Gå til innhold

Antall ferieuker ihht til loven

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål om ferieuker jeg :D

Sjefen min sier at jeg bare har 4 ferieuker... Stemmer dette??

Altså jeg hadde en uke i vinterferien og har fri i romjula. altså 2 uker bort der.

Hanpåstår at jeg da bare har 2 uker igjen til sommeren.. Stemmer dette i forhold til loven?

Så på lovdata og der stod det noe om at det er 25 virkedager ferie og det er jo 5 arbeidsuker.. Helger, off. helligdager og slikt telles ikke med som feriedager.

Gjelder det for absolutt alle som er arbeidstakere?

Hva er riktig her??

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det står ganske klart på lovdata:

§ 1. Lovens formål

Denne lov skal sikre at arbeidstakere årlig får feriefritid og feriepenger.

§ 2. Hvem loven omfatter (1) (Arbeidstaker)

Enhver som utfører arbeid i annens tjeneste (arbeidstaker) har rett til ferie etter denne lov.

§ 3. Lovens ufravikelighet

Loven her kan ikke fravikes til skade for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt i loven at en bestemmelse kan fravikes ved avtale. Avtale som fraviker loven til skade for arbeidstaker, må inngås skriftlig for å kunne påberopes av arbeidsgiver.

§ 5. Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår.

Du ha nok lest disse, men synes det står ganske klart her. Med mindre du har en veldig spesiell jobb?

Lenke til kommentar

Fint om folk er sikre før jeg konfronterer han og driter meg ut! :p

Han er typen som "alltid har rett" som han selv sier så nå skal jeg ta han!!

Tok han på onsdag før påske da! Han påstod det var vanlig arb. dag frem til kl 16:00.

Men ifølge tariffloven er det helligdag etter kl 13:00 på askonsdag.. og skal man jobber lenger enn det er 100% overtid :D

Ifølge min kontrakt står det at arb taker har rett til ferie og feriepenger etter ferielovens bestemmelser. Tidspunkt for ferie skal avtales i god tid og holdes utenom våre mest travle perioder.

Lenke til kommentar

Du kan jo spørre sjefen din om hva som står i ferieloven angående antall feriedager, sier han noe annet enn 25 så er det jo ganske enkelt å motbevise. Sier han derimot 25 kan du jo følge opp med å spørre hvorfor du skal være unntaket :)

Og som en annen på forumet sa her om dagen: fjord har vi på vestlandet.

Lenke til kommentar
Du kan jo spørre sjefen din om hva som står i ferieloven angående antall feriedager, sier han noe annet enn 25 så er det jo ganske enkelt å motbevise. Sier han derimot 25 kan du jo følge opp med å spørre hvorfor du skal være unntaket :)

Og som en annen på forumet sa her om dagen: fjord har vi på vestlandet.

God idé :D

Det skal jeg gjøre etterpå ;)

Lenke til kommentar

Her er en artikkel på wikipedia om emnet:

http://no.wikipedia.org/wiki/Ferie

I Norge

I Norge er ferie for lønnsmottakere regulert av Ferieloven. Ferieloven sikrer alle arbeidstagere 25 virkedager ferie hvert år. Med virkedager menes også lørdager. 25 feriedager tilsvarer derfor fire uker pluss én dags ferie hvert kalenderår. Tariffoppgjøret i 2000/2001 ga mange grupper en femte ferieuke, men denne ekstra ferien er ikke en del av ferieloven, og det er et lokalt spørsmål ved hver enkelt arbeidsplass om de ansatte har en ekstra uke fri. For arbeidstakere som er fylt 60 år er det imidlertid en ekstra ferieuke hvert år, tilsammen minimum 31 dager ferie.

Feriepenger skal beregnes med 10,2 % av arbeidsvederlag som er utbetalt i året før ferien tas, uansett varighet av arbeidsforholdet. For arbeidstakere over 60 år er utgjør feriepengene 12.5 % av lønna.

Det er en del bedrifter som har egne ordninger og som følger det kommunale.. som er 5 uker..

Er vel bare jobben min som er av kjipe sorten da... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...