Gå til innhold

Hvor mye har HK å si på ytelsen

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om hovedkortet har mye å si på ytelsene til en PC.

Måtte ha noe billig før jul, så kjøpte en AMD 4400+ og et MSI HK til ca 350,-.

Nå har jeg bestilt 8800gt osv, og er ganske knapp på penger.

Og jeg trenger en bedre prosessor. Har sett at HW anbefaler Intel E8400, men da må jeg ha nytt HK også. Så vil ytelsene bli veldig mye dårligere om jeg kjøper AMD sin 6400+ og kjører den på et billig HK?

AMDen er vel i grunn litt dårligere. Men trenger en okei/bra gaming PC som står i stil til grafikkortet.

Håper på svar

Mvh

Startrack

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lommeboka som bestemmer,og en 6400+ er en bra cpu.Hovedkortet du linker til,viser også en cpu.

Når du først skal oppgradere,ville jeg ha valgt E8400 feks et MSI P35 Neo2-FR .E8400 har bare sporadisk vært på lager i det siste,men jeg vil tro at den kommer for fullt nå i april.Du vil få en bra ytelsesøkning med dette.Men som sagt,lommeboka bestemmer.

Jeg ville også vurdert å kikke på demosalget til Komplett.Bra utvalg i hovedkort der,og du kan gjøre et godt kjøp.

Da kan du heller selge hk og cpu på bruktmarkedet her på hardware.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Det er lommeboka som bestemmer,og en 6400+ er en bra cpu.Hovedkortet du linker til,viser også en cpu.

Når du først skal oppgradere,ville jeg ha valgt E8400 feks et MSI P35 Neo2-FR .E8400 har bare sporadisk vært på lager i det siste,men jeg vil tro at den kommer for fullt nå i april.Du vil få en bra ytelsesøkning med dette.Men som sagt,lommeboka bestemmer.

Jeg ville også vurdert å kikke på demosalget til Komplett.Bra utvalg i hovedkort der,og du kan gjøre et godt kjøp.

Da kan du heller selge hk og cpu på bruktmarkedet her på hardware.

Okei. Takk :)

Beklager, skulle være denne linken til HK www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321979

Ja har sett på den prosessoren og mange sier den er bra, men blir anbefalt av noen å legge i litt ekstra å kjøpe quad. Eks Q6600

Noen formening om det?

Endret av Startrack
Lenke til kommentar

Jeg har en E8400 som jeg har klokket til 4.0GHz i en nr 2 pc.Har en Q6600 som går på 3.8GHz i min egen pc.

Jeg synes at firekjernen virker smoothere uansett hva jeg gjør på pcen.Selv om frekvensen er 200MHz lavere enn E8400.

Mener å huske at det blir et prisfall nå i april på bla Q6600.I så fall ville jeg kjøpt Q6600 og klokket den litt.

Lenke til kommentar
Mener å huske at det blir et prisfall nå i april på bla Q6600.I så fall ville jeg kjøpt Q6600 og klokket den litt.

Såppass, vet du noe mer om når det eventuelle prisfallet vil komme? :)

Har nå satt meg en grense på ca 1700-1800,- på CPU.

Så blir mest sannsynlig Q6600.

Så også at AMD har lansert en 4 kjerna Black edition, den lå litt under i pris, men Q6600 var visst hakket vassere.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe et nytt HK så burde du velge et hk som har kvalitet! Og det kortet er ett abit IP35 https://prisguiden.no/product.php?productId=74567 , Hovedkortet har mye og si for at du skal få utnyttet alle komponentene i pcen, men hvis du ikke overklokker så burde du kjøpe https://prisguiden.no/product.php?productId=74583 som er litt billigere men nesten like bra hvis du ikke skal overklokke. De to kortene skal være ganske bra.

Lenke til kommentar

Huff... Blir bare dyrereog dyrere det her :p

Er ikke en kjempe-klokker da. Men hadde tenkt å klokke prosessoren litt da, siden de sier det er så lett å klokke den.

Kanskje jeg skal se litt på det hovedkortet...

Må se det an når lønninga kommer inn :)

Lenke til kommentar

Samt en god strømforsyning. Enda mer penger...

EDIT:

Hadde nok selv gått for en X26400+, sparer deg selv for mye penger, og du kan heller oppgradere hele systemet senere med ddr3 ram osv når den tid kommer. Istedet for å blåse av en haug med ekstra penger nå for bittelitt bedre ytelse. 6400+ og 8800gt sparker kraftig ifra på nyere spill det og! :)

Endret av lperik
Lenke til kommentar
Samt en god strømforsyning. Enda mer penger...

EDIT:

Hadde nok selv gått for en X26400+, sparer deg selv for mye penger, og du kan heller oppgradere hele systemet senere med ddr3 ram osv når den tid kommer. Istedet for å blåse av en haug med ekstra penger nå for bittelitt bedre ytelse. 6400+ og 8800gt sparker kraftig ifra på nyere spill det og! :)

Hehe, så du mener virkelig at han burde gå for en amd?? Da bør du heller kjøpe deg en intel celeron istedenfor en amd, Men startrack burde kjøpe en e8400 fordi den har VELDIG bra ytelse, men er kanskje ikke den billigste, men den er veldig bra. Amd ligger etter med mye så ikke velg det!!

Lenke til kommentar

Ang kjøling har jeg en Thermaltake blueorb som jeg skal sette på.

Tror den skal funke greit til litt klokking i alle fall.

Av strømforsyning har jeg en OCZ StealthXstream

Har vel nå sett at jeg må legge litt mer penger i for å ha noe som varer litt.

Så har vel kanskje bestemt meg for Q6600.

Men ikke for hovedkort enda :p Er så mange som anbefaler så masse.

Hvis det er til noens interesse har jeg dette i resten av PCn.

2gb Geil ram

Club3D 8800gt

Creative lydkort

Sunbeam kabinett

+ 500gb harddisk og litt ekstra dall. Blåe vifter, zalman viftestyring osv.

Som grafikkort bruker jeg nå mitt 6600GT :p

Siden jeg ikke får 8800gt til å vrike på hovedkortet mitt >.<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...