Gå til innhold

Bytte systemdisk uten OS-reinstallering?

Anbefalte innlegg

Heyhey!

Tittelen sier vel det meste, tenker jeg. Jeg har litt lite lagringsplass og har tenkt å skaffe en ny disk. Så slo det meg at det kunne være økonomisk å bruke den gamle disken i en HTPC jeg skal bygge. Den ene disken jeg har nå fungerer både som system- og lagringsdisk. Problemet er bare at jeg er for lat til å reinstallere operativsystemet. Derfor lurer jeg på om følgende er mulig:

1) Sette i ny disk

2) Partisjonere ny disk i partisjon X og Y

3) Kopiere alt fra D (lagringspartisjon) på gammel disk til Y på ny disk

4) Kopiere alt fra C (systempartisjon) på gammel disk til X på ny disk

5) Sette Y som oppstartspartisjon, fjerne gammel disk, repartisjonere og gjenbruke gammel disk

6) Call it a day

Det er vel også sånn at man må kalle systempartisjonen på windoze-maskiner for C. Derfor lurer jeg på om det hadde vært mulig å gjøre følgende mellom punkt 5 og 6:

5.1) Boote en linux-distro fra live-CD

5.2) Endre navn på X til C og Y til D via programvare i Linux

5.3) GOTO 6 :p

Eller må linux installeres for at dette skal funke? Funker det egentlig i det hele tatt?

Jeg har en del kjipe erfaringer med at ting går skeis når man driver med sånt som dette, så alle tips tas imot med takk!

Hvis dette krever veldig masse tid og ekstraprogrammer innstallerer jeg selvfølgelig OSet på nytt, men jeg hater alltid å gjøre det...

-GG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

følgende er mulig:

1-3 ja men om du har programvare som er installert på lagringspartisjonen kan det hende at du får problemer med å kjøre de på den nye disken.

4 nei ikke kopiere direkte over men en kan "flytte"(speile) en partisjon til en annen disk med å lage et backup image av system partisjonen med programmer som norton ghost eller acronis true image, med et av disse programmene så tar en backup av hele partisjonen eller alt av innholder også legger det på et annet media(dvd,minnepinne,harddisk,ftp)for så og pakke ut imaget på den andre disken så har du 2 disker med nyaktig samme system.

5. etter en har fått image ut på den andre disken så er det bare til å repatisjonere den gamle disken å bruke den til HTPC-en

man må ikke kalle systempartisjonen for C: , systemet fungere selv om den på eks: E

5.1 - 5.3 når en "flytter"(speile) system partisjonen over på en annen disk så blir det samme windows letter, altså systemet ligger på C: , viss systemt ikke ligger på c: når en har flyttet det over på den andre harddisken så bør det går greit å gjøre det via en live cd.

6. call it a day and relax, :p

Endret av odd martin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...