Bjerknez Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg har startet mitt eget enkeltpersonsforetak, som ikke er MVA-pliktig. Jeg kommer til og skrive ut fakturaer stort sett til andre bedrifter. Omsetningen er ikke ventet over 50.000 kr. vertfall det første året. Så til spørsmålet: Når jeg fakturerer mine kunder for utførte tjenester.... skal ALLTID mva. (25%) vises på fakturaen? Hvis jeg feks. selger noe jeg har laget, som har en oppgitt pris på nettsiden min a kr. 100,-. Når jeg skriver 100 kr. på fakturaen, så blir jo sluttbeløpet 125 kr.... Må jeg da regne meg frem til dette beløpet selv, og derfor skrive 80 kr., slik at summen med mva. blir 100 kr.? Slik at ikke kunder føler seg lurt.... Dette er sikkert ett vannvittig teit spørsmål fra min side.. men det er noen småting jeg må få i orden før jeg sender ut fakturaer synes jeg Jeg skjønner sef. at JEG ikek får trekt fra moms på innkjøpte varer når omsetningen er under 50.000 kr. og når jeg IKKE er mva.-registrert. Spørsmålet mitt er altså hvordan fakturaene fra meg til kunder skal se ut ... Håper noen hger kan forklare meg dette på en fin måte ? Lenke til kommentar
Royal Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du skal ikke vise mva på utgående faktura i hele tatt.. Bruker du et faktura program må du altså slå av denne funksjonen! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Du skal ikke vise mva på utgående faktura i hele tatt..Bruker du et faktura program må du altså slå av denne funksjonen! Takk! Det var jo ett enkelt og forståelig svar Men da har jeg ett spørsmål til... Får firmaet som blir fakturart trekt fra momsen på kjøpet hvis jeg ikke oppgir dette? Sikkert ett dumt spørsmål... men jeg bare spør.. Kan firmaer kreve at jeg oppgir mva.? Lenke til kommentar
Royal Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du skal ikke vise mva på utgående faktura i hele tatt..Bruker du et faktura program må du altså slå av denne funksjonen! Takk! Det var jo ett enkelt og forståelig svar Men da har jeg ett spørsmål til... Får firmaet som blir fakturart trekt fra momsen på kjøpet hvis jeg ikke oppgir dette? Sikkert ett dumt spørsmål... men jeg bare spør.. Kan firmaer kreve at jeg oppgir mva.? Nei, siden du ikke kan kreve mva kan heller ikke kunden trekke dette fra. Ikke dumme spm dette, er noe de fleste som starter lurer på Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Du skal ikke vise mva på utgående faktura i hele tatt..Bruker du et faktura program må du altså slå av denne funksjonen! Takk! Det var jo ett enkelt og forståelig svar Men da har jeg ett spørsmål til... Får firmaet som blir fakturart trekt fra momsen på kjøpet hvis jeg ikke oppgir dette? Sikkert ett dumt spørsmål... men jeg bare spør.. Kan firmaer kreve at jeg oppgir mva.? Nei, siden du ikke kan kreve mva kan heller ikke kunden trekke dette fra. Ikke dumme spm dette, er noe de fleste som starter lurer på Er det negativt for ett firma at dem får fakturaer uten mva.? Lenke til kommentar
Royal Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Du skal ikke vise mva på utgående faktura i hele tatt..Bruker du et faktura program må du altså slå av denne funksjonen! Takk! Det var jo ett enkelt og forståelig svar Men da har jeg ett spørsmål til... Får firmaet som blir fakturart trekt fra momsen på kjøpet hvis jeg ikke oppgir dette? Sikkert ett dumt spørsmål... men jeg bare spør.. Kan firmaer kreve at jeg oppgir mva.? Nei, siden du ikke kan kreve mva kan heller ikke kunden trekke dette fra. Ikke dumme spm dette, er noe de fleste som starter lurer på Er det negativt for ett firma at dem får fakturaer uten mva.? Det kan det være, da de ikke får trekt fra moms. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Men så lenge du har planer om å tjene like mye pr time før og event etter du må begynne å betale mva så er det jo bare å sette prisen der etter. f.eks 400,- pr time når du ikke krever mva og 500,- pr time når du krever mva. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Men så lenge du har planer om å tjene like mye pr time før og event etter du må begynne å betale mva så er det jo bare å sette prisen der etter. f.eks 400,- pr time når du ikke krever mva og 500,- pr time når du krever mva. Skjønner.. Så det er viktig at jeg merker prisene med "inkl.mva." da? Lenke til kommentar
Royal Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Men så lenge du har planer om å tjene like mye pr time før og event etter du må begynne å betale mva så er det jo bare å sette prisen der etter. f.eks 400,- pr time når du ikke krever mva og 500,- pr time når du krever mva. Skjønner.. Så det er viktig at jeg merker prisene med "inkl.mva." da? Nei, du skal IKKE merke med mva før du har blitt momspliktig. Det CrZy_T mener er at du nå tar en pris for tjeneste f.eks 400 også setter du den opp 500inkl.mva når du blir momsplktig. På den måten vil ikke kunden din "tape" noe på om du er momsplitkig eller ei. Kanskje litt kronglete forklart men... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Men så lenge du har planer om å tjene like mye pr time før og event etter du må begynne å betale mva så er det jo bare å sette prisen der etter. f.eks 400,- pr time når du ikke krever mva og 500,- pr time når du krever mva. Skjønner.. Så det er viktig at jeg merker prisene med "inkl.mva." da? Nei, du skal IKKE merke med mva før du har blitt momspliktig. Det CrZy_T mener er at du nå tar en pris for tjeneste f.eks 400 også setter du den opp 500inkl.mva når du blir momsplktig. På den måten vil ikke kunden din "tape" noe på om du er momsplitkig eller ei. Kanskje litt kronglete forklart men... Skjønner hva som blir sagt her Så hvis jeg feks. setter en tjeneste på min hjemmeside til 500 kr, og bedriftskunden min spør om dette rer inkl. eller eks. moms, så svarer jeg at jeg ikke er avgiftspliktig? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Skjønner hva som blir sagt her Så hvis jeg feks. setter en tjeneste på min hjemmeside til 500 kr, og bedriftskunden min spør om dette rer inkl. eller eks. moms, så svarer jeg at jeg ikke er avgiftspliktig? Jepp. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Da har jeg bare ett spørsmål igjen: Jeg kan tjene inntill 50.000 kr. før jeg må bli momspliktet. Vil det si at så lenge jeg holder meg innenfor 50.000 kr. pr. år, så slipper jeg og momse... ever? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Flott Takker for svar alle sammen Lenke til kommentar
jøanas Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Vil det si at så lenge jeg holder meg innenfor 50.000 kr. pr. år, så slipper jeg og momse... ever? En presisering av dette. Så lenge du holder deg under 50.000 i løpet av 12 SAMMENHENGENDE måneder (ikke kalenderår). Kan f.eks være april til april. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Vil det si at så lenge jeg holder meg innenfor 50.000 kr. pr. år, så slipper jeg og momse... ever? En presisering av dette. Så lenge du holder deg under 50.000 i løpet av 12 SAMMENHENGENDE måneder (ikke kalenderår). Kan f.eks være april til april. Jeg skjønner... Takker og bukker for all info folkens Lenke til kommentar
Gladideg Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Har man lov til å kreve in MVA fra og med kr 0,- ? For å senere betale det inn til staten når man har registrert seg? Er snakk om 2 fakturaer, så er jeg over 50'000,- Føler det ser proft ut og ta fra og med kr 0,- i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Har man lov til å kreve in MVA fra og med kr 0,- ? For å senere betale det inn til staten når man har registrert seg? Er snakk om 2 fakturaer, så er jeg over 50'000,- Føler det ser proft ut og ta fra og med kr 0,- i dette tilfellet. Jeg husker ikke akkurat hva det sto, men dette får du nøyaktig svar på her: www.bedin.no og www.altinn.no Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Har man lov til å kreve in MVA fra og med kr 0,- ? For å senere betale det inn til staten når man har registrert seg? Er snakk om 2 fakturaer, så er jeg over 50'000,- Føler det ser proft ut og ta fra og med kr 0,- i dette tilfellet. Nei. Det beste smutthullet som har vært nevnt i tidligere tråder her er å lage faktura på 50k, søke om å få få i MVA-registeret for så å kreditere den fakturaen. Dersom du har privatpersoner som kunder (eller bedrifter uten eget mva-regnskap) så vil du (eller kunden) tape penger på en slik løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå