Boralis Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Prøvde 450D idag, og jeg synes grepet var dårligere enn 350D/400D! Rart,andre som har prøvd det sier det motsatte,men så er vi forskjellig da Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Prøvde 450D idag, og jeg synes grepet var dårligere enn 350D/400D! Rart,andre som har prøvd det sier det motsatte,men så er vi forskjellig da 450D er nok muligens bedre enn forgjengerene for de som lange fingre. Men mine er kortere og brede, og da ble det hverken fugl eller fisk Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Prøvde 450D idag, og jeg synes grepet var dårligere enn 350D/400D! Rart,andre som har prøvd det sier det motsatte,men så er vi forskjellig da 450D er nok muligens bedre enn forgjengerene for de som lange fingre. Men mine er kortere og brede, og da ble det hverken fugl eller fisk Tom OK,fint å få frem alle synspunkt ang dette, selv har jeg lange fingre . Og nettop det du her sier bekrefter nok en gang at hver og en bør prøve forskjellige kamera før en bestemmer seg Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Har du pengene ville jeg gått for D300! Jeg har D80 idag, men kommer til å selge det før jeg drar til USA, og kjøpe D300 når jeg kommer over dammen. Kanskje du er interessert i et brukt D80, med batterigrep, SB800 blits, samt litt tilhørende orginaloptikk? Utstyret er tatt kronisk godt vare på, alt av kvitteringer og innpakkning for alt følger følgelig med Lenke til kommentar
bidz Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Hvordan er Pentax K10D sammenlignet med disse? Ser at det ligger på ca. samme pris (ca 6400) med 18-55mm kit objektiv. Ser også at en kan få Canon EOS 30D med kit-objektiv til ca. samme pris også, men det er vel et betydelig eldre kamera (8.2mpix)? Trenger litt hjelp her.. Alle disse kameraene ligger på ca. samme pris med ca. samme objektiv: Pentax K10D Nikon D80 Canon EOS 450D Canon EOS 30D Hva lønner det seg og satse på om man skal ta foto av landskap, mennesker, sport, og i det heletatt, litt allround bruk, vil gjerne ha et kamera som tar skarpe bilder av objekter i bevegelse. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Hvordan er Pentax K10D sammenlignet med disse? Ser at det ligger på ca. samme pris (ca 6400) med 18-55mm kit objektiv. Ser også at en kan få Canon EOS 30D med kit-objektiv til ca. samme pris også, men det er vel et betydelig eldre kamera (8.2mpix)? Trenger litt hjelp her.. Alle disse kameraene ligger på ca. samme pris med ca. samme objektiv: Pentax K10D Nikon D80 Canon EOS 450D Canon EOS 30D Hva lønner det seg og satse på om man skal ta foto av landskap, mennesker, sport, og i det heletatt, litt allround bruk, vil gjerne ha et kamera som tar skarpe bilder av objekter i bevegelse. Tror du blir fornøyd uansett hvilket av disse du velger, ang pixler, la deg ikke lure av pixelhysteriet 30D er like god som de andre du ser her når det gjelder bildekvalitet . Skarpheten får du utifra hvilken kvalitet det er på objektivet du velger å sette på disse husene du her viser til . Kjøp det huset du liker best av disse og legg penger i god optikk. Endret 3. april 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
pederk Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det er ett fett hvilket kamera du velger ut av de alternativene. Ingen av kamerahusene er direkte bedre enn noen av de andre. Skarpe bilder av objekter i bevegelse kan du få uansett, så lenge du kjøper skikkelig optikk til. Det samme gjelder alle de andre bruksområdene. For å sette det litt på kanten så er kamerahuset nærmest bare et håndtak du fester på optikken din. Det er optikken som gjør mesteparten av jobben, men du kommer ikke til å få utnyttet optikken med mindre du har et håndtak du liker å holde i. Om de kamerahusene er valgmulighetene dine så kan du kjøpe det som ligger best i hendene og tenke på hvor du skal få penger til all den fine optikken. Kamerahuset betyr ingenting så lenge du liker det! Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hvordan er Pentax K10D sammenlignet med disse? Ser at det ligger på ca. samme pris (ca 6400) med 18-55mm kit objektiv.[snip] Pentax K10D Nikon D80 Canon EOS 450D Canon EOS 30D Hva lønner det seg og satse på om man skal ta foto av landskap, mennesker, sport, og i det heletatt, litt allround bruk, vil gjerne ha et kamera som tar skarpe bilder av objekter i bevegelse. Det kommer an på bruken, og hva som ligger best i hendene dine. K10D har jo værtettinger, noe som ingen av de andre kameraene har, det har også innebygget stabilisering i kamerahuset, så du får bildestabilisering på alle objektiver du setter på. Canon EOS 450D er fysisk mye mindre enn K10D, noen liker det. Det er også nyere, har live view og litt annet knask. Canon er generelt sett bedre en Pentax (K10D) på høyere ISO (mindre støy). Autofokusen til K10D har fått litt pepper for å være litt 'treg', og mange sier det ikke kan brukes til sport. Andre produserer meget bra action/sport-bilder med kameraet. Så det kommer an på hva man forventer, er vant til, og hvor dyktig man er. Treg AF krever gjerne mer av fotografen i form av litt mer tolmodighet/nøyaktighet, man må kanskje belage seg på å prefokusere og 'vente' på at motivet skal komme inn i fokusplanet, istedet for å la fokusen følge motivet. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye jeg skal legge i akkurat det. Jeg har ikke tatt denne type bilder selv, og har følgelig ikke hatt noe problem med AF-hastighet. Som sagt, det blir tatt mange strålende action/sport-bilder med K10D, men det kan kanskje være lettere med et kamera med raskere AF. Med objektiver med SDM (innebygget fokusmotor i objektivet) blir AF en god del raskere. Alle kameraene vil gi deg gode resultater, forutsatt at du som bruker er komfortable med de, og kan utnytte de. Generelt kan man si at det er bedre å bruke mye penger på god optikk enn på et godt kamerahus. Kitobjektivene til disse kameraene fungerer helt greit, Pentax sitt er ett av de bedre, Canon's 18-55 IS har også fått tildels svært gode tilbakemeldinger. Nikon'a 18-70 er også bra. Dog er ulempen med alle disse objektivene at de ikke har den helt store lysstyrken, og de er ikke så skarpe som det (selvfølgelig) dyrere objektiver er. Men som en start er det helt greie objektiver, om fotointeressen stiger/er fortsatt god kan man jo kjøpe et bedre objektiv etterhvert. Mellom K10D, D80 og 30D endte jeg opp med Pentax K10D, jeg angrer på ingen måte på det valget. Det var det kameraet som låg best i mine hender (med så vidt unntak av D200, men det var utenfor mitt prisområde). Du kommer nok ikke til å få (noen seriøse) 'dette kameraet er best'-svar. Det vanlige svaret er at det som ligger best i hendene dine, som føles mest naturlig (og som gir deg en god fuzzy feeling ) er det kameraet som er best; for deg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
bidz Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Jeg har nå bestemt meg og valget ble Nikon D80. Nå over til en litt ny problematikk. Jeg er litt usikker på hvilke(n) linse® jeg skal kjøpe med. Jeg har sett på en god del linser og lest en del reviews, men er fortsatt litt usikker: Det første valget består av: Nikon D80 m/AF-S DX 18-200 VR - 10599,- Regner med at dette også inkluderer batterigrep, siden Nikon har en kampanje der de gir bort gratis batterigrep på alle Nikon D80 kits. Dette er jo et veldig fleksibelt valg, 18-200mm, 11.1x optisk zoom, "en linse til alt". Men har også lest at kvaliteten på bildene som er tatt med denne linsen ikke er like optimal som linser med mindre brennvidde (f.eks. Nikkor 16-85mm VR). Fordelen er jo ekstremt stor fleksibilitet. Det andre valget består av: Nikon D80 digital SLR med AF-S DX 18-55 AFS G VR - 6495,- - pluss - Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED - 1999,- Totalt blir dette 8500,- Batterigrep er også inkludert her pga. Nikon D80's kit-kampanje. Da får jeg 18-55MM VR + 55-200MM VR til en mindre pris, men dette blir da to linser, som fjerner litt fleksibilitet, men som jeg regner med (?) øker kvaliteten på bildene noenlunde? Det tredje valget består av: Nikon D80 digital SLR med AF-S DX 18-135 f/3.5-5.6G - 7995,- inkl. gratis batterigrep pga kampanjen til Nikon. Dette er jo et rimeligere alternativ enn det første valget, mindre zoom men mer kompakt og anvendelig? Eneste problemet her er at linsen ikke har VR, noe alle de andre linsene har, og noe som er et veldig stort pluss når man zoomer inn (har sett en del reviews på cameralabs.com som viser VR). Er VR virkelig et så stort "must have" som disse nettstedene mener? Hva mener folket er det beste valget for all-round bruk? Jeg synes også Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR virker som et meget interessant objektiv. Det som er synd er at dette ikke finnes i kit med D80, og dermed går jeg også glipp av gratis batterigrep som har en verdi opp mot 2000kr. I tillegg mister jeg en god del fleksibilitet/zoom på dette valget, men jeg regner med at bildene vil få bedre skarphet med dette objektivet kontra de andre valgene? Endret 4. april 2008 av bidz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå