mulig for serveren å skille websider basert på domenenavn selv om IP-adressen er lik. Endret 2. april 2008 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå