Gå til innhold

Opera vs. Explorer


Testkise

Anbefalte innlegg

Hva foretrekker dere av Opera og Explorer?

 

Jeg måtte kjøre Opera fordi den norske 6.0 av Explorer ikke klarer å kjøre Skandiabanken. Lastet ned den norske 6.05-versjonen, og jeg må si jeg er ganske fornøyd så langt.

 

Noen fordeler ulemper i de to programmene?

 

(Merker allerede nå at jeg ikke klarer å bruke scrollerhjulet på musen i Opera...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, med Opera 7.01 har jeg STORE problemer med Javascripts, den bugger det opp konstant og vil som oftest ikke kjøre scriptene. Opera viser også et annerledes bilde på flere sider enn MS, og siden de fleste sidene er laget av folk som kun har testet det eller kun tilrettelagt det for Opera, (Edit: Mente Internett Explorer) og det er ganske irriterende. Opera har også en fæl popup boks unksjon når du skriver enn feil addresse, istedenfor å bare vise deg en 404 side.

 

Men, Opera har en Genial mailfunksjon, meget bra lagd, og med et 90% feilfritt Spamfilter. Opera har også muligheten for å zoome inn hele websider, og Opera ser mye bedre ut. Opera kan skinnes mye enklere og er tøft å bruke. Dessuten har Opera flere andre features som jeg bruker støtt og stading nå etter å ha konvertert fra IE. Anbefa`les :D

Lenke til kommentar
Tja, med Opera 7.01 har jeg STORE problemer med Javascripts, den bugger det opp konstant og vil som oftest ikke kjøre scriptene. Opera viser også et annerledes bilde på flere sider enn MS, og siden de fleste sidene er laget av folk som kun har testet det eller kun tilrettelagt det for Opera, og det er ganske irriterende. Opera har også en fæl popup boks unksjon når du skriver enn feil addresse, istedenfor å bare vise deg en 404 side.

O7 er _vesentleg_ betre på JS enn 6 var, men det manglar framleis litt ja. Og JS-motoren er veldig treg på enkelte ting.

 

Når du skriv inn feil adresse så kan ein ikkje vise 404, for det er ingen servar å vise 404 frå.

Ein kunne sjølvsagt putta opp ei slik side som IE har, men den tek lenger tid å laste enn dialog-boksen, og sjølve sida tek plass. Eg finn det heller ikkje spesielt utmattande å trykke enter for å fjerne dialog-boksen.

Men det er vel kvar sin smak.

 

Når det gjeld scrollehjulet så har eg aldri hatt problem med det, men eg har høyrt om andre som har hatt det. Det var dessuten eit problem på beta-versjonane av Opera7.

 

Har du installert musedrivarar? Kan jo installere dei dersom du ikkje har gjort det, og avinstallere dei dersom du har gjort det.

Lenke til kommentar
...Opera viser også et annerledes bilde på flere sider enn MS, og siden de fleste sidene er laget av folk som kun har testet det eller kun tilrettelagt det for Opera...

 

"I don't know what you're smoking, but SHARE!" :woot:

 

For eksempel forumet her hvor teksten blir plassert lengre opp mot temaet på posten (tittelen) slikt at det blir "crammed" up. Har opplevd smårpblemer andre sider også...

Lenke til kommentar

Hvor god browser Opera er merker du først når du har brukt den en stund og prøver IE igjen. Nå gikk jeg så godt som rett fra Netscape til Opera, men kan ikke annet enn å si at IE blir utklasset av Opera. At enkelte sider ikke fungerer skikkelig kan selvfølgelig være provoserende, men jeg ser det slik: De sidene som ikke fungerer skikkelig i Opera er ikke verdt å se på! Foretrekker 6.05, men har også 7.02 (Bork) installert. Å sammenligne Opera med IE blir nærmest som å sammenligne en Porsche med en traktor.

Lenke til kommentar
Hvor god browser Opera er merker du først når du har brukt den en stund og prøver IE igjen. Nå gikk jeg så godt som rett fra Netscape til Opera, men kan ikke annet enn å si at IE blir utklasset av Opera. At enkelte sider ikke fungerer skikkelig kan selvfølgelig være provoserende, men jeg ser det slik: De sidene som ikke fungerer skikkelig i Opera er ikke verdt å se på! Foretrekker 6.05, men har også 7.02 (Bork) installert. Å sammenligne Opera med IE blir nærmest som å sammenligne en Porsche med en traktor.

 

LATTERLIG, har prøvekjørt opera 7.01 i noen uker og synes ikke noe særlig om programmet, for å nevne noe, opera har sin egen standard for å lagre bokmerker i stedet for å bruke html-linker slik explorer gjør. sidene er tregere enn explorer (jeg har rask nett-linje), osv. osv.

 

beste jeg har brukt hittil: awantbrowser, bedre enn både opera og explorer

Lenke til kommentar
LATTERLIG, har prøvekjørt opera 7.01 i noen uker og synes ikke noe særlig om programmet, for å nevne noe, opera har sin egen standard for å lagre bokmerker i stedet for å bruke html-linker slik explorer gjør. sidene er tregere enn explorer (jeg har rask nett-linje), osv. osv.

 

Det der kan du gjerne utdype litt, nøyaktig hva mener du er latterlig? Som jeg skrev foretrekker jeg 6.05 fremfor 7.0x. Det virker strengt tatt ikke som du har prøvd Opera noe særlig hvis du på alvor mener det er latterlig å si at Opera utklasser IE. Formatet til bokmerkene kan jeg ikke skjønne kan være noe problem, import fra IE/Netscape fungerer i allefall smertefritt. At sidene loades tregere i Opera enn i IE er det reneste tøv, det er stikk motsatt! Jeg sitter på 2mbit linje selv, men det har strengt tatt ikke stor innvirkning på hvor rask en browser er. Opera er raskere enn IE uansett linje.

 

At du foretrekker Awantbrowser er greit nok, men denne tråden handler om forholdet IE/Opera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...