roarkl Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 NOTE: Dette er ikke en klage tråd! Jeg vil bare høre om mange har mye lekser, innleveringer og slikt. Dette er også en måte for meg å få bedre motivasjon eller gå til rektor å si ifra. Læreren vår sier bare at 10ende trinn er tøft, og det vil jeg gjerne finne ut av. Så les denne her med forståelse c^^.) 1 - Hei, jeg lurer på hvor my lekser dere har? Jeg synes selv at jeg har mer en de andre klassene på vår skole. Litt for mye egentlig. Så nå prøver jeg å få bevist at vi ikke har det for å få opp motivasjonen; noe jeg sliter med;S 2 - 1 uker består av: ca 15 matte oppgaver, 8-12 samfunnsfag oppgaver, noen "tilvalgs oppgaver"(tilvalg er enten tysk, fransk, spansk, engelsk fordypning eller praktisk prosjekt arbeid), 11-13 naturfags oppgaver og 4-8 KRL oppgaver. Detter enkle oppgaver som ikke krever all verdens refleksjon. 3 - I tillegg til dette består arbeidsprogrammet av ivertfall et prosjekt med en tids periode på 3 uker(ferien teller ikke) og ivertfall 4 tekster som skal skrives. En tekst skal skrives på omtrent 2 uker, 3 når det er ferie og av og til 1 uke om det passer læreren. 4 - Denne uka har vi: Det normale i andre avsnitt minus naturfags oppgavene pga. et prosjekt. Nå har vi 4 store prosjekter, naturfag, samfunnsfag, musikk og kundst og håndverk. (sist uke hadde vi framføring i et og da var det total: 5). Vi har også 12 tekster som skal rettes (de andre vi har skrevet var bare for å ha noe å gjøre i norsken etter det jeg vet) og levers i en mappe. NOTE: Vi hadde også prøve eksamen fra torsdag til mandag. Dvs. at vi gjorde det samme som vi skal gjøre på eksamen for å øve oss, noe som jeg er takknemlig for å få gjennomføre. 5 - Denne uka varer fra onsdag sist uke etter påskeferien til og med fredag (jeg må jobbe i helga som kommer for å bli ferdig, hvis jeg blir). Jeg jobber fra 13.45-16.00. 16.20-18.00 utendom mandag, onsdag og torsdag fordi da trener jeg og går på et skrive kurs. I helga jobber jeg ofte fra 6 timer til en hel dag + et par timer. 6 - Det negative med dette her er at jeg har lite fritid og at det skaffer altfor mye krangel hjemme (litt på grunn av press fordi foreldrene mine vil at jeg ska komme inn på den vidergående skolen jeg vil) , noe som ikke gjør det så greit å spør om hjelp hvis jeg sliter med en oppgave. Selføgelig blir jeg og foreldrene mine "venner" igjen. 7 - Jeg har snakket med 2 andre ungdomskoler (dvs. andre i 10ende klasse) og de sier at vi helt klart har mer lekse enn dem. 8 - Jeg lurer altså på om jeg er en sutrende liten unge som bare klager? eller om vi faktisk har litt mye lekser. Jeg har snitt på bare 3,8. Jeg mener selv at om jeg hadde hatt en annen lærer ville snittet kanskje økt en smule. 9 - Dette her er bare et eksempel på at lærere favorisserer, så ikke les det om du ikke vil! : For noen uker siden ringte telefonen til hun som hadde best snitt i klassen (og skolen). Da begynte læreren å synge for å unngå å høre det. To sekunder senere ringer en annens mobil, da reiser læreren seg opp og gir anmerkning og indrar mobilen med en gang. Begge de to jobber på skolen, men den eleven som ikke fikk anmerkning var en jente. 10 - Akkuratt nå er jeg nokså utslitt og trøster meg selv med å tenke at det snart er over. Tusen takk til alle som leser dette. All konstruktiv tilbakemelding vil bli mottatt med en stor takk! NOTE: Send gjerne PM om det passer det bedre. NOTE2: Beklager om det kom skrivefeil, har litt dårlig tid og da ble det hastverksarbeid. NOTE3: Til de som tenker: "Hvordan kan han skrive dette her på den tia jeg gjør lekser? Sluntrer han ofte unna?". Svar: Jeg trenger motivasjon! Er skole lei, noe som jeg ikke ønsker å være. Likte å lære ting før, men det er ikke helt det samme nå lengre. Jeg kommer til å jobbe lengre en til kl. 18.00 i dag for å ta igjen tapt tid. Som regel bruker jeg 18.00-21.00 til fritids interesser som kjæreste, PC-en min og å lære meg javascript. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Eg vil ikkje seie at du har mykje lekser. Gjekk i 10. i fjor, og hadde meir lekse i samtlege av dei 10 faga du legg fram her. Stiloppgåvene fekk vi alltid ei veke før den skulle leverast. I naturfag hadde måtte vi lage hefte til kvart kapittel der notat og alle oppgåvene skulle vere med. Lengda var på om lag 10 sider per kapittel. Heftet skulle leverast inn og vurderast. Men alt arbeidet gav resultat Dersom andre får mindre lekser enn det du har, meiner eg lærarane gjer dei ein bjørneteneste. Lenke til kommentar
Mr_Petter Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 1. Vi har ganske mye lekser(syntes hvertfall jeg), men det skal jo ikke være lett heller, sliter ganske mye jeg, for å bli ferdig i tide.... 2. 3-6 matteoppgaver(vi har 3 vanskelighetsgrader å velge i, jeg tar middels), 12 samfunnsfag oppgaver,tilvalg(har praktisk prosjekt, men det er jo bare gøy ), rundt 6-9 naturfagsoppgaver og har hatt de fleste gangene i krl å skrive mye om en verdensreligion(Islam, Buddhisme, Hinduisme, Jødedom og Kristendom), som må være ferdig på to uker(dette er vanskelig!) Vi har kansje ikke like mange oppgaver som dere, men en del av de er ganske vanskelige til tider... 3. Vi har også prosjekt av og til(men jeg elsker prosjektarbeid), som går over en lang tidsperiode(2-4 uker), og ferien gjelder ikke... 4. Vi pleier å må rette noen oppgaver, som vi har levert på skolen, eller gjort på skolen, men retting tar sjeldent lang tid. Vi hadde også prøveeksamen, men vi fikk "48 timer" på å forberede oss... 5. Jeg sitter også utrolig mye med lekser, men hver mandag, ser jeg på ukeplanen og planlegger uken min, så jeg kan prøve å være litt sosial . Jeg må også ofte jobbe i helgene... 6. Kjenner meg igjen her ja... 7. Kansje det er dem som har for lite? 8. Litt sutrete , men skjønner deg jo, jeg blir også ganske frustrert av og til av alle leksene vi får(+ alle prøvene som aldri tar slutt). Jeg vil si at dere har en del lekser ja, men ikke for mye. Jeg har et snitt på 4,3 , jeg vet at jeg hadde gjort det bedre visst klassen kunne begynne å holde kjeft i timene(selv om jeg har en tendens til å bråke AV OG TIL) 9. Det var da måte på favorisering... Vet det ikke er sjeldent, men dette høres veldig urettferdig ut, hvis du er sikker på at læreren hørte/så det. 10. Jeg og, nesten så jeg har begynt å telle dager, men bare du har mange gode venner på skolen som er der for deg, hjelper det stort! Jeg har vært skolelei i 1 år nå(ordentlig skolelei) og er det enda... Men kan ikke gi opp nå, som det ikke er lenge igjen... Jeg jobber av og til om natten for jeg føler at jeg jobber bedre og mer effektivt da(pleier det når jeg gjør prosjektarbeid), men vi er jo forskjellige, bare prøv å finn en "plan" som virker for deg... Lenke til kommentar
Elij Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Vi har temmelig annerledes... For å begynne med matte, har vi en lærer som ikke liker å gi lekser. Vi får innføringer iblant, men det er det. Til gjengjeld må vi selv sørge for at vi forstår det som blir forklart i timen, og at vi klarer å henge med. Det betyr temmelig mye på noen, og nærmest ingenting på andre. Må si at jeg foretrekker denne ordningen, håpløst at alle skal gjøre de samme oppgavene når man er på et så forskjellig nivå! I naturfag har vi det samme, bortsett fra at vi ikke har innføringer, men må skrive notatark til hver kapittelprøver (prøver for hvert kapittel). Pleier å ta evigheter for min del... Men har omtrent ikke gjort noen av oppgavene, og ligger ikke akkurat an til en dårlig karakter av den grunn. Stiler hjemme, i alle fall i norsk, har vi ikke lenger. I stedet har lærerne valgt å ha noen skrivedager, der vi må bruke døgnene før på å forberede oss. Tror det har en sammenheng med at de vil måle vår kompetanse, og ikke den vi har med foreldrene... Men leksene går stort sett ut på å lese noveller før timene starter, finne bakgrunnsstoff, lage forfatterportretter etc. KRL har vi også et opplegg som går ut på at vi må lære oss stoffet, i det minste akkurat nå. Og med tanke på at bibelhistorie ikke er blant det morsomste, bruker i det minste jeg temmelig mye tid på det... Samfunnsfag har vi en god del oppgaver i. Så mye at halve klassen ikke hadde gjort alt sist. Det sier vel en del... Og i engelsk varierer det virkelig. Kan ha 2 uker med EKSTREMT mye, og så 2 uker ingenting På toppen har vi alltid minst 1 prosjekt. For øyeblikket i historie, tidligere har det bl.a. vært litteratur. Men mye valgfrihet her, tror det gjelder som bra Etter å ha sett gjennom må dette virke omtrent som en drøm, i alle fall fra mitt synspunkt. Men med tanke på at det ikke er det, langt ifra, har jeg kanskje ikke klart å fremstille det helt riktig. Men håper det har kommet frem at vi har en del frihet, men også utrolig mye ansvar. Bare glad vi ikke har "Løs oppgavene på s. 96-99" i alle fag. Litt vanskelig å sammenligne med deg, ja. Men husk at jobb er noe du ikke kan skylde på, ikke mer enn du kan på en fritidsaktivitet. Lenke til kommentar
roarkl Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Mange takk for alle de svarene jeg har fått=)! BTW vi hadde også 48-timers modellen, men siden det var helg midt inni det tidsrommet lærerne ville ha den på fikk vi helga også (selv om det egentlig ikke burde vært der). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå