Kerbarus Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Heisann, Skal oppgradere PC-en min igjen, men som de fleste studenter, så har jeg ikke all verdens av penger. Så jeg har allerede kjøpt meg et XFX GeForce 9600 512 mb kort, som funker brillefint, men har funnet ut at jeg trenger mer enn bare skjermkortet for å få full ytelse av det. Kjører skjermkortet med AMD Athlon 64 3700+, TwinMos DDR-3200 2 gig @ 4x512 ram, og 450 W PSU. Og har funnet ut at dette er en flaskehals i forhold til skjermkortet, så jeg må nok oppgradere. Og da lurer jeg på, om jeg velger riktige deler i forhold til pris/ytelse. Har valgt meg en Intel prosessor (for første gang i pc-bygger historien min!) fordi jeg har lest og funnet ut at det er det man får mest for pengene av. Uansett, her er handlelista fra komplett.no; Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P Lurer da på hvilket hovedkort jeg burde velge? Og neste gang jeg skal oppgradere, kan jeg sikkert kjøpe enda et 9600 kort og kjøre SLi, så det hadde vært fint om det var på HK'et. Og om jeg burde oppgradere PSU'en i forhold til ytelse av prosessor og skjermkort. Men ha dette i bakhodet; Jeg er student, og har ikke millioner av kroner! Budsjett på 3k eller noe. Håper på raskt svar, Kerb Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Det kan hende at du ville gjøre et bedre valg ved å gå for en C2D E8400. Denne uvikler mindre varme enn E6850 siden den er produsert i 45nm produksjonsprosess - med alle de fordeler det innebærer. Den er også billigere, kr 1294 jf prisguiden. Det kan være at den ikke er fullt tilgjengelig i salg enda - det blir jo da en vurdering av hvor raskt du skal oppgradere. I forhold til minne ville jeg gått for 2x1Gb 1066MHz minne f.eks disse. Evt 4Gb på 1000 MHz som disse. Hovedkort kan du lete etter i hovedkortdelen av forumet. Det er mulig å finne greie hovedkort under 900 kr som også lar deg overklokke om ønskelig. Du vil også forenkle ting mye om du sier at du bare skal ha ett skjermkort i PC-en og satse på et helt nytt når det du har blir for dårlig. Sansynligvis vil det føles litt bortkastet om to år at du skal kjøpe "gammel teknologi" ved skjermkort nr to.... torfinn Endret 2. april 2008 av torfinns Lenke til kommentar
Kerbarus Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Etter å ha søkt litt rundt, så vil jeg egentlig konkludere med den samme prosessoren du har valgt. E8400, er det er stort sprang fra AMD Athlon 64 3700+ ? Og minnet kan jeg gå med på, men jeg trodde Crucial var de som var best på minne på markedet :O Men la gå. Har funnet et hovedkort som KAN passe til mine kriterier, men kunne gjerne fått noen tanker fra folk på forumet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410 Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) 3700+ til E8400 sammenligning. Begge avmerket med rødt Evt kan du få mer ut av pengene ved å gå for en E2160 til kr 420 nå og heller kjøpe en firekjerne neste år. E2160 vil også kunne klokkes opp over 2400MHz med standardkjøler på mange hovedkort. torfinn Endret 2. april 2008 av torfinns Lenke til kommentar
pstub Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg ville heller gått for dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343999 Nyere chipset. Støtte for SLI. Det er bare mATX, men med mindre du trenger masse PCI plasser så spiller det ingen rolle. Om du på død og liv vil ha full-ATX kan du hoppe opp på: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342626 Men da snakker vi en del mer penger... Lenke til kommentar
Kerbarus Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Tror jeg kommer til å gå for E8400, regner med den kommer til å vare til litt fremtidige spill, vertfall til det lønner seg å kjøpe firekjernes prosessor Hva vil det si at kortet er "mATX" da? Er det størrelsen på kortet? Trenger ikke et kjempedyrt hovedkort, da jeg ikke kommer til å bruke halvparten av funksjonene engang. Men som jeg nevnte tidligere, er det nødvendig å oppgradere PSU'en min? Det er en 450W corsair, tror jeg. Og forresten, angående den kingston rammen, den er PC8500, men ingen av de hovedkortene jeg har sett hittil støtter denne hastigheten. Er ikke PC6400 ideelt ut ifra hovedkort til en billig penge? Takk for svar forresten Lenke til kommentar
Kerbarus Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 *bump* Virkelig takknemlig om noen ville svart på spørsmålene (A) Lenke til kommentar
pstub Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Du kan glemme det jeg skrev over. Jeg som blingsa litt. Det er ikke mATX, men helt vanlig ATX, så never mind. Da ville jeg definitivt gått for det første alternativet om jeg var deg (ASUS P5N-D). Kjøp noen 800MHz minne, så blir det nok bra! 450W PSU burde holde i lange baner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå