Gå til innhold

Nytt dSLR: Nikon D80 eller Canon EOS 450D

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg et førstegangs dSLR kamera, og har hovedsakelig kommet fram til to pakker jeg skal velge mellom.

Canon EOS 450D EF-S 18-55 IS Nordisk utgave - 6299,-

Nikon D80, AF-S DX 18-55mm VR f/3.5-5.6G - 6499,-

Har lest veldig mye godt om Nikon D80. Og Nikon D80 har jo stort sett vunnet alt som er i denne klassen (over EOS 400D). Men er altså litt usikker når det gjelder D80 vs EOS 450D.

Siden prisen er ganske lik, og objektivene har omtrent samme egenskaper (for mine øyne, kom gjerne med meninger/info her), så blir valget litt vanskelig - Kjøpe D80 og vite hva man får, kjøpe EOS 450D og kjøpe noe "nytt" som ikke er testet og sammenlignet mot andre.

Jeg ønsker og ta en del landskapsfoto og "sportsfoto" (objekter i mye bevegelse) stort sett utendørs, og skal ha stativ til kameraet også. Jeg har et Canon IXUS 860iS som kompaktkamera, så jeg skal ikke ha med meg dSLR'et "overalt", kun når jeg ønsker og ta ordentlige bilder, så størrelse/vekt er ikke så viktig for min del.

Hvilket av disse valgene mener folket er det beste kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ligger best i hendene! D80 er kjent som et veldig bra kamera, og jeg er sikker på at 450D er det også, så det er opp til deg å velge hva du liker å bruke. Stikk til en fotobutikk, prøv begge to (og kanskje noen andre, bare for å utelukke sjansen for at du liker de), velg et og begynn å gruble på hvilken optikk du skal ha. Landskapsfoto og sportsfoto bruker som oftest forskjellige typer objektiver (vidvinkel vs. tele), så du kommer sannsynligvis til å trenge mer enn kun et objektiv. Du kan jo godt utdype hva slags sportsfoto det er snakk om så folk med erfaring kan komme med anbefalinger.

Lenke til kommentar
Det som ligger best i hendene! D80 er kjent som et veldig bra kamera, og jeg er sikker på at 450D er det også, så det er opp til deg å velge hva du liker å bruke. Stikk til en fotobutikk, prøv begge to (og kanskje noen andre, bare for å utelukke sjansen for at du liker de), velg et og begynn å gruble på hvilken optikk du skal ha. Landskapsfoto og sportsfoto bruker som oftest forskjellige typer objektiver (vidvinkel vs. tele), så du kommer sannsynligvis til å trenge mer enn kun et objektiv. Du kan jo godt utdype hva slags sportsfoto det er snakk om så folk med erfaring kan komme med anbefalinger.

Jeg skal ta meg en tur i butikken og teste ja, men jeg har forholdsvis store hender/fingre visstnok, så jeg regner med at Nikon D80 vil være et bedre valg for meg sånn sett.

Ang. "sportsfoto" så kommer jeg til og ta en del bilder av hunder i kjapp bevegelse (på agility bane) samt hester. Dersom jeg trenger to forskjellige objektiver for disse scenarioene, hvilke er og anbefale? Og er det objektivet som følger med D80 på den linken jeg ga et bra objektiv? (AF-S DX 18-55mm VR f/3.5-5.6G)

Lenke til kommentar
Ang. "sportsfoto" så kommer jeg til og ta en del bilder av hunder i kjapp bevegelse (på agility bane) samt hester. Dersom jeg trenger to forskjellige objektiver for disse scenarioene, hvilke er og anbefale? Og er det objektivet som følger med D80 på den linken jeg ga et bra objektiv? (AF-S DX 18-55mm VR f/3.5-5.6G)

Det er helt greit. Byggekvaliteten er ikke helt topp, men bildekvaliteten skal visstnok være sterkt forbedret kontra det gamle kit objektivet uten VR.

D80 + 18-55 er ikke stock kit fra Nikon, så du får ikke med batterigrep som du gjør med 18-70 og 18-135 tror jeg.

Info

Lenke til kommentar

Hmm.. Men 18-70 og 18-135 har vel ikke VR? Tar jeg ikke feil, er VR det samme som Canon's IS løsning? Er ikke det en veldig kjekk funksjon og ha i et objektiv?

Finnes det noen ferdig pakker som selger D80 + 18-70/18-135?

Lenke til kommentar

VR er fint å ha, men then again, 18-70mm er kjent for å være et veldig godt objektiv - bedre enn 18-55mm, VR i trass. VR hjelper uansett ikke til de brukene du har oppgitt. Til landskap vil du bruke stativet om det er lite lys, og til sportsfotografering vil ikke VRen til 18-55mm gjøre noe godt.

Edit: Jepp, det fins pakker/kit. JapanPhoto skal ha D80+18-70mm til 6999.

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Jeg ville og tatt med Canon 30D i beregningen, spesiellt mtp at du ønsker å bruke kameraet til sportsfoto. Hvis jeg sitter på de rette tallene, så har 30D 5 fps, 450D har 3,5 fps, mens D80 har 3 fps. Tror i tillegg at du med store hender vil finne 30D mye bedre å holde i enn 450D. Jeg testet riktignok "kun" mot 400D, men ergonomi og hastighet var et av de avgjørende argumentene da jeg gikk til innkjøp av en 30D som mitt første speilreflekskamera på fredag.

Lenke til kommentar

Vel om 450D som har fått forbedret grep passer i dine hender så hadde jeg valgt det, dette fordi det er en ny modell med nye funksjoner som D80 mangler, i tillegg er D80 på tur ut av markede og vil trolig da falle kraftig i pris = større tap for deg.

Men uansett er det du selv som må avgjøre, det gjør du best ved å prøve begge.

EDIT: 30D som foreslås er heller ikke dumt,har det sel og er godt fornøyd.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vel om 450D som har fått forbedret grep passer i dine hender så hadde jeg valgt det, dette fordi det er en ny modell med nye funksjoner som D80 mangler, i tillegg er D80 på tur ut av markede og vil trolig da falle kraftig i pris = større tap for deg.

Hvilke nye funksjoner er det EOS 450D har som D80 mangler?

Lenke til kommentar
VR er fint å ha, men then again, 18-70mm er kjent for å være et veldig godt objektiv - bedre enn 18-55mm, VR i trass. VR hjelper uansett ikke til de brukene du har oppgitt. Til landskap vil du bruke stativet om det er lite lys, og til sportsfotografering vil ikke VRen til 18-55mm gjøre noe godt.

Takk, fant det nå, og med gratis batterigrep (Nikon kampanje) så blir jo dette en fin-fin pakke, faktisk :)

Men jeg lurer altså mer på "pros and cons" med og velge D80 framfor EOS 450D og vice versa. Kan godt slenge Nikon D40/D40x inn i sammenligningen også. Ønsker mest mulige meninger om dette før jeg bestemmer meg da jeg ikke er heeelt oppdatert på kamerafronten, så jo flere meninger som kommer fram jo enklere blir det og ta en avgjørelse :)

Lenke til kommentar

Hvilke nye funksjoner er det EOS 450D har som D80 mangler?

450D har fått en ny skarpere Digic lll prosessor, 14 bits. større skjerm. Skjerm som søker (live view) osv

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
450D har fått en ny skarpere Digic lll prosessor, 14 bits. større skjerm. Skjerm som søker (live view) osv

Men hva betyr det i praksis? Etter og ha lest en del av artiklene til Ken Rockwell så har jeg blitt i tvil om jeg heller skal satse på et billig kamerahus og bruker mer på optikk. Til og med kanskje hoppe ned på D40 som han har mange fine guides/tips og triks til.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Takk, fant det nå, og med gratis batterigrep (Nikon kampanje) så blir jo dette en fin-fin pakke, faktisk :)

Men jeg lurer altså mer på "pros and cons" med og velge D80 framfor EOS 450D og vice versa. Kan godt slenge Nikon D40/D40x inn i sammenligningen også. Ønsker mest mulige meninger om dette før jeg bestemmer meg da jeg ikke er heeelt oppdatert på kamerafronten, så jo flere meninger som kommer fram jo enklere blir det og ta en avgjørelse :)

Det var som svarte F... kjøpte 16-85 om mandagen kjøpte D80 hus i dag, heldigvis i samme butikk. Får nok ta meg en tur dit i morgen høre om det er noe mulighet for et batterigrep :whistle: . Ikke det at jeg trenger det men når Nikon spanderer tar jeg gjerne litt i mot :ermm:

Tatt 10 bilder med det allerede. Ser helt greit ut som nybegynner apperat.

Lenke til kommentar

Men hva betyr det i praksis? Etter og ha lest en del av artiklene til Ken Rockwell så har jeg blitt i tvil om jeg heller skal satse på et billig kamerahus og bruker mer på optikk. Til og med kanskje hoppe ned på D40 som han har mange fine guides/tips og triks til.

D40 syntes jeg var å dra den litt langt, merk at jeg sier "jeg syntes" dette fordi jeg har prøvd det og kritiseres 350D/400D for å være lite uhåndterbart ja da er det værre.

Men tanken din om å satse på god optikk er meget bra,bildekvaliteten blir ikke forskjellig  om du har D80- 450D- 40D eller D300 om du har like god optikk på dem.

Lenke til kommentar
D40 syntes jeg var å dra den litt langt, merk at jeg sier "jeg syntes" dette fordi jeg har prøvd det og kritiseres 350D/400D for å være lite uhåndterbart ja da er det værre.

Men tanken din om å satse på god optikk er meget bra,bildekvaliteten blir ikke forskjellig om du har D80- 450D- 40D eller D300 om du har like god optikk på dem.

Siden dine innlegg er basert på dine egne erfaringer (signaturen din) så regner jeg med at du har prøvd alle med tilsvarende optikk? Jeg har ikke prøvd noen av dem, men om 450D og D300 gir lik billedkvalitet med lik optikk er det da bare byggekvalitet, innstillinger etc som er forskjellen og det du får i tillegg med bedre hus? (Prisforskjellen er jo 100%).

Just wondering

Lenke til kommentar

Men tanken din om å satse på god optikk er meget bra,bildekvaliteten blir ikke forskjellig om du har D80- 450D- 40D eller D300 om du har like god optikk på dem.

Siden dine innlegg er basert på dine egne erfaringer (signaturen din) så regner jeg med at du har prøvd alle med tilsvarende optikk? Jeg har ikke prøvd noen av dem, men om 450D og D300 gir lik billedkvalitet med lik optikk er det da bare byggekvalitet, innstillinger etc som er forskjellen og det du får i tillegg med bedre hus? (Prisforskjellen er jo 100%).

Just wondering

Du glemte et ord når du skulle vise til signaturen min (Mine innlegg er i hovedsak basert på egne erfaringer .) :p

Grovt sett kan du si det slik, nå har jeg ikke prøvd d300 av de jeg nevner da.

Men det er i hovedsak optikk og mannen bak kamera som er avgjørende her når vi snakker om disse.

I tillegg har jo dyrere modeller som regel en del flere innstillinger som kan brukes, men jeg snakker her om bildekvaliteten rett ut av kamera og jeg tror ikke du skal kunne skille et bilde tatt med feks en 400D med feks en EF 200mm f/2,8 og et tatt med et 40D med samme objektiv.

EDIT: Har ikke prøvd 450D enda da den så vidt er kjommet i butikken,men den er neppe dårligere enn 400D, heller bedre.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd noen av dem, men om 450D og D300 gir lik billedkvalitet med lik optikk er det da bare byggekvalitet, innstillinger etc som er forskjellen og det du får i tillegg med bedre hus? (Prisforskjellen er jo 100%).
Bedre byggekvalitet og værtetning, høyere seriebildehastighet, kraftigere og raskere autofokusmodul (som er nødvendig for å utnytte den høyere seriebildehastigheten). D300 kan vel også sies å ha den råeste skjermen av noe digitalkamera (sammen med D3 og Alpha 700, som har samme skjerm).

Nikon sine dyrere hus har også bedre bakoverkompatibilitet mtp. optikk enn billigere modeller. F.eks. så kan D200/300 bruke eldre manuelloptikk (uten elektronikk) i blenderprioritetsmodus. På D40, D60 og D80 kan du kun bruke manuell modus, uten å få noe hjelp av lysmåleren.

Lenke til kommentar

Greit nok tilbud. Men telezoomen er uten bildestabilisering.

Personlig hadde jeg gått for D80 med 16-85mm VR fremfor en 450D med passende optikk. Dette fordi D80 har en meget god søker og ligger veldig godt i hånda. Og 16-85 er et nytt og godt objektiv som du vil ha glede av lenge.

Prøvde 450D idag, og jeg synes grepet var dårligere enn 350D/400D!

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...