Gå til innhold

Canon 24-105 mm f/4 til EOS 400d?

Anbefalte innlegg

Leser på "the-digital-picture" sin internettside at man burde satse på Canon 24-105mm som et all around objektiv. Jeg syns kanskje prisen er litt stiv, men dog god om dette er eneste objektivet jeg trenger.

Jeg ønsker å ta portrettbilder og bryllupsbilder, samt noe macro og landskap. Ha objektivet med på ferier. Ville dere anbefalt dette?

Har tenkt på andre objektiver som canon EF 28- 135 mm og Sigma 18-200 mm. Har skjønt ut av forumet at brennvidden må ganges med 1,6 fordi jeg har et EOS 400d digitalt kamera. Da får en jo et langt zoom område. Morsomt sikkert det og.

Men å ta gode bryllupsbilder og portrettbilder, hva trengs da?

Har kjøpt kameraet for å ta bilder innendørs og utendørs i bryllup til sommeren.

Noen gode råd for valg av objektiv? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste synes vel at 24mm er noe kort i vidvinkel enden på et crop-kamera. På den andre siden er 105mm veldig anvendelig. Jeg er rimelig sikker på at anbefaling til the-digital-picture er beregnet på de med 1.3x crop eller FF kamera.

Som portrett og bryllupsobjektiv tror jeg objetkivet vil være greit. Kan også brukes til en del landskapsbilder - man må ikke alltid ha super-vidvinkel til det. Men til macro bør du velge et dedikert objektiv.

Personlig så hadde jeg heller valgt EF-S 17-55mm f/2.8 IS, Sigma 50-150mm f/2.8 og Sigma 105mm f/2 macro for å dekke alle mulighetene.

Tom

Lenke til kommentar

Canon sin 24-105 er litt dyrt som du sier. Når man leser på innleggene her er det bare snakk om dyr optikk. Har selv Canon 30D med "Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS" ca 4000 kr. Dette er et objektiv jeg er fornøyd med, har hatt et lite kompakt kamera før. Tenk etter hva du skal bruke bildene til og hvor store de skal være når de skrives ut. Bruker mest 10*15 cm og noen i A4 størrelse. Da syntes jeg biledkvaliteten er god nokk. Det som jeg savner er et lyssterkt objekyiv, har tenkt på Canon 50mm f 1,8 til under 1000 kr. Det blir et meget godt portrett objektiv. Du snakker om macro er det to greie objektiver, har ikke testet men de har 1:1. Det er "Tamron AF SP 90MM F/2.8 Di MACRO 1:1" og "Sigma 105mm F2.8 EX DG Makro 1:1" ca like dyre rett under 4000 kr.

Lenke til kommentar

Bruker selv et 24-105 mm på et Canon 20D hus og synes kombinasjonen fungerer meget bra.

Det er det objektivet som sitter mest på huset, og fungerer i de fleste tilfeller.

Har et Sigma 12-24 også men kjøpte det mest pga. at jeg fikk det latterlig billig.

Lenke til kommentar

Kjøpte 24-105mm i Hong Kong for å passe til 30Den min når jeg er på reise, og jeg er absolutt forelsket.

Passer veldig bra som allround objektiv, selv om man selvfølgelig alltid ønsker seg både mer vidvinkel og mer tele. Jeg har også 1,6 crop, og synes objektivet presterer aller best på portretter. Gir en nydelig gjengivelse av både farger og kontraster, og slutter aldri å overraske. Problemet er om du ønsker å ta bilde av mennesker i dårlig lys, med f/4 må du mye opp i iso innendørs eller på kveldstid. Heldigvis hjelper IS mye på bilder i dårlig lys av bygninger og utsikt.

Har tidligere bare brukt kit linsa til 400d, og mye 50mm 1,4 (som jeg elsker, tross begrensningene prime objektiver har), men 24-105mm er min nye og absolutte favoritt!!!

Lenke til kommentar

Gjør som meg - kjøp 24-105 brukt på foto.no, så sparer du fort et par tusen. Mitt objektiv var ca. 1 år gammelt og nesten ikke brukt i det hele tatt (ser helt nytt ut faktisk).

Som nevnt over her, er 24mm litt langt i normal bruk, men absolutt til å leve med. Til gjengjeld får du et objektiv som på et 400 vil yte MEGET godt! Det står på min 30D konstant nå (og stod på 400'en min før det - har nettopp fått 30D).

Du vil nok savne noe i den kortere enden, men der har du jo sikkert kit-objektivet enn så lenge. Selv har jeg en 17-40 f/4 L som står på 400'en. Da er jeg berget i stort sett alle situasjoner. Skal jeg på fototur utendørs, skifter jeg 17-40'en ut med en 70-200 f/4 L på 400'en (men har det med for panorama).

Har du råd, anbefaler jeg uansett combo'en 24-105 IS og 17-40 f/4 L USM. Fordelen er dessuten at begge objektivene passer på fullformat-sensor, i tilfelle du skulle kjøpe deg en 5D eller en 1Ds.

Faktisk synes jeg at 17-40'en gjør seg best på 5D, ettersom du da får utnyttet kant-uskarpheten bedre enn på 1.6 -crop. 17-40 er nemlig litt i overkant skarp til tider... :D

Lenke til kommentar

Her er forresten en demo på akkurat det - et bilde jeg bare smelte avgårde uten å tenke nærmere over komposisjon osv. Med andre ord: skikkelig snapshot! :)

17_40f_4_l_usm_demo.jpg

Bildedata:

Kamera: EOS 400D i modus "P", skutt i JPG

Blender: f/4

Lukkertid: 1/60

Brennvidde: 40mm

Blitz: Canon Speedlite 430 EX på automatikk

Utsnittet på 200% (altså dobbel størrelse) er ikke tatt fra det skarpeste området, allikevel blir det ganske bra kvalitet!

Husk at kjeften på et marsvin er omtrent 8mm til 1cm bred, og det store bildet kan skrives ut i A3-format uten synlig kvalitetstap...

Lenke til kommentar

Som EC sier kan du tjene mye på bruktkjøp, f.eks. på foto.no.

Joda, 24-105mm er bra som et allround-objektiv, men du vil nok (mest sannsynlig) ønske deg enda mer i begge endene, etter å ha fått brukt det litt. 105mm er lite i teledelen, hvis du skal fotografere småbarn utendørs, dyr, fugler og andre ting. 24mm er på den andre siden heller ikke særlig mye vidvinkel, og blant annet til landskap vil du nok merke at det hverken hjelper stort med minst mulig brennvidde eller å ta 10-12 steg tilbake.

Lenke til kommentar

Min combo ser slik ut:

17-40

24-105 IS

70-200

Alle er f/4 L USM.

Det er selvfølgelig ønskelig med mer tele og mer vidvinkel, men man kommer ikke unna objektivbytte da. Ikke om man skal opprettholde en viss kvalitet, og man ikke ønsker å drasse på ei svær tønne.

Som sagt: 24-105 er et kjempebra alternativ til standardobjektiv, men du vil nok ønske deg noe mer etterhvert. Det er uansett rette objektivet å trå inn i L-verdenen med! :)

Lenke til kommentar

Har du vurdert Tamron 17-50 f2.8? Her får du god lysstyrke og mere vidvinkel, men mister mye tele.

To pakkeløsninger kan være disse:

Canon 10-22 f3.5-4.5 USM

Tamron 17-50 f2.8

Canon 70-200 f4L (IS) USM

eller

Canon 10-22 f3.5-4.5 USM

Canon 24-105 f4L IS USM

Canon 70-200 f4L (IS) USM

På førstnevnte får du overlapp på vidvinkelsiden, på valgmulighet 2 får du overlapp i teleenden. Hva synes dere andre om denne?

Lenke til kommentar
Som sagt: 24-105 er et kjempebra alternativ til standardobjektiv, men du vil nok ønske deg noe mer etterhvert. Det er uansett rette objektivet å trå inn i L-verdenen med! :)

Hei, har du brukt 24-105 en stund? Jeg nevnte over her at jeg plukket opp min i Hong Kong, og har vært på reise med den siden. Har ikke fått eksperimentert mye med den mer enn at jeg har tatt bilder over alt. Trodde f/11 var skarpest på den, men ser nå i ettertid at 8-9 gir meget skarpe resultat til tider.

Har du noen erfaring med hvilke blenderåpninger som gir skarpest resultat på dette objektivet? På forhånd takk. Og jeg vet dette er en liten digresjon, men vi kan håpe det er relevant for trådstarter også.

Lenke til kommentar

Har ikke fått undersøkt så veldig mye på blenderne, men jeg må blende litt ned før jeg får den beste skarpheten. I begge endene av skalaen er det litt mer uskarphet, så jeg zoomer typsik helt inn/ut og drar littegrann tilbake i tillegg til å blende litt ned. Dog skal det nevnes at vi snakker bagatellmessig forskjell her! Med mindre du skal printe ut i A3+ eller større, er objektivet mer enn skarpt nok under de aller fleste forhold! Jeg ser heller ikke hensikten i at et bilde skal være 100% sylskarpt heller, med mindre man skal tapetsere vegger med bildene. På 10x15 og opp til A4 blir bildene skarpe nok i massevis.

Om man skal ha utsnitt, endrer det seg naturligvis - men da spør jeg: Var det ikke en idé å gå nærmere og komponere bildet på nytt da?

Man kan lese seg blind på tester og specs. Min konklusjon etter en stund med 24-105 f/4 L IS USM i hus, er at det er mitt normalobjektiv. Jeg har IKKE tenkt å skifte det ut til fordel for et mer lyssterkt objektiv. Da drar jeg heller på med blitz eller stativ+lengre lukkertid. Sett en softboks på blitzen, og du får et meget bra lys til bruk også innendørs. Det er imidlertid lurt å ta bilde av et greycard, slik at du har en base for hvitbalansen.

Lenke til kommentar

Takk for hurtig og godt svar!

Har selv prøvd å søke litt rundt for å finne beste blender for beste skarphet på dette objektivet, men synes vanskelig å finne noe konkret svar, derfor spørsmålet mitt.

Jeg er ganske kresen på skarpheten av bildene mine, og er blitt mer kresen etter overgangen til et L objektiv. Når jeg ser et bilde som er ekstremt skarpt (som jeg nå har undersøkt og funnet på f8 på noen av bildene mine), får jeg tårer i øynene. Jeg er ingen profesjonell fotograf, jeg ser ikke at jeg skal skrive ut bildene mine i noen store formater, og jeg cropper ikke mer enn enkle beskjæringer om komposisjonen ble skjev. Som du sa, vi går jo nærmere eller endrer komposisjonen.

Jeg er rett og slett bare fanatisk opptatt av skarpe bilder. Noen ganger hindrer det meg, jeg er gjerrig på iso, og jeg bruker lang tid på å ta bilder jeg selv synes er gode nok. Men det er en annen historie. Grunnen er vel at jeg tenker på fremtiden, og at jeg tjener et par kroner på stock foto. Jeg vil bli bedre, og jeg vil at mine gamle bilder (som jeg ikke kan ta på nytt) skal kunne være kvalitetsmessig (i alle fall i klarhet) like bra som de jeg tar om 1 år.

Jeg var bekymret for å velge f/4 fremfor 24-70mm f/2.8, men etter mye lesing rundt emnet falt valget på 24-105mm. Og jeg angrer meg ikke en dag! f/4 syntes dårlig i hodet mitt, men med IS og en stødig hånd, møter jeg ikke noen problemer med det! Kan absolutt anbefales! (for deg trådstarter:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...