Gå til innhold

Programmering / Skole - Et par spørsmål.

Haughty

Anbefalte innlegg

Heisann. Vet ikke hva dere har av info / erfaring om dette, men om noen av dere kan komme med inspill setter jeg veldig stor pris på det =)

Skal ta meg en utdannelse så jeg har noe kurrant på papiret, samtidig som jeg vil bryne hjernen min mens jeg studerer. Jeg har tidligere studert litt kunst/arkitektur men det ble litt for lite hardcore hjerne tankegang. Så har jeg jobbet litt med 3d hvor jeg har kommet innpå områder som actionscripting, maxscripting (tror det kan ligne litt på en veldig lett versjon av c++ / java). Så har jeg også gjort noen enkle ting med c++/openGL for flere år siden. Utifra dette har jeg alltid likt problemløsning av denne typen. Virkelig tenke litt og finne løsninger på dette. Noe jeg syns virker som en veldig artig måte å være kreativ på. Noen som jobber aktivt som kode-monkey e.l som har noen inspill på dette ? blir det plankekjøring etterhvert, eller er det stadig nye utfordringer som krever litt tenking og problemløsning ? Er det artig i lengden eller blir det fort langtekkelig ?

Det studiet jeg fant som kunne virke mest int. var et studie på UiO som het IT - Språk, logikk og psykologi. Først en Bacherlor deretter ta 2 årig master innenfor samme tema med fordypninger rettet mer mot kunstig inteligens. Det første semesteret tror jeg er fryktelig basic med exphil, hypermedier og grunnkurs i objektorientert programmering. Deretter bygger 2. semester noe videre på objektorientert programmering og systemutvikling++. Deretter vil de siste årene bestå av mye selvvalgte temaer.

Så spørsmålet blir vel om noen har erfaring / info om hva Universiteter, spesielt UiO tilbyr på programmerings delen av studier ? Er det fryktelig "lett" store deler av studiet ? At man bare skraper litt på overflaten eller går man grundig tilverks ? Antar at etter 5 år burde man jo sitte igjen med noe god kunnskap. Men siden det er såpass mye selvvalgte fordypningsfag vet jeg ikke helt hva jeg skal forvente.

Iogmed at jeg allerede har studert og jobbet noen år er jeg int. i å velge en riktig studieretning nå som jeg kan kose meg med samtidig som det stadig er nye utfordringer.

Så igjen, om noen har info om hvor dypt man kan gå i programmering på UiO / Generelt på universiteter og fortsatt få god hjelp / veiledning ? Er det verdt å gå slike linjer ? Hva slags jobber kan man vente seg ?

Veldig mye spørsmål dette her. Men er utrolig takknemmelig for alle svar som kan hjelpe meg =)

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UiO har et veldig godt informatikkmiljø, så jeg ville ikke vært redd for det. Men det du må være klar over er at på UiO vil du ikke lære så mye spesifikk programmering (man går ikke gjennom forskjellige biblioteker til språk x), men heller tankeganger, algoritmer og måter å løse problemer på. Tanken er å sette deg i stand til å utlede løsninger på varierte problemer, uavhengig av språk, og lære deg hvordan ta til deg kunnskap for å løse problemer du aldri har sett før.

Slik er det ihvertfall på informatikk, og siden det er et tett samarbeid mellom IFI og HUMIT ville jeg tro det er lignende der.

Studier generelt lar deg selv bestemme hvor i dybden du vil gå. Du kan sikkert greie å komme deg gjennom en bachelor uten å gå i dybden på noe, men du vil nok ikke da sitte igjen med et karaktergjennomsnitt som lar deg fortsette med en master. Ikke glem at du kan ha private prosjekter hvor du går i dybden på det du lærer. (A*-, MiniMax-, NeuralNetworks-algoritmer)...

AI kan jo brukes til utrolig mye. Alt fra dataspill, fra enkle state-machines og emergent behaviour, via Fuzzy Logic, til Neural Networks og A*, til data mining, web/datasøk, og forskjellige simuleringer for å nevne noe. Så du har store valgmuligheter i hva du vil jobbe med etter at du har blitt ferdig med studiene.

Generelt vil jeg si at hva du får av jobber avhengiger i stor grad av deg selv. Har du gått inn for (it-)studiene, kan vise til aktiviteter utenom studiene, (gjerne har noe fag fra utlandet, ) og det ikke er nedgangstider, skulle det ikke være for vanskelig å få seg en interessant jobb. Men du må kunne selge deg selv.

Få deg en sommerprosjekt/sommerstudent stilling hos StatoilHydro, Accenture, McKinsey etc., så åpner du opp enda flere muligheter.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar =) Var informativt (er det et ord? blir ordblind av engelsken). Bare tenkte jeg kunne slenge på et raskt spørsmål til i slengen om noen har erfaring med slikt. Er klar over at master vil avgjøre mye når det gjelder hva slags jobber man sikter mot, men håper/antar det også er slik at selv om jeg velger it med språk, logikk og psykologi og fullfører det vil jeg ha såpass med kunnskap at det ikke burde være noe hinder i å komme inn på andre arenaer innenfor it / programmering ?

Sikter forsåvidt på å gjøre så mye som mulig ut av studiet. (endelig er skole motivasjonen på topp =) ).

Takk igjen =)

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar =) Var informativt (er det et ord? blir ordblind av engelsken).
Bare hyggelig :) Og ja, det er et norsk ord...

Bare tenkte jeg kunne slenge på et raskt spørsmål til i slengen om noen har erfaring med slikt. Er klar over at master vil avgjøre mye når det gjelder hva slags jobber man sikter mot, men håper/antar det også er slik at selv om jeg velger it med språk, logikk og psykologi og fullfører det vil jeg ha såpass med kunnskap at det ikke burde være noe hinder i å komme inn på andre arenaer innenfor it / programmering ?

Sikter forsåvidt på å gjøre så mye som mulig ut av studiet. (endelig er skole motivasjonen på topp =) ).

Takk igjen =)

For å være litt frekk, har du sett her? ;)

Hvis du vil ha IT, må du velge matte og informatikk i de frie fagene, ellers mister du muligheten til å ta en master i informatikk. Fagretningen du har valgt gjør deg primært til et bindeledd mellom "vanlige" folk og it-folk, ihvertfall slik jeg leser opplegget.

Du lærer noe programmering, dvs. du har de to grunnkursene som går igjennom litt generell programmering, men du går ikke i "dybden" og vil således ha mangler som vil gjøre det tøffere å konkurrere med "ekte" programmerere.. Men om du tar flere programmeringskurs kan du endre på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...