Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oldschool VW Golf GTI


crea

Anbefalte innlegg

Har drevet å syslet med en Golf 1 en stund og nå begynner det å nærme seg tid for å få den sammen igjen. Tenkte å skrive litt her om hva som er blitt gjort når jeg har en ledig stund.

 

Kjappe fakta

Bilen: 1983 Golf GTI.

Motor: 1781cc 112hk

Vekt: Ca. 850 kg.

Km: 219 000 km.

Farge: Krokan med innslag av mose her og der. (Alpine white)

Ekstrautstyr: Takluke + GTI tilbehøret som breddere doble lykter osv.

Innkjøpspris: 2 lapper.

Rust: Masse.

 

Planene for bilen har hele tiden vært å få den oldskool. Det vil si nogenlunde orginal, med små dassruller til hjul og så lav som fysisk mulig. Planene har blitt litt forandra etterhvert, men vil fortsatt si at den er innenfor oldskewl kategorien. Men mer om det senere. Det er kanskje mer interessant med et bilde av bilen. Her er bilen etter at jeg henta den. Den hadde da stått ute i ca. to år. Bremser var fine og rustne så den stod omtrent bom fast. Vi måtte faktisk dra den ned en bakke med en firehjulstrekker. Så litt mørkt ut siden vi skulle taue den hjem, men etterhvert løsna den og rulla så fint som bare det. Bremser var ikke tilstede men vi kom oss hjem.

 

001mk1.jpg

002mk1.jpg

003mk1.jpg

 

Motor'n ville ikke gå når jeg fikk den. Kult med oljekjøler da. Men motorrommet minner meg ikke akkurat om noe glansbilde. Men det er ikke første prioritet hos meg, da det er litt for mye stress å holde fint, og er stort sett bare jeg som skal glane neddi der. Og så lenge motor'n går er det det viktigste. Men det gjorde den altså ikke på det tidspunktet.

006mk1.jpg

 

Noe av grunnen til at den ikke gikk var så enkelt som mangel på en viktig væske, også kjent som bensin. Mange av dere har kanskje hørt om dette. Skulle helle på en skvett men ble våt på beina, og det viste seg at påfyllingsrøret hadde sett bedre dager. Fikk tak i nytt på høggern som var nesten nytt.

007mk1.jpg

 

Etter å fått fylt på bensin så var det å prøve å få start. Men denne gangen ble det vått i motorrommet. Massive bensinlekkasjer. Hadde heldigvis en kompis med en gammel Saab 900 med K-Jetronic, som jeg kunne rappe noen deler av. Byttet i samme slengen bensinfilter, plugger og olje. Etter litt kinning, hosting, og enda mer kinning starta den og gikk, og første kjøretur ble avholdt ikke lenge etterpå. Vi fant for ut at det elektriske anlegget ikke var helt på nett for å si det sånn. Lys i dashen skrudde seg litt av og på, og det samme gjorde den lydvarseleren for at lysa stod på. Og klokka levde sitt eget liv.

011mk1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så var tiden inne for å ribbe bilen. Se hva for slags haug jeg egentlig har kjøpt.

009mk1.jpg

015mk1.jpg

 

Siden takluka var litt på halv 12 så hadde det rent inn vann. Og støydempinga var helt gjennomvåt selv om det var lenge siden forrige regnskyll. Så naturlig nok hadde det blitt et lite rusthull i gulvet på førersiden.

037mk1.jpg

 

I tillegg var det mye smårust her og der. Kanalene var ikke dødspene, frontplata var bulkete. Bakluka og ene døra var nesten rusta hull i. Skjermbuene var ganske slitne blitt.

 

Knekte fjører som visstnok skulle være 40 mm senkefjører. Men syns bilen var ganske høy jeg da. Hvis jeg husker riktig så er GTI'n senka 20 mm fra før. Så da blir det vel egentlig bare 20 mm senk. Ikke nok med andre ord.

018mk1.jpg

 

Ellers var den overraskende bra under! Bortsett fra et litt slitent eksosanlegg.

017mk1.jpg

 

Bak forskjermene var den helt som ny. Jeg gravde meg gjennom 4 cm med karosserimasse for å få komme til mutterne på innsiden så der har noen gjort en skikkelig jobb.

023mk1.jpg

Lenke til kommentar
Flott prosjekt.

 

Fremtidige planer?

Takker! Har hatt mange planer :) Men helt fra starten så har planen vært griselav med små breie hjul med kant og kromfangere. Blir ikke noe styling eller anlegg å snakke om på denne. Den skal som sagt ha et litt oldskewl preg. Skal poste mer bilder av prosessen imorgen. Den er lakkert nå, så det er "bare" å skru den sammen. Men det kommer utover i tråden. Må jo først få folk up to date.

Lenke til kommentar

Siden demperne var knekt så så jeg ingen annen utvei enn å handle inn gewinde. Det ble supersport. Kjøpte også klarglasslykter foran. Er lett å bli litt revet med på innkjøpene når man starter et prosjekt. Planene er mange, og det er lettere å handle enn å ligge på betongen og skru.

027mk1.jpg

026mk1.jpg

 

Men en ting som er moro å skru er å sette på senkesett. Det er gjort på en kveld, og det forandrer utseendet på bilen drastisk etter min mening. Var totalt meningsløst å bytte det da, for det måtte jo av igjen. Men vi klarte ikke å dy oss. Her er den senka, men er fortsatt noen cm igjen med gjenger å skru. Når den er ferdig blir den nok skrudd lenger ned.

038mk1.jpg

040mk1.jpg

 

Så var det igang med faktisk jobbing. Jeg fikk tak i et halvt defekt MIG apparat og satte igang med å bytte kanal på førersida av bilen, da lekkasjen fra takluka hadde spist opp både gulv og innerkanal, og skjøten mellom disse to og ytterkanalen. Første gangen jeg sveisa og jeg brant meg gang på gang. Her er kanalen kutta ut.

041mk1.jpg

042mk1.jpg

 

Det tok laaang tid før jeg ble ferdig med den. Men i mellomtida kjøpte jeg meg litt dill dall:

 

8x13" ATS Classic. To med ET1 og to med ET-12). Bygger med andre ord litt ut.

056mk1.jpg

 

7x13" Alleycat

066mk1.jpg

 

Kromfangere. Kliss nye orginale kromfangere. En sjeldenhet!

060mk1.jpg

 

"Ny" bakluke. Var rusta hull igjennom på den gamle.

062mk1.jpg

Lenke til kommentar

Takk for positiv feedback :)

 

Noen ganger holder det bare ikke med 24 timer i døgnet, så la på et par timer. Hehe.. Nei, det elektriske på bilen var et kapittel i seg selv. Var strømtyver og løse ledninger overalt. Jeg plukka ut sikkert 8-10 meter med ledninger som var til ingenting, noen var bare kappa og gikk rett i godset på bilen. Det blinka som et juletre inni der.. noen ganger døde hele dash'n. Forhåpentligvis blitt litt bedre nå.

Lenke til kommentar

Så begynte jobbingen med karosseriet. Sveisa igjen hullene etter merkene og knappen på bakluka. Istedenfor å åpne den med knapp så bruker jeg en magnetventil som åpner bakluka ved hjelp av en knapp. Foreløpig så er denne knappen koblet til styringa for visker'n på bakruta. Får se om jeg flytter den, men tviler egentlig litt.

063mk1.jpg

 

Så var det kanalen. Det tok litt tid men fikk den på plass tilslutt. Min første kanal og jeg er rimelig fornøyd. Er ikke så mye si om det bortsett fra at det er mye tilpassing, mye banning, mye skriking, og mye glede når den endelig er på bilen.

065mk1.jpg

071mk1.jpg

074mk1.jpg

076mk1.jpg

 

Skiftet også alt av foringer i forstillinga, og mens jeg hadde det nede tok jeg litt rust og ga stag, bærearmer og oppheng et strøk svart.

068mk1.jpg

069mk1.jpg

072mk1.jpg

070mk1.jpg

Lenke til kommentar
Ah, det er akkurat noe som dette jeg har lyst til å pusse opp da jeg får tid, penger og plass!

 

Slepp den ned på bakken, sett på små breie felger med dekkstrekk, chrome rundt om kring, og takstativ. Prikken over i'en er en brun skinnkoffert oppi takkstativet!

 

Jess! Der har vi oppskriften. Når jeg kjøpte felgene så satt disse dekkene på. Blir ganske mye tynnere dekk på dem når jeg er ferdig med dem! :)

077mk1.jpg

Rettere sagt de her. Yokohama A539 175/50-13.

095mk1.jpg

 

Litt mer rustsveising. Venstre hjulbue bak. Så da var venstre side stort sett ferdig.

079mk1.jpg

081mk1.jpg

087mk1.jpg

 

Ferdig bakluke

083mk1.jpg

 

Måtte kjøpe ny takluke da den forrige var rimelig herpa. Takluke er noe skikkelig dritt har jeg funnet ut. Skulle ønske jeg hadde helt tak på bilen. Men men.. kan ikke få alt.

082mk1.jpg

 

Et lite oversiktsbilde av herligheten

084mk1.jpg

 

Har ikke fått nevnt min kjære delebil enda. Den heter "Valentine", av den enkle grunn at jeg henta den på valentine's day. Var kjærlighet ved første blikk :p Her er den ved siden av en annen golf som var på besøk.

Valentine_Hennings.jpg

 

Nytt tanklokk. Ble ganske blankt og fint etter litt gnukking med autosol.

091mk1.jpg

 

De med overvåkent blikk så at jeg hadde tatt av bakstillinga litt over her. Her er den med freshe foringer der også. Byttet også alt av bremseopplegget. De hadde så si smuldra bort av rust og dritt. Bytta også bremserør. Greit å ikke ta noen sjanser når det gjelder bremser. (Før og etter bilder). Byttet likesågreit også hjullagrene bak og. Så er bakstillinga så god som ny!

092mk1.jpg

096mk1.jpg

 

Nye bremser foran også. Pluss litt shine av calippere og bremseskjoldet. Ikke at det egentlig er nødvendig da ATS hjula har ganske tette eiker. Men men.. jeg vet jo at det er der ihvertfall :)

097mk1.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så var det dags å fikse fronten på bilen. Frontplata var rimelig stygg. Bulker og rust.. huff og huff.

Hadde et bilde av en golf med cleana frontplate, og jeg syns det var grisefett. Så jeg satte igang med kutte vekk tauekroken og sveise igjen hullet. Jeg vet jeg kommer til å angre på det her.. men men.. :p

Her er frontplata med glassfibersparkel.

098mk1.jpg

 

Og her er den ferdig finsparkla og klar for å settes på bilen.

099mk1.jpg

 

Den gode gamle er borte vekk. Hurra for det! Den gikk ganske greit å fjerne. Bare å borre ut sveisepunkter stort sett. Kanskje den "morsomste" oppussingen jeg gjorde fordi den gikk rimelig fort, og det ble jo ganske stor forskjell. Hadde vel gått enda kjappere hadde de vært så greie at de hadde skrudd den. Men men.. Ihvertfall: Tada!

103mk1.jpg

 

I tillegg så har jeg drevet med felgene og pussa litt :) Jeg må si jeg ble jævlig fornøyd selv! Gjenstår et strøk med mattsvart i senter, men tror dere skjønner tegninga. Felgene ble litt mer freshe enn når jeg kjøpte de. Men det var et sinnsykt slit! Nok snakking, bilder er mer interessant:

104mk1.jpg

105mk1.jpg

Litt strekk ble det også :)

106mk1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...