Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oldschool VW Golf GTI


crea

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk takk :blush:

Har tenkt litt på motorbytte, men blir nok ikke VR6. Den er litt vel tung for en stakkars mk1 ;) Dette er jo bare kosebil, men en 16v med 140 hk fra Golf 2, hadde jo ikke vært å forakte. Ellers må jeg si det frister litt å bygge en banebil med skikkelig sugemotor etterhvert også.. :love:

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle kommentarene :) Det gjør det litt mer inspirerende å slite seg ut i garasjen på ettermiddagen, og komme over den lille ulykka.

 

Her er bolten som er skyld i alle problemene. Her ser dere merket hvor bærekula dro over.

241mk1.jpg

 

Og her har dere drivakselen som har forlatt girkassa. Den reiv opp den gummibelgen rundt, så den må jeg kjøpe ny.

242mk1.jpg

 

Har ikke fått skrudd opp det indre drivleddet der enda, fordi jeg måtte ha noen tolvkant bits. Så jeg tok meg en tur til Biltema og handla. Samtidig så var jeg innom far som hadde en 1968 Jaguar Type E V12 på besøk. Så jeg fikk lov til å ta den en tur. Fytti føkk for en maskin :dribble: 5.6 liter som buldra godt når jeg dro på. Moro!

 

DSC00306.JPG

DSC00307.JPG

DSC00309.JPG

Lenke til kommentar
Fet Jag, og fortsatt fet Golf! Synd å høre! Jeg fikk heller ikke kommet meg til Våler, men heldigvis bare pga jobb.

Alt går ikke alltid som man vil gitt. Forskjellen er at du tjente penger, mens jeg tapte penger.. hehe ;)

 

Idag har jeg vært å plukka fra hverandre det indre drivleddet og det ser ut som det har gått bra. Så eneste jeg trenger er gummien rundt og maaasse fett. Forskjerm er bestilt og kommer antagelig på mandag, og da er det bare å ringe lakkerern. Og så har jeg jo kjøpt ny bærekule og bolter. "Heldigvis" så er det meldt regn i helga så det hadde ikke blitt noe kjøring uansett :whistle:

Lenke til kommentar
Ser ut som en skikkelig fint bygd Golf Cera! Veldig pent arbeide, og veldig smakfult gjort. Utrolig synd med skaden! Lykke til med de nødvendige reperasjoner!

 

Takk for det :) Bilen er nå på beina igjen. Tok litt lenger tid enn jeg trodde pga skjermen.

 

Her er drivleddet av og så satt sammen igjen. Jeg syns det så helt ut, men når jeg kjørte nå så fikk jeg sånn klakk klakk lyd. Men har ikke fått sjekka helt om det kommer fra indre eller ytre.

245mk1.jpg

247mk1.jpg

 

Og på bilen igjen. Ganske grei skuring egentlig.

248mk1.jpg

 

Kenneth kom innom med tøff genser :D Han har lova meg et av wheel-whores klistremerkene han fikk med også.

251mk1.jpg

 

Han knipsa litt bilder, og her var det god stemning når det eneste som gjenstod var å feste bærekula. Kjøpte denne ny på tema tilfelle den andre ble skada.

252mk1.jpg

 

Tectylert skjerm..

250mk1.jpg

 

Og voila!

254mk1.jpg

 

 

Var ute og kjørte litt idag i finværet. Men som sagt så er det ganske mye slark i et av drivledda på høyre side. Bråker og høres ikke helt bra ut. Det var et lite skår i gleden. Men det var godt å få lufta einsern litt igjen :)

Lenke til kommentar

Ikke noe bur her nei. Og har ikke vært i Drammen igår. Så er en eller annen kar som driver å kjører rundt i en hvit einser :) Du er faktisk ikke første som spør om det heller. Men har aldri sett denne andre bilen selv. Han har i det minste bra smak :p

 

Fått på klistremerke bak :) Lurer på å ha en svart list/tape på bakluka der i samme høyde som på sidene. Den blir nesten litt for hvit bakfra.

255mk1.jpg

Endret av crea
Lenke til kommentar

I helga var det duket for cruising til Ås for å besøke "Parts and Retards" og Håkon. I følget var det Tore i sin 75 Golf LS, Kenneth i sin 85 Golf 2 C, og min einser.

 

DSC_0115.jpg

 

Vi kom helt til andre sida av Oslo før bilen min begynte å bromme fælt. Og plutselig sa det pling-skraaaap. Og det ble et lite stopp på veiskulderen.

DSC_0128.jpg

DSC_0133.jpg

 

Røret rundt bakerste potte knakk! Og dette var da helt for bare et par dager siden. Har ikke hørt noe antydning til lekkasje heller. Men det var jo riiimelig slitent det som satt der så var vel ikke en overraskelse. Vi røska av bakerste delen og fortsatte, dog med atskillig mer lyd! :roll: Er bra flaut. Men fant ut at rundt 2500 rpm så var det overkommelig.

 

2.jpg

3.jpg

 

Vel framme ble det skitprat og kanellsnurrer mens vi satt i skyggen og orket egentlig ikke gjøre noen ting. Fikk kjøpt meg noe småtteri som skal på bilen etterhvert da. Nyyydelig einser :)

DSC_0140.jpg

DSC_0147.jpg

7.jpg

 

Fikk tatt en titt på FK golfen til Håkon også. Har kun sett den på bilde. Og noen av dere kjenner den kanskje igjen fra FK katalogen. Rimelig kul bil vil jeg si. Ganske brutal valsing på denne og. Må vel bare gi denne to tomler opp :thumbup::thumbup:

8.jpg

 

Så tok vi en cruisetur ned i Drøbak for å se hva som skjedde der. Og jeg må si jeg ble overraska over hvor utrolig idyllisk det var der. Håkon leda an og det ble til slutt burger på Balkan. Rett før vi skulle dra dukket Vegard opp med 4'er golfen sin. 4'er stasjonsvogn har egentlig bra potensiale, noe jeg syns Vegard har bevist :) Planene han har framover med den kommer nok bare til å gjøre den enda bedre :)

DSC_0142.jpg

DSC_0143.jpg

 

Så på vei hjem gikk det helt galt. På vei ut av ei rundkjøring skulle jeg gi på litt ekstra, men det tålte hvis ikke drivleddet mitt. Som jeg har nevnt litt tidligere her så var det litt slakk i det, men jeg håpa det skulle holde en stund. Det gjorde det ikke ;) Men vi fikk da mye vink og folk tuta og smilte på oss der vi stod. Fint vær var det, og gode kamerater. Så var ikke så ille å stå der. Vi lurte på å kjøpe engangsgrill og gjøre en helaften ut av det hele :p

DSC_0150.jpg

 

Så da var det opp på hengern igjen! Må snart ha en følgebil bak tror jeg :whistle:

DSC_0174.jpg

 

Syns ikke jeg har dritmye flaks når det gjelder denne bilen. Men man må vel regne med litt. Ringte biltilsynet og fikk vite at den faktisk ble avregistrert i april 1999. Så den har faktisk stått i 10 år, og da dukker det vel gjerne opp litt. Så nå blir det eksosbytte og NYTT drivledd (ikke noe fiksing av gammelt denne gangen). Jeg gruer meg litt til å starte, for hvis noen av dere har vært ute de siste dagene så er det ikke akkurat kjølig :blink:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå gitt. Så får vel ta en småstor oppdatering her.

 

Sist oppdatering var turen til Drøbak hvor både det gamle drivleddet og eksosen gikk føyka. Det fikk jeg fikset et par dager etterpå. Viste seg at det midtre røret var rimelig slitent. Så kjøpte nytt mekonomen rør. Har egentlig lyst på rustfritt, men av og til bestemmer lommeboka.

 

256mk1.jpg

 

Så ble det litt kjøring og et lite treff i Fredrikstad på VW Internationals #17. På veien dit havnet vi bak noen av besteforeldrene til einser'n.

IMG_5831.jpg

DSC_0035.jpg

 

Fattern donerte bort nøkkelring til einsern også. Hehe..

257mk1.jpg

 

Det har jo hendt at jeg har subba litt asfalt med denne vogna. Og til slutt etter en saftig smell i bakken sa bunnpanna hei og takk for seg. Dette var på veien til Gjøvik så vi måtte bare sette den igjen på Roa og hente den senere.

 

260mk1.jpg

262mk1.jpg

 

 

Som dere ser så lagde jeg en ganske fin stripe etter hvor jeg kjørte :p

263mk1.jpg

 

Og her ser dere hullet :p

265mk1.jpg

 

Heldigvis er bunnpanna av stål så er lett å sveise igjen. Men er jo ikke noe moro å stå der uten olje langs veien. Så jeg fikk tak i ei 5mm stålplate. Og tro meg når jeg sier at å bøye til den var ikke bare bare. Kjørte traktoren oppå den uten at den ga seg ei mm. Men fikk til slutt bøyd til og sveisa den fast i bunnpanna. Så blir jo en slags skliplate.

 

267mk1.jpg

268mk1.jpg

270mk1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...