perroga Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg trenger å lage en makro i excel: Den skal gjøre følgende: Lagre Arbeidsbok f.eks. med navn "Turnus1.xls" under nytt navn "Turnus2.xls" Neste gang jeg bruker makroen skal den lagre Turnus2.xls med navnet "Turnus3.xls". osv. Filene skal lagres i samme mappe som opprinnelig fil. Denne filen skal spres til flere brukere, og funksjonen må lagre i den samme mappe som filen ligger i når makroen kjøres. Men jeg kjenner ikke stien på forhånd, slik at den kan ikke skrives eksakt i makroen. Om du som leser spørsmålet har inngående kjennskap til makroer og vba, er jeg takknemlig for hjelp. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Et forslag: Sub Button1_Click() Dim strName As String Dim intNum As Integer strName = "Turnus" intNum = Mid(ThisWorkbook.Name, 7, 1) intNum = intNum + 1 strName = strName & intNum & ".xls" ThisWorkbook.SaveAs strName MsgBox "Workbook saved as: " & ThisWorkbook.Name End Sub Lenke til kommentar
perroga Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Et forslag: Sub Button1_Click() Dim strName As String Dim intNum As Integer strName = "Turnus" intNum = Mid(ThisWorkbook.Name, 7, 1) intNum = intNum + 1 strName = strName & intNum & ".xls" ThisWorkbook.SaveAs strName MsgBox "Workbook saved as: " & ThisWorkbook.Name End Sub Tusen takk for hjelpen. Det virker! Lenke til kommentar
perroga Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Et forslag: Sub Button1_Click() Dim strName As String Dim intNum As Integer strName = "Turnus" intNum = Mid(ThisWorkbook.Name, 7, 1) intNum = intNum + 1 strName = strName & intNum & ".xls" ThisWorkbook.SaveAs strName MsgBox "Workbook saved as: " & ThisWorkbook.Name End Sub Tusen takk for hjelpen. Det virker! Jeg har hatt god hjelp av makroen. Men den er ustabil i forhold til hvilken mappe den lagrer filen i. Som regel lagrer den i mappen "Mine Dokumenter". Men jeg ønsker at makroen skal lagre i den mappen som filen startes opp ifra, f. eks "Mine Dokumenter/Turnus. Jeg har brukere til filen som ikke fikser å lagre manuelt i riktig mappe, og er avhengig av at makroen ordner det riktig,,, Vet du en kode som fikser dette er jeg glad. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 En fils mappe heter ThisWorkbook.Path: Sub Button1_Click() Dim StrPath As String Dim strName As String Dim intNum As Integer StrPath = ThisWorkbook.Path & "\" strName = "Turnus" On Error Resume Next intNum = Mid(ThisWorkbook.Name, 7, 1) On Error GoTo 0 intNum = intNum + 1 strName = strName & intNum & ".xls" ThisWorkbook.SaveAs StrPath & strName MsgBox "Workbook saved as: " & ThisWorkbook.Name End Sub HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
perroga Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 En fils mappe heter ThisWorkbook.Path: Sub Button1_Click() Dim StrPath As String Dim strName As String Dim intNum As Integer StrPath = ThisWorkbook.Path & "\" strName = "Turnus" On Error Resume Next intNum = Mid(ThisWorkbook.Name, 7, 1) On Error GoTo 0 intNum = intNum + 1 strName = strName & intNum & ".xls" ThisWorkbook.SaveAs StrPath & strName MsgBox "Workbook saved as: " & ThisWorkbook.Name End Sub HTH. Beste hilsen Harald Har testet, og det virker! Tusen takk for hjelpen og for en elegant programmering! Lenke til kommentar
Ubalanse Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hei. jeg kan ingenting med Excel, men har sittet og lest litt fram og tilbake, og sett på videoer på Youtube.. Jeg er på utkikk etter nesten det samme som trådstarter her. Det jeg er ut etter er, hvordan lage en knapp nederst på ett dokument, som kan lagre dokumentet etter dato, altså at navnet på filen blir dagens dato. eventuelt at navnet kan hentes ut av en rute i regnearket. I tillegg så skal det sendes mail til til to stk automatisk. Er det mulig å lage en slik makro? Altså en knapp, som lagrer dokumentet med dagens dato, og sender mail til to stk automatisk. I tillegg, så lurer jeg på hva jeg gjør for å få en slik knapp der jeg ønsker å ha det i dokumentet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå